سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علوم سیاسی
 

17- به نظر ماوردی امام در چه صورتی عزل می شود؟ 1-جرح در عدالت(فسق) 2- نقص (نقص عضو ، نقص حواس یانقص در تصرف مال)

18- اولین مبنا فقه سیاسی چیست؟ ومباحث فقهی را چگونه بیان می کنند ؟ قرآن وآن کلیات را مطرح می کند وجزئیات را به سنت وا می گذارد.

19- مبانی اندیشه های سیاسی در قرآن را بیان کنید. 1- خلافت الهی(30 بقره-24 نور) 2- امت واحده(92 انبیا،213 بقرهو 19 یونس) 3- امامت ورهبری (124 بقره و73 انبیاء) 4- آزادی توأم با مسئولیت انسان(11رعد،92یونس و3دهر)5- حقوق انسان(195ال عمران)6- عقل وتجربه سیاسی(46 حج.111یوسف)7- نهاد شورا(38 شورا و159 ال عمران) 8- مسئولیت همگان (71توبه-امربه معروف)9-ظلم زدایی0279 بقره و113هود)10- اقامه عدالت(25 حدید و8مائده) 11- مساوات ورفع تبعیض(1 نساء و13حجر) 12- تقابل بین حق وباطل(48 مائده و68 عنکبوت)13- نفی استکبار(21فرقان و120 احقاف14- استضعاف زدایی (5قصص) 15- حاکمیت(40 یوسف) 16 جهاد (15 حجرات) 17- نفس سلطه پذیری وقاعده سبیل (141 نساء)18-اصل تعاون (2مائده)19 اصل وفای بعهد(77بقره)20-اصل دوئی های مسالمت آمیز وحل اختلاف(224بقره)21نهاد حقوقی امان (6توبه)

20- امامت دارای چند مفهوم است فقه امامیه چه عقیده ای در این خصوص دارد؟ مفهوم عام ومفهوم خاص فقه امامیه علاوه بر فقه عام به فقه خاص یعنی سیره سیاسی ائمه معصومین(ع) به استنادآیه 59 سوره نساء اعتقاد دارد

21-عناصر اصل امامت از دیدگاه امام علی (ع) در نهج البلاغه را بیان کنید: 1- امام هسته اصلی جامعه اسلامی است 2- گزینش امام الهی است(عصمت) 3-بیعت مردمی4- اسوه بودن

22- شیخ مرتضی انصاری کیست وآثار مهم آن کدام است؟ او از نسل جابر بن عبدالله انصاری صحابی معروف و خوشنام پیامبر بزرگ اسلام(ص) بود، قرن13هجری (سال 1214 قمری) در دزفول زاده شد و در حوزه‌های علمیه ایران و عراق درس خواند و سرانجام به زعامت دینی شیعه دست یافت. شیخ انصاری امروزه در حوزه‌های علمیه شیعی با دو کتاب مهم و ماندگارش (رسائل و مکاسب) شناخته می‌شود. علاوه بر این می‌توان شیخ اعظم را از پایه‌گذاران سیستم کنونی مرجعیت شیعی برشمرد و به نقش اساسی وی در اقتدار حوزه نجف اشاره کرد که به نقش آفرینی شاگردان شیخ در نهضت تنباکو و انقلاب مشروطه منتهی شد.

23- اختلاف نظر شیخ انصاری با اساتید خود چیست؟ اساتید او مرحوم نراقی وصاحب جواهر بودند که هر دوبه ولایت عامه فقیه(یا ولایت مطلقه فقیه) معتقد بودند اما شیخ انصاری به ولایت خاصه فقیه معتقد بود(اختلاف فقط در حدود اختیارات فقیه نه اختلاف در قضیه)

24- ولایت درتصرف در اموال وانفس به چند دسته تقسیم می شود شرح دهید؟1- تصرف استقلالیه (تصرف در اموال وجانهای نیاز به اذن کسی نداردمختص پیامبر(ص) وائمه معصومین(ع) است (ولایت مطلقه فقیه)حق تصرف در امورعامه ومسائل جامعه ومردم 2- تصرف غی استقلالیه یعنی با اذن قبلی فقیه می تواند انجام دهد(ولایت مقیده فقیه)فقیه حق تصرف در امور خاص دارد نه عام

25- با توجه به نامه امام زمان به محمد بن عثمان (واما الحوادث الواقعه ....) شیخ انصاری منظور از حوادث واقعه را چه می داند؟ 1-منظور پشامدهای اجتماعی ومسائل جامعه اسلامی است2- همانند ایه 59 سور نساء فقها شأنیت در امور شرعی واجتماعی دارند

