سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علوم سیاسی
 

  14)نظریه مصرف نامکفی هابسون (امپریالیسم اقتصادی) را بیان کنید. ریشه امپریالیسم اقتصاد است وی ناسازگاری درونی سرمایه داری موجب امپریالیسم است .درجوامع سرمایه داری سرمایه داران فعالیت می کنند ، تولید می کنند ، کارگر استخدام می کنند ولی عمده درآمد برای خودشان است وبه کارگر کمتر حقوق می دهند .اینان مالیات نمی دهند سرمایدار با پول خود کارخانه دیگر ایجادمی کند وباز تولید بیشتر ودر آمد بیشتر ، کارگران هم بادر آمد کم و قدرت خرید پایین لذا کالاهای تولیدی در داخل کشور مشتری کمتری پیدا می کند سرمایه دار سرمایه خود را به دیگر کشورها برده آنجا فعالیت را آغاز می کند چون کارگر زیاد وسرمایه کم است آنجا حلقه متوسط و دولت را با خود همراه می کند و اینجاست که سیاست امپریالیسمی را برای منافع خود برقرار می کند

  15) نظریه مارکس در خصوص امپریالیسم اقتصادی چیست؟نظام تولید اقتصادی تعیین‌کنندة ساختارهای نهادی و ایدئولو‍ژیک جامعه است .هر کس کنترل نظام اقتصادی را در دست دارد ،کنترل نظام سیاسی را نیز در دست خواهد داشت. سرتا سر تاریخ عرصه مبارزه طبقاتی میان یک گروه حاکم و یک گروه مخالف است که از بتن آن نظام اقتصادی ،سیاسی و اجتماعی نوینی سر بر می‌آورد نهایتا باا پیدایش سوسیالیسم وکمونیسم این روند تضاد تاریخی متوقف وجامعه کمونیستی بی طبقه وفاقد تضاد بوجود می آید.

16) نظریه هیلفردینگ در خصوص امپریالیسم اقتصادی چیست؟

هیلفردینگ «سرمایه مالی» را باعث تقویت انحصار‌ها می‌دانست که رقابت را محدود می‌کنند و در عین حال راه سرمایه‌های خارجی را باز کرده و تمایلات امپریالیستی حکومت‌ها را دامن می‌زند. اگر سرمایه‌داری قرن نوزدهم به دنبال آزادی تجارت بود، سرمایه‌داری در «مرحله نهایی» آن متوسل به تعرفه‌های گمرکی برای حمایت از انحصار‌های داخلی و تقویت روحیه امپریالیستی می‌گردید. او(مثل هابسون وکائوتسکی) به کارآمدی اراده انسانی در جلوگیری از کشیده شدن سرمایه داری به امپریالیسم معتقد بود

17) نظریه بوخارین در خصوص امپریالیسم اقتصادی چیست؟

سرمایه داری با ایجاد اقتصاد جهانی بازار اقتصاد های ملی را به هم وابسته می کند به نحوی که چند قطب اقتصادی سازمان یافته در یک سو ودر سوی دیگر کشورهای توسعه نیافته قرار می گیرند کشورهای توسعه نیافته در قلمرو کشورهای توسعه یافته قرار می گیرند در نتیجه دوطبقه جدید بورژ وازی وپرولتاریای بین المللی بوجود می آید که بخاطرتولید زیاد ومصرف کم برای سود بیشتر نیاز می شود با سیطره قهرآمیز در قلمرو اقتصادی در خارج از کشور سرمایه گذاری نمایند.

18) نظریه لنین در خصوص امپریالیسم اقتصادی چیست؟ لنین می گوید رقابت آزاد در نظام سرمایه داری قابل دفاع نیست چرا که این رقابت، به انحصار منجر می شود و نهایتاً این انحصار است که امپریالیسم را شکل می دهد. او با آوردن آمار و ارقام مربوط به مبادلات اقتصادی سرمایه دارها، سعی می کند این انحصار را عیان کند. «پیدایش انحصاری ها، که معلول تمرکز تولیدات است، قانون عمومی و بنیادین مرحله کنونی رشد و توسعه سرمایه داری است.» از نظر او سرمایه داری در مرحله امپریالیستی، تولید را اجتماعی می کند. به عبارتی سرمایه داران را «از مرحله رقابت آزاد کامل» به «اجتماعی شدن کامل  » می کشاند. «تولید اجتماعی می شود اما مالکیت کماکان خصوصی باقی می ماند  . ابزار اجتماعی تولید کماکان در مالکیت خصوصی عده قلیلی باقی می ماند  .» (پس رقابت آزاد، تمرکز تولید می آورد، تمرکز تولید، امکانات و منابع خام و بازار بیشتر می طلبد. سرمایه داران بزرگ با بی رحمی سرمایه داران کوچک را می بلعند. انحصار بین چند بنگاه، کارتل و تراست شکل می گیرد. این به نوبه خود به تقسیم جهان میان قدرت های بزرگ منجر می شود. پس رقابت در نظام سرمایه داری در تضاد با انحصار عمل می کند. «بنابراین ما در دوران ویژه سیاست مستعمراتی جهانی زندگی می کنیم که با آخرین مرحله رشد و توسعه سرمایه داری و با سرمایه داری مالی ارتباط بسیار نزدیکی دارد.»

19)از نظر لنین پنج خصلت برای امپریالیسم وجود دارد آن را بیان کنید.

1-  تمرکز تولید و سرمایه [به چنان مرحله ای از تکامل می رسد که انحصارهایی به وجود می آیند که نقشی تعیین کننده در زندگی اقتصادی دارند .]

2- ادغام سرمایه بانکی با سرمایه صنعتی و ایجاد الیگارشی «سرمایه مالی»

3- صدور سرمایه [جدا از صدور کالا اهمیت ویژه ای پیدا می کند]

4- تشکیل کارتل ها، تراست ها و سازمان های انحصارگر بین المللی سرمایه داران

5- تقسیم منطقه ای جهان. «امپریالیسم یعنی اینکه سرمایه داری به مرحله ای از رشد و توسعه رسیده که سلطه انحصارها و سرمایه مالی برقرار می شود.»

  20) نظریه های چرخه ای استیلای سیاسی جورج مدلسکی را بیان کنید.  جورج مدلسکی مفهوم پیشوایی را به جای استیلا به کار می برد و منظور از پیشوا بازیگری است که توان نوآوری و حرکت به جلو را در جهت ارتقای مصلحت عمومی دارد و عملش مشروع خواهد بود. به نظر «مدلسکی» هر چرخه استیلای سیاسی بر جهان حدود یک قرن به طول می انجامد. به طور خلاصه در توضیح وجوه مشترک نظریات چرخه استیلا می توان گفت، نظام جهانی بر تلاش استیلا جویانه بازیگران مبتنی است و بازیگران قدرتمند سعی دارند به رهبری آن نایل آیند و از طرق مختلف سعی می کنند قدرت خود را نسبت به رقبا بهبود بخشند و از سویی سعی خواهند کرد، از دستیابی دیگر بازیگران به قدرت برتر جلوگیری کنندو برای حفظ قدرت برتر به نوآوری سیاسی و اقتصادی دست می زنند  . او پیش فرض هایی برای دستیابی به قدرت استیلای قائل است . از جمله آنکه پیشوایی سیاسی جهانی نیازمند پیشوایی در قدرت اقتصادی است . علاوه بر قدرت تعیین کننده اقتصادی ، وی به مواج نوآوری سیاسی نیز اشاره دارد . به مقتضای دو نوع نوآوری فوق است که صنعت ارتباطات جهانی نیز متحول می شود. وی نو آوری سیاسی را متضمن نوآوریها و توسعه اقتصادی طی چرخه های بلند صدساله می داند . با استفاده از این قالب دهی به تاریخ ، مدلسکی پیش بینی می کند که در آینده تحولات چرخه ای موجب پیدایش دو پویش خواهند شد :1) افول پیشوایی آمریکا ،2) دگرگونی احتمال در پویش جنگ های جهانی .