26- قاعده رکون چیست؟ کلمه "رکون" که به معنای میل و جهت گیری بسیار کم است، می توان به آنچه در گفتار فوق بدان اشاره شده رسید، همه این عبارات حاکی از آن است که پیامبر (ص) در رسالت خود حق هیچ گونه مماشات با کفار را ندارد و آن جا که بحث هدایت و امور اساسی دین اسلام است، در عین حال، دلالت بر نهایت درجه عصمت پیامبر (ص) دارد .

27- آیت الله محمد حسین غروی نائینی کیست کتاب مهم او چیست؟ اودر سال 1277 قمری متولد مرجع تقلید شیعهو از مهمترین روحانیون حامی نهضت مشروطهدر ایرانبود.نظریه پرداز آزادی های سیاسی وحقوق پارلمانی استتنبیه‌الامة و تنزیه‌الملةمعروف ترین اثر نائینی است

28-فقه سیاسی از نظر آیت الله نائینی چیست؟1- ضرورت حکومت2- تکیه به شورا در امورغیر3- ثبوت نیابت فقها در حسبیه4- ضرورت تدوین قانون اساسی براساس برادری وبرابری

29- لزوم حکومت از نظر آیت الله نائینی چیست؟ 1- حفظ نظامات داخلی حکومت 2- حفظ از مداخله اجانب

30-انواع دولت ها از نظر آیت الله نائینی را نام ببرید.1- تملیکیه(مبتنی بر قهر وغلبع واستیلای ونظرات شخصی یک شخص-این دولت عقلا وشرعا مردود است) 2- ولائیه حاکم نیست بلکه سرپرست است ودر حدود ومصالح عمومی باید انجام وظیفه نمایدومردم باید زنده ،آزاده ،محترم ونگهبان باشند.

31- نظام ولائیه از نظر آیت الله نائینی چگونه است؟  انواع آنرا بیان کنید. همان نظام ولایت معصومین(ع) است امامت مبتنی بر عصمت است ولی فقها مبتنی بر عدالت می باشد نیابت فقها عام نیست بلکه خاص است ودر زمان غیبت تنها می توانیم تصویری ناقص در حد شباهت صوری ومجازی ارائه دهیم (نظام پارلمانی)- انواع دولت های ولائیه 1- نظام امامت مبنی بر عصمت 2- نظام ولایت در قالب ولایت در امورحسبیه

32- موضوع خطبه فدکیه چیست؟خطبه فدکیه سرشار از معارف الاهی و بیان گر مظلومیت خاندان رسالت است. حضرت فاطمه(س) در این خطبه با بیان معارف الاهی و دفاع از حقانیت ولایت و امامت، دستگاه غاصب خلافت را زیر سوأل برده و دلایل و توجیهات آن را با منطق قرآنی باطل می کنند . ایشان با تأکید به اهمیت و وجوب یاری رساندن به حجت خدا و مجاهدت در راه حق، مردم را مورد عتاب قرار داده و آنها را نسبت به سرانجام این بی توجهی و رویگردانی از حق بیم می دهند. با دقت در این خطبه و اعتراف خلیفه به فضائل خاندان رسالت و نحوه برخورد و رفتار او و اصحابش با این خاندان، سؤالات بسیاری برای هر حق جویی مطرح می شود.آیا ایمان فقط به گفتار است؟ آیا دورغ بستن به پیامبر خدا(ص) جایز است؟ آیا کسی که به رسول خدا(ص) دروغ می بندد شایستگی زمامداری مسلمین را دارد؟ آیا رویگردانی از حق و مخالفت با قرآن و پیروی از هوای نفس و همراهی با شیطان دینداری محسوب می شود؟ سرانجام کسانی که دینی غیر از اسلام اختیار کنند، چیست؟ .... بیان معارف عمیق اعتقادی در این خطبه، و همچنین پرده برداری از انگیزه و هدف سران سقیفه که به نام دین و قرآن با حق به مقابله پرداختند، لزوم مطالعه و دقت نظر در خطبه فدکیه را بیشتر آشکار می سازد.