21)نظریه موازنه قدرت را بیان کنید.یکی از قدیمی ترین و مهمترین نظریه های حوزه سیاست بین الملل مربوط به صلح و امنیت است که از سال 1648 تا 1914 که جنگ جهانی اول شروع شد ( دوران جنگ سرد ) می باشد معنی آن یعنی هم وزن کردن و دو چیز را برابر کردن است در اصطلاح یعنی توازن قدرت به عنوان یک نظام به جامعه ای مرکب از چندین ملت است که بازیگران اصلی هویت و استقلال خویش را از طریق توازن حفظ کنند موازنه قدرت یعنی قانون رفتار دولتها است به نحوی که آنان در صورت رویارویی با قدرت متجاوز و به هم زننده تعادل مخالفت و مقابله کنند و یا حالتی است که هیچ قدرتی در وضعی نیست که به دولت دیگر حمله و آنها را به خطر بیندازد

الف -نظریه ریمون آوند= موازنه قدرت در قطب بندی های مختلف دوقطبی وسه قطبی ظاهر می شود تا تعادل قدرت حفظ شود. سه نوع صلح وجود دارد صلح تعادلی(تعادل بین نیروهای دویاچندقطب)، صلح ناشی از سلطه (به رسمیت شناخته شدن برتری یک واحد سیاسی از اعضای نظام بین الملل) وصلح امپراتوری(نیروهای تمام بازیگران مقهور نیروهای یکی از بازیگران می شوند. منازعه که به هنگام ناسازگاری منافع رخ می دهد مشتمل بر سه جزء 1-بازدارندگی ،2-تحریض و 3-براندازی است .تحریض برای منازعه شیوه ای ای است که رقیب را مجاب به تغییر رفتار کنند.

ب- نیکولاس اسپایکمن= فرایندهای مختلف در صحنه بین الملل آنان را وا می دارد تا جهت حفظ وتضمین بقا یا قدرتمند شوند یا درکنف حمایت قدرتی بزرگ در آیند.

ج-اشتراوس- هوپه = باید فرهنگ اعتقادی کنترل کننده قدرت را تقویت کرد تا زمینه حل اختلافات روانشناختی فراهم شود

د- جورج کنان= دیپلمات ها باید با اعمال صحیح ضمن تأمین منافع کشور خود از اقدامات تنش زا خود داری کنند.

ه- کسینجر= توازن قدرت دراستفاده از دیپلماسی در مناسبت های بین المللی وتوجه به عناصر داخلی سیاست خارجی است زیرا ثبات بین المللی تابع سه عامل است1-اراده مذاکره قدرتمند برای حل وفصل اختلافات با قدرت های انقلابی 2- توانایی مهار میزان ومنازعه وجلوگیری از جنگ 3- توانایی دولتهای طرفدارثبات به اعمال جنگ محدود برای حفظ وضعیت موجود

و-آلفرد تی. ماهان و سر هلفورد مکیندر= تأمین قدرت مناسب برای امنیت راههای دریایی

ز- هانس جی . مورگنتا=تنها راه رسیدن به صلح پایدار جهانی وجود جامعه ای اخلاقی و سیاسی جهانی قبل از تشکیل دولت جهانی است ،وجود دولت جهانی به تنهایی کافی نیست بلکه وفاداری به دولت جهانی وجهانی شدن باید همراه عدالت باشد.

ح- راینهولد نیبور = او با الهام از داستان هبوط انسان نظریه خود را بیان کردمنازعات انسان ناشی از برخورد میان ابزار قدرت وفخرفروشی است لذا با تقوای شخصی وتقوای سیاسی می توان آثار منفی بدبینی را کم کرد وقدرت را در تأمین عدالت وخدمت به منافع عمومی بکار گرفت.