33- عناصر اندیشه های سیاسی حضرت امام خمینی (ره)رابیان کنید.1- عنصر قانون (ایه 59 سوره نساء) - 2عنصر حاکمیت 3- عنصر دولت 4- عنصر قدرت سیاسی یا حکومت 5- دیگر عناصرسیاسی نظیر آزادی وعدالت

34- قوانین یا احکام به چند بخش تقسیم می شوند ؟ قوانین واحکام به سه بخش 1- احکام اولیه(به صراحت در قرآن آمده وقابل تغییر نیستند) 2–احکام ثانویه(قاعده ثانوی به آن اضافه می شود و آن حکم تغییر می کند مثل حفظ نظام-لاضرر نفی حرج)در احکام ثانوی دوشرط مصلحت وموقت باید وجود داشته باشد و3- احکام حکومتی(لازم الاجرا است وبعضا در حکم قانون در می آید احکام حکومتی می تواند اجماع علما را در احکام ثانوی بهم بزند) تقسیم می شوند

35- عنصر حاکمیت از نظر حضرت امام چند نوع است؟ 1- حاکمیت تقنینی(قانون گذاری حاکمیت در شارع مقدس خداوند متعال است) 2- حاکمیت  اجرایی (عهده دار اجرای قوانین الهی که در رأس آن ولی فقیه است)3-حاکمیت قضایی (ولایت از قضا در محدوده وظایف ولی فقیه است)

36- دیدگاه حضرت امام خمینی در باب حکومت اسلامی چیست؟ ایشان ولایت مطلقه فقیه را مطرح می کنند به این نحو که احکام حکومتی توسط فقیه عادل و واجد الشرایط اعلام می شود احکام حکومتی جزئی از احکام ثانوی است ام دو شرط دارد مادام المصلحه یعنی تا زمانی که مصلحت وجود دارد واین مصلحت برای حل مشکلات نظام است و برای در نظر گرفتن راهی برای گشایش از بن بست ها است

37- به نظر امام خمینی در اجرای احکام حکومتی باید دو عنصر وجود داشته باشد آن دو کدامند؟ وچه زمانی این دوعنصر تحقق می یابد؟1- حکمت 2- عدالت وزمانی تحقق می یابد که مردم مشارکت و نظارت داشته باشند

38- تعهدات اقلیت های دینی درقبال دولت اسلامی چیست؟ 1- پرداخت جزیه(مالیات)2- رعایت قوانین اسلامی3- عدم تظاهر به منکر اسلامی4- مشارکت در هزینه های جنگ 5- عدم تبلیغ دینی 6- عدم توهین به معتقدات اسلامی(نظم عمومی) 7- عدم یاری به دشمنان اسلام 8- مورد ازدواج با مسلمان(فقط ازدواج مرد مسلمان با زن اهل کتاب جایز در بقیه موارد حرام)

39- تعهدات دولت اسلامی درقبال اقلیت های دینی چیست؟ 1-حق حیات 2- حق تابعیت 3- حق رفت وآمد 4- حق آزادی دینی وفکر وعقیده 5-حق آزادی مسکن 6- حق اجراء حقوق مدنی بر اساس دینشان 7- حق قضاوت و دادرسی براساس دینشان 8- آزادی فعالیتهای اقتصادی9- حق آزادی های سیاسی

40-شیوه های دعوت دیپلماسی بین المللی پیامبر اکرم(ص) چگونه بود؟ 1- دعوت مستقیم 2- اعزام مبلغ 3-ارسال پیام کتبی به سران قبایل 4-انعقاد قرارداد 5-تشکیل جلسات وکنگره 6-برخورد با توطئه ها 7-کسب اطلاعات 8-اعطای امتیازات برای رسیدن به توافقات

41- قاعده نفی سبیل چیست؟ براساس آیه 141 سوره نساء« وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً» و هرگز خدا برای کافران راه تسلّطی ( در حجت و برهان ) بر مؤمنان قرار نخواهد داد.لن در آیه فوق نفی مؤبد است یعنی نفی همیشگی هرگاه کلمه لن برسر کلمه ای دیگر بیاید آنرا برای همیشه نفی می کند جعل هم دوگونه است جعل تکوینی وتشریعی در این آیه جعل تکوینی مراد نیست بلکه مراد جعل تشریعی است ومنظور اینست که خدا قانون وقراردادی که منجر به تسلط کافران بر مسلمانان شود را نفی نموده است

 


[ یکشنبه 93/3/11 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]

فقه

7- به عقیده اهل سنت مرجعیت یاالگوی بنیادین گفتمان دینی به چند دسته تقسیم می شود؟ به دو دسته

الف- مرجعیت پایه: که شروع آن بعثت وختم آن رحلت پیامبر اکرم(ص) می باشد وبر دو پایه 1- قرآن و2- سنت نبوی استوار است.