[ دوشنبه 93/3/26 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]

 

 42- امام سجاد(ع) در کتاب رساله حقوق خود می فرماید چه حقوقی را خداوند بر انسان قرار داده است؟ حق خدا- حق نفس حق دیگران حق رهبران- حق ارحام واقارب حق نماز و صدقه اموال حقوق اخلاقی مسلمانان

43- از نظر امام سجاد(ع) حق رهبران جامعه اسلامی بر انسان ها چگونه است؟ دشمنی ومخالفت با سلطان نکنید- اورا یاری دهید مردم باید فروتن باشند و تا زمانی که سطلان برعدالت رفتار می کند از او پیروی کنید

44- از نظر امام سجاد(ع) حق مردم بر رهبران جامعه اسلامی چگونه است؟ عادلانه رفتار کنند- از رفتار جاهلانه مردم در گذرند- در مجازات مردم شتاب نکند عدالت بین آنها اجراکند.

45- از نظر امام سجاد(ع) اهل ذمه چه کسانی هستند چه حقی بر مسلمانان دارند؟ اهل ذمه همان اهل کتاب هستند مسلمان نیستند اما کتاب وپیامبر دارند وبه خدا اعتقاد دارند (در منشور پیامبر (ص) با آنها قرار دادبست ) اینها با مسلمانان در جنگ نیستند و توطئه هم نمی کنند حق اهل ذمه برمسلمانان = 1- مسلمانان پیشنهاد دوستی آنها را بپذیرند همانگونه که خدا پذیرفت 2- با آنها وفا دار باشند. 3- مزاحمت برای آنها ایجاد نکنند.

46- فقه سیاسی شامل چه مباحثی می شود؟ امامت وخلافت نصب امرا وقضات نصب مأمورین مالیات جهاد امر به معروف ونهی از منکر دعوت به اسلام صلح قرارداد-حقوق بشر- جمعه وجماعات مراسم عیدین و...

47- مراحل تدوین وشکل گیری فقه سیاسی در چند دوره قابل بررسی است شرح دهید . چهار دوره1   دوره قدما -250سال طول می کشید شیخ صدوق- شیخ مفید شیخ طوسی و ابن ادریس 2- دوره ضابطه مند شدن ودوره طلایی فقه اجتهادی شیعه-از600تا1230-محقق حلی ومحقق کروکی 3- دوره تحول استقلالی در فقه از 1231 شیخ احمد نراقی شیخ محمد حسن نجفی4- دوره تحلیل از تبین فقه سیاسی آیت الله نائینی و امام خمینی (ره)

48- قدیمی ترین تقسیم بندی فقه را بیان کنید. دونوع است 1- عبادات (اخروی) 2- معاملات (امور دنیوی)

49- امامت را از نظر شیعه تعریف کنید. عبارتست از خلافت از طرف خدا ونیابت از رسول خد(ص) در اعمال ولایت برامت وهدایت معنوی و رهبری دنیوی در جهت کمال مطلوب شرع

50- از نظر شیعه امامت چند مرحله ای است آنرا بیان کنید ؟ دومرحله 1- مرحله اول امامت بالاصل یعنی منصوب با شرط عصمت 2- امامت نیابی یعنی منصوب باشرط فقاهت وعدالت

51- امامت نیابی فقها در زمان غیبت به چه صورت انجام می شود. ؟ به دوصورت 1- انتصابی (از طرف امام معصوم) 2- انتخابی (فقیه عادل واجدالشرایط توسط فقها)

52- علمای اهل سنت سه نوع حکومت را مطرح می کنند نام ببرید. 1- حکومت خلفای اعظم(خلفای چهارگانه)2- حکومت ملوکی وسلطنتی(باقهروغلبه) 3- حکومت های محلی تحت نظر امام اعظم یا سلطان

53-ابن تیمیمه امامت اعظم را دارای چهار شرط می داند آنرا نام ببرید. 1- قریشی 2- عدالت 3- شور امت 4- بیعت امت

54-اساس مشروعیت ومبنای دولت اسلامی در عصر غیبت چیست؟ 1- عدالت 2- امر به معروف ونهی از منکر 3- مصلحت 4- شورا وبیعت 5 ولایت محدود علما 6- وکالت دولت از مردم(انتخابات) 7- دولت مردمی(غیر فقیه)