ب- مرحله تجربی تاریخ اسلام: که حکومت اسلامی دو ویژگی دارد 1- امری عرضی یا دنیوی است 2- غیر قابل تقدیس است.

8- اختلاف نظر فقهای عامه وامامیه در خصوص مرجعیت پایه چیست؟ فقهای امامیه معتقدند که سنت پیامبر(ص) با رحلت او ختم نمی شود.

9- اختلاف نظر فقهای عامه وامامیه در خصوص حکومت پس از رحلت پیامبر(ص)   چیست؟ فقهای امامیه معتقدند که حکومت پس از رحلت پیامبر(ص) همچنان امری مقدس است.وتنها امر دنیوی نیست.

10- ابوالحسن علی ابن محمد ابن حبیب ماوردی کیست؟کتب معرف ایشان را نام ببرید . از علما وفقهای نامی قرن چهارم وپنجم هجری (364.ه) بوده که در بصر متولد ودر بغداد وفات یافت او یک فقیه ، اصولی ومفسر قرآن بود .اوبیشترین تأثیر را برفقه اهل تسنن می گذاردودر زمان خود عالی ترین مقام فقهی بوده است وی فردی ساده زیست وفقید بوده است کتاب های الاحکام السلطانیه ، ادب دنیا ودین ، قانو الوزاره وسیاست الملک از آثار اوست.

11-ماوردی امامت را چگونه تعریف می کند و وظیفه امام را چه می داند؟ امامت به معنای عام  پیشوا یی و رهبری جامعه اسلامی موضوع جانشینی پیامبر(ص) درنگهبانی از دین وامور سیاسی دنیوی  فرقی نمی کند که عادل باشد یا جائر مهم اجماع است (دووظیفه ا- نگهبانی دین 2- حفاظت از امور سیاسی دنیوی)

12- ماوردی ملاک تعیین کننده امام را چه می داند؟ اجماع امت

13- از نظر ماوردی ملاک اجماع امت با چه مشروعیتی صورت می گیرد.؟ هم مشروعیت شرعی وهم مشروعیت حقوقی با توجه به آیه 59 سوره نساء (اطیع الله واطیع الرسول واولی الامر منکم) وسنت نبوی.

14-  به نظر ماوردی طریق تعیین امام (خلیفه) به چه صورتی خواهد بود؟ تعیین اما واجب کفایی است و وقتی یک نفر انتخاب شود از عهده دیگران برداشته می شود. واما طریقه ان به دوصورت است 1- تعیین توسط اهل اختیار 2- ولایتعهدی

15- به نظر ماوردی اهل اختیار در تعیین امام باید دارای چه شرایطی باشند.؟ سه شرط 1- عدالت 2- علم 3- رأی وحکمت( مصلحت مردم را بداند)

16-به نظر ماوردی کسی که می خواهد امام یا خلیفه اسلامی شود باید دارای چه شرایطی باشد؟7شرط

1-عدالت 2- علم در بردارنده اجتهاد 3- سلامت حواس 4- سلامت اعضا 5- رأی ونظر در امور سیاسی 6- شجاعت 7- نسب(قریشی)


[ شنبه 93/3/10 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]
[ پنج شنبه 93/3/8 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]
[ پنج شنبه 93/3/8 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]

جامعه شناسی سیاسی ( سئوالات کتاب فهم نظریه های سیاسی توماس اسپریکنز)

1.                    موضوع علم سیاست چیست ؟

بررسی روش های متعدد تصمیم گیری و مطالعه قدرت و نفوذ (جامعه شناسی قدرت)

2.                   اهداف و کارکردهای جامعه سیاسی چیست ؟

  1. محافظت افراد                    2. امنیت جانی افراد                       3. حفظ ثمره کار و فعالیت افراد

4. نظم بجای هرج و نرج         5. حفظ جان،آزادی ومال (جان لاک)   6. حفظ تولیدات و خدمات

3.                   هدف نظریه های سیاسی چیست ؟

  - فراهم آوردن بینش همه جانبه از جامعه سیاسی یعنی تصویری جامع از سیاست در چشم مخاطبان

- قابل فهم کردن جهان سیاست برای ما به نحوی که ما هدایت شویم

- ارائه راه حل برای مشکلات

4.                   طرح کلی در نظریه سیاسی چیست ؟

توصیف همه جانبه از کنش ها و واکنش های سیاست است

5.                   نظریه پردازی سیاسی چه کمکی به انسان می کند؟

تصویر کلی از سیاست به انسان می دهد که بفهمد چه چیزی از سیاست ویرانگر،نارسا ، احمقانه و غیر منطقی بوده است .