55- نظریات فقهی در حاکمیت فقیهان جامع الشرایط رابیان کنید. 1- نظریه انتصاب ( ولایت مطلقه فقیه در عصر غیبت توسط فقیهانی چون شیخ مفید نراقی- بحرالعلوم وصاحب العناوین مطرح شد مشروعیت این نظریه صرفا از جانب خدا ، رسول وامام معصوم در زمان غیبت هم فقیه جامع الشرایط) 2- نظریه انتخاب (ولایت مطلقه فقیه در عصر غیبت با انتخاب فقیه جامع الشرایط با مقبولیت مردمی . این نظریه توسط حضرت امام خمینی (ره) مطرح شد)

56- حقوق عمومی به چند دسته تقسیم می شود نام ببرید. 1- حقوق مکتسبه طبیعی2- حقوق انسان بر دیگران 3- حقوق استفاده از مشترکات 4- حقوق عمومی ناشی از تکالیف

57- امور حسبیه چیست؟ اصطلاح حسبیه در چه مواردی بکار می رود؟ امور حسبیه = امور قربی(قربه الی الله) از نظر لغوی یعنی با ارزش وثواب در اصطلاح عبارتست از اموری که در جامعه باید باشد ولی مسئول مشخصی ندارد کلیه این امور بر عهده حاکم شرع یا حکومت اسلامی می باشد امور حسبیه سه قسمت است 1- فقهی(امر به معروف ونهی از منکر-جهاد- حدود قصاص-امونظامی ونظام اقتصادی) 2- اداری(بازرسی-پلیس شبگرد)3- حقوقی( شهرداری-دادستانی- امورصنفی- نظارت اماکن- اختیارات نیروی انتظامی) - بطور کلی : کلیه واجبات کفایی امور حسبیه هستند که باید با مشارکت مردم انجام شود.

58- اختلاف نظر حضرت امام خمینی(ره) وآیت الله خوئی در خصوص تصدی در امور حسبیه چیست؟ حضرت امام معتقد به ولایت مطلقه فقیه در امور عمومی است ولی آیت الله خوئی معتقد به وکالت با اختیارات مطلقه فقیه در امور حسبیه است

59- نظارت برامور حسبیه به چه صورت انجام می شود؟ دوصورت 1- نظارت استطلاعی( مطلع شدن ناظر در طول انجام عمل از روند کار) 2- نظارت استصوابی (احراز رضایت ناظر از عمل یا اعمال

60- از این فرمایش رسول اکرم(ص) که فرمود الاسلام یعلو ولا یعلی علیه چه چیزی استنباط می شود؟ دوحکم 1- الاسلام یعلوا یعنی اسلام دائما در جهت برتری وعلو مومنین برکافرین است 2- ولا یعلی علیه یعنی اسلام تأکید برنفی استیلای کافرین برمسلمین را دارد.

61-مصلحت چیست؟ عناصر مورد نیاز مصلحت کدامند؟ مصلحت تدبیری است که دولت اسلامی در راستای مسائل ضروری اتخاذ می کند عناصر مصلحت عبارتند از حسن، مفید بودن وضرورت

62- مصلحت عقلی جیست و آیا مصلحت عقلی کاشف از مصلحت شرعی نیز هست؟ مصلحت عقلی عبارتست از هرعمل پسندیده ای که برای انسان مفید باشد. وهرکدام از مصلحت عقلی وشرعی می تواند کاشف از دیگری باشد وشیعه معتقد است که هر مصلحت شرعی مصلحت عقلی نیز هست.

63- تعریف جدید اهل سنت از مصلحت چیست ؟ هر نوع منفعتی که شرع آن را برای بندگانش در نظر گرفته تا دین ، جان، مال، عقل و نسلشان محفوظ ماند.

64- تعریف شیعه از مصلحت چیست؟ هر عمل پسندیده ای که عقل سودمندی آن را وشرع ضرورت آن را بیان وانجام وترک آن عمل را هم شرع وهم عقل تأکید کند.

65- قاعده مصلحت در مورد کدامیک از احکام مورد استفاده قرار می گیرد؟ قاعده مصلحت در احکام ثانوی مورد استفاده قرار می گیرد مانند قاعده لاضرر،لاحرج، الاهم فالاهم ،تقدم فاسد بر افسد وحفظ نظام احکام حکومتی هم جزئی از احکام ثانویه است که می تواند حتی اجماع را ازبین ببردولی با شرط مادام المصلحه یعنی تازمانی که مصلحت باشد مثل حل معضلات نظام ، تعزیرات حکومتی و..