6.                   روش های مهم نظریه های سیاسی را بیان کنید .

الف: شناخت سوالات نظریه پردازان                                ب: بررسی پاسخ های ارائه شده به سوالات

ج: شناخت اهداف                                                      د: شناخت راه های رسیدن به اهداف

ه: شناخت راخ حل ها                                                 و: شناخت نحوه توجیه راه حل ها

7.                  به عقیده لئواستراوس نظریه سیاسی چیست ؟

  " گوششی برای فهم و درک عناصر تشکیل دهنده خوب و درک سرشت سیاسی درست "

8.                  نظریه های سیاسی تجویزی کدامند ؟

نظریه هایی که راه حل و توصیه هایی را برای اجرا ارائه می دهند

9.  محدودیت های مطالعه آثار کلاسیک چیست ؟

  - آثارتشریحی هستندکه تمام راه حل ها را ارائه نمی دهندو مشخص نمی کنندازکجا آمده وچه انگیزه ای دارند.

- اتکا صرف به آنها موجب بدبینی به نظریه ها می شود

- آثار کلاسیک با زمان و روش ما متفاوت هستند زیرا مربوط به زمان و روش های گذشته هستند

- چون در زمان های مختلف نوشته شده اند وجه مشترک آنها مشخص نمی شود و موجب گمراهی است

10.             منظور از تشبیه نظریه سیاسی به مروارید چیست ؟

یعنی اینکه نظریه های سیاسی بدون عامل محرک بوجود نمی آیند

11.              به عقیده " ادموندبرگ " عطش حریصانه برای نظریه های سیاسی نشانه چیست ؟

نشانه آن است که جامعه به وضع بدی اداره می شود .

12.              حقایق دنیای سیاست از چه طریقی به افراد جامعه القا می شود ؟

  - تعلیم و تربیت (کلاس های رسمی مدارس )                        - احترام به پرچم

- تقلید از رفتار و کردار اطرافیان                                         - تعالیم غیر رسمی

13.          خانم لیلیان اسمیت در کتاب خود (قاتلان رویا) روند اجتماعی کردن مردم آمریکا را چگونه بیان می کند ؟

  - بیشتر از رفتارها چیز یاد می گرفتیم تا پند ها و نصایح

- رفتارهای صحیح اجتماعی و باورهای سیاسی به افراد جامعه خصوصأ نسل جوان القا می شد

14.              به چه دلیل نظریه پردازان را " براندازنده " تلقی می کنند ؟

چون آنها اساس و زیربنای نظام سیاسی را مورد بررسی نقادانه قرارمی دهند و حاکمان موافق با  این کار نمی باشند.

15.              نظریه پردازی در جوامع استبدادی چگونه است ؟

حرفه ای خطرناک است زیرا حاکمان از بیان هرگونه انتقادی جلوگیری می کنند چرا که هرگونه تردید در اصول عقاید حاکمان بدعت گذاری و الحاد تلقی می شود .

16.             نظریه پردازی در جوامع لیبرال چگونه است ؟

اگر چه آزادی بیان وجود دارد ولی بیشتر علاقه دارند از آنها تعریف شود. اجازه تفکرات ضد آنها (آمریکایی) در ملاء عام داده نمی شود اگر تئوری هم مطرح شود در مرحله حرف می ماند و در مرحله عمل زیر پا گذاشته می شود . 

17.              از آنجایی که ممکن است برخی از نظریه های سیاسی به دلیل ترس نظریه پردازان کاملأ واضح و روشن بیان نشود لئواستراوس برای فهم دقیق آن پیشنهادی ارائه می دهد ؟

مطالعه دقیق نظریه های سیاسی و استنباط معنی دقیق کلمات آن .

18.              نظریه پردازان سیاسی چگونه از مشاهده بی نظمی نظریه می سازند ؟  

آنها با مشاهده بی نظمی نظریه هایی را بیان می کنند که هدف آنها توضیح نظم صحیص در جامعه است و راه حل هایی را برای بی نظمی های موجود ارائه می دهند.

19.              چرا نظریه های سیاسی نوعی درمان روانی جامعه است ؟

چون بحران های اجتماعی تعادل درونی افرادی را که به آن دچارند را بهم می زند و مثل روان درمانی مشکلات اجتماع بررسی و سلامت جامعه از طریق ریشه یابی علل بدست می آید .

20.              زمان نوشتن نظریه سیاسی ماکیاولی اوضاع ایتالیا چگونه بود ؟

بحران ثبات وجود داشت یعنی بی نظمی شدید حاکم بود ، اوضاع داخلی بسیاری از شهرها بی ثبات بود ، درگیری فرقه ای و طبقاتی وجود داشت ، نظام های سیاسی پشت سرهم تغییر می کردند ،درگیری بین فقرا و توانگران وجود داشت .

21.              تامس هابز مشکل اصلی کشور انگلستان را در زمان نوشتن نظریه سیاسی خود چه می دانست؟    

مشکل اصلی بحران اقتدار بود زیرا مردم فاسدو جاهل و نادان بودند ، فیلسوفان وکشیشان مردم را به گمراهی می انداختند و ضرورت وجود پادشاه و حکومت مدنی را نمی دانند ، جنگ و سرنگونی حاکم هم وجود داشت

22.             جان لاک در هنگام نوشتن نظریه سیاسی خود مشکل انگلستان را چه می دانست ؟ بحران مشروعیت زیرا حاکمان با کسب قدرت بیش از حد و به ناحق از مردم مالیات میگیرند و با تشکیل ارتش غیر مجاز ، آزادی های مذهبی و خصوصی مردم را زیر پا و حق مردم را ضایع می کنند .

23.             اختلاف نظریه سیاسی تامس هابز و جان لاک چه بود ؟ 

هابز بحران انگلستان را بحران اقتدار می دانست و معتقد بود دلیل آن جهل و نادانی مردم بوده است ،جان لاک بحران انگلستان را بحران مشروعیت می دانست و معتقد بود دلیل آن خود حاکمان بودند زیرا با کسب قدرت بیش از حد حقوق مردم را ضایع می کردند .

24. فیلسوفان و روشنفکران در آستانه انقلاب فرانسه علت اصلی مشکلات این کشور را چه می دیدند ؟

بحران رژیم کهن - زیرا آنها ریشه مشکلات را در علائم بحران های عمیق فکری و اجتماعی در تمدن غرب می دیدند و راه حل آن را رشد خرد و پیشرفت آزادی می دانستند ( اما ارباب سیاست و ارباب کلیسا که در آن زمان با هم متحد شده بودند مخالف هرگونه خرد ورزی بودند )

25. ارموند برک نظریه سیاسی خود را در چه زمانی بیان کرد و هدفش چه بود ؟

بعد از انقلاب کبیر فرانسه - او ضمن مخالفت با انقلاب کبیر فرانسه ، بحران فرانسه را بحران مدنیت خواند و هدفش آگاه کردن مردم از خطرات نظام سیاسی بود .

26. کارل مارکس مشکل اصلی اروپا را چه می دانست به چه دلیل ؟

مشکل اصلی اروپا بحران نظام سرمایه داری بود ، زیرا موجب بی نظمی در زندگی اجتماعی از خود بیگانگی طبقه کارگر و تضاد در جوامع بورژوانی شده بود که همه اینها موجب از خود بیگانگی افراد جامعه شده است .

27. بحران برابری اخلاق ژان ژاک رسو چه بود ؟

جامعه باعث بیگانگی از خود و همنوعان شده است و این بیگانگی موجب جابجایی در روابط اجتماعی افراد شده - بی بندوباری اخلاقی ابعاد سیاسی و حکومتی داشت

28. کتاب ژان ژاک رسو چه بود و درمورد چه چیزی نوشته شده است ؟

گفتاری در منشاء نابرابری اجتماعی - با موضوع نابرابری های اجتماعی .

29. بنیان گذار نظریه های سیاسی در غرب کیست و نظریه معروف آن چیست ؟

افلاطون - نظریه بحران عدالت آتنی (بی نظمی اخلاقی و ورشکستگی دولت شهر آتن در هنگام اعدام سقراط .

 30. نقطه آغاز فعال نظریه های سیاسی افلاطون چیست ؟

بنیان منطق عملی فلسفه او


[ پنج شنبه 93/3/8 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]
<      1   2   3   4   5   >>   >
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره سایت

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 32
بازدید دیروز: 52
کل بازدیدسایت: 404004
انقلاب اسلامی