66- نظریه نصب چیست؟ اطاعت از پیامبر(ص) ،امام (ع) و ولی فقیه ] اطاعت شخصی نیست اطاعت از قانون وفرمان خداست ولایت فقیه همان ولایت پیامبر وامام معصوم (ع) است واطاعت از غیر خدا شرک است.

67- طرح رهبری در نظام امامت و ولایت مبتنی بر چه اصولی است توضیح دهید. 1- اصل عدم انسداد سنت 2- دوران غیبت صغری 3- اصل ثبات ولایت فقیه در زمان غیبت (برمبنایاجماع) 4- اصل اختلاف نظر در محدوده اختیارات ولی فقیه

68- چرا جامعه اسلامی از حضورز معصوم (ع) محروم و غیبت اتفاق افتاد؟ چون جامعه پذیرای امام معصوم (ع) را ندارد (حتی ادااستیعس الرسل...) همچنین وضعیت جامعه نابسامان است و شرایط وآمادگی وجود ندارد به عبارتی گوش شنوایی نیست.

69- عقد امان چیست؟ امان یعنی پذیرش پناهندگی به کسی که از شما امان می خواهد . عقد امان برای رسیدن به زندگی مشترک وتأمین امنیت است که بین پناهنده وپناه دهنده منعقد می شود.

70- پیمان ه یا قرار دادهای سیاسی در اسلام را بیان کنید. 1- عقد امان ( پناهندگی) 2- عقد ذمه (ضمانت اهل کتاب) 3- عقد هدنه (به معنای متارکه ونوعی قرار داد در جنگ)

71- وفای به عهد چیست؟ نوعی میثاق وپیمان است که در اسلام به آن توجه شده پیمان در اسلام جنبه حقوقی ومعنوی دارد.

72- امت واحده چیست نظرات موافق ومخالف آنرا بیان کنید. امت به معنی قوم، قبیله ، عشیره و گروههای‌ نژادی‌ و نیز ملت‌ یا جامعه‌ای‌ مذهبی‌ که‌ تحت‌ لوای‌ هدایت‌یک‌ پیامبرقرار دارد می باشد.امت، اصطلاحی قرآنی و دینی است که هم زمان با دین اسلام رواج یافته است و در فرهنگ غربی هیچ سابقه ای ندارد. امت در تعبیر و اصطلاح قرآنی، گروهی همسان در دین، آیین، زمان و مکان و دیگر مشترکات انسانی است.« ان هذه إمتکم إمه واحده و إنا ربکم » این امت شماست که امتى یگانه است و من پروردگار شما هستم, پس مرا بپرستید. (انبیا ،آیه 92.) « ان هذه إمتکم إمه واحده و إناربکم فاتقون » و همانا این امت شماست, امتى یگانه و من پروردگار شما هستم, از من پروا کنید. . (مومنون ،آیه 52.)بسیاری از مفسرین منظور از امت واحده را همان امت اسلامی می دانند اما علامه طباطبایی به امت انسانی اشاره می کند یعنی جماعتی مه بخاطر وجود مقصد واحدی گردهم می آیند وشامل تمام انسان ها می شود.

73-قواعد حقوقی بین المللی اسلامی کدامند؟ 1- اصل تفاهم 2- اصل مشارکت وتعاون در مسائل بین المللی 3- اصل برابری ملت ها 4- اصل حمایت از مبارزه حق طلبان 5- اصل مداخله 6- اصل مقابله به مثل 7- اصل ارزش قرارداد

 

 

 


[ یکشنبه 93/3/18 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]

جامعه شناسی سیاسی

1-      قدرت را تعریف کنید. قدرت ویژگی و خصوصیات فردى است  و آن را نیروى بالقوه اى  مى دانند که یک فرد مى تواند به وسیله آن ، بر فرد دیگرى تاثیر گذارد، بر او نفوذ  کند و او را وادار به انجام کارى نماید  .

2-     حکومت را تعریف کنید. حکومت در لغت به معنی فرمانروایی و حکمرانی است و در اصطلاح عبارت است از فرایند اجرای منظم سیاست‌ها و تصمیمات مقامات اداری درون یک دستگاه سیاسی در قلمرو معین، و اقتدار آن به وسیله یک نظام حقوقی و با استفاده از زور در اجرای سیاست‌هایش حفظ می‌گردد. 

3-     دولت چیست؟ عبارت است از نهاد نظامند اجرای عدالت و هدایت ( آموزش) به نحوی که سعادت عامه دلیل کارآمدی آن باشد. یا «دولت عبارت است از عده­ای از مردم که در سرزمین مشخص به­طور دائم اسکان دارند و دارای حکومتی هستند که به وضع و اجرای قانون اقدام می­کنند و از حاکمیتی برخوردارند که به صورت روح حاکم و قدرت عالی آنها را از تعرضات داخلی و خارجی مصون می­دارد. 

4-     دیدگاههای مربوط به دولت چگونه است؟ دولت خاص و دولت عام. دولت در زبان عامه­ی مردم به معنای «هیات دولت»، «کابینه» یا «تشکیلات و اداره­های دولتی» می­باشد. اما مفهوم دولت در علم سیاست و روابط بین­الملل، دارای معنایی فراتر از آن­چه گذشت می­باشد. دولت، بزرگ­ترین سازمان­بندی گروه انسانی است؛ قدرت سیاسی در آن به جریان می­افتد و عالی­ترین تجلی قدرت نیز نام گرفته است.

5-     عناصر تشکیل­دهنده­ی دولت را بیان کنید. دولت به­عنوان مهم­ترین بازیگر سیاسی در صحنه­ی سیاست بین­الملل از چهار عنصر تشکیل شده است: 1-مردم، 2-سرزمین، 3- حکومت، و4- حاکمیت.

6-    موضوع جامعه شناسی سیاسی چیست؟ بررسی رابطه جامعه ودولت - بررسی گفتمان ونظریه ها- بررسی تأثیر گفتمان ها بر کردارها و رفتارهای سیاسی واجتماعی افراد بررسی علت مشکلات در جامعه

7-    نظریه سیاسشی باید دارای چه منطقی باشد؟ 1- منطق انتزاعی 2- منطق انضمامی بدین معنی که در در هراندیشه باید هردومنطق از هم جدا شوند حقیقت این گفتمان ها نه فقط عینی بلکه تاریخی ومقصد به عقل ، مورد بررسی وتحلیل قرار گیرد.

8-    دلایل نظریه پردازی سیاسی چیست؟ 1- شناخت بی نظمی ها(بحران)2- شناخت علل بی نظمی ها 3- باز سازی جامعه خیالی4- ارائه راه حل

9-    چهار گفتمان جامعه شناسی سیاسی درادوار تاریخی را بیان کنید 1- جامعه فعال و دولت منفعل(قرون 18و19)=جامع نیرومنداست ولی دولت ضعیف دولت در خدمت جامعه است( لیبرال هستند)دولت یک ناظر بی طرف است وحق سرکوب یک گروه به نفع گروه دیگر را ندارد2- جامعه فعال و دولت فعال=(اواخر قرن 19 تا جنگ جهانی اول است هم دولت وهم جامعه نیرومند هستند.3- جامعه منفعل ودولت فعال= جامعه ضعیف ولی دولت نیرومند است فرد وجامعه ضعیف وعقلانیت وجود ندارد4- جامعه فعال ودولت منفعل = باز یک جامعه نیرومند ودولت ضعیف است

10-    جامعه شناسی سیاسی چیست ؟به بررسی روابط دولت و جامعه و به ویژه تاثیرات جامعه بر روی دولت پرداخته می‌شود، لذا «شناخت جامعه و پیچیدگی‌های آن، نقطه عزیمت شناخت زندگی سیاسی» به شمار می‌آید. جامعه شناسی سیاسی به دنبال کارکردها ی سیاسی است

11-    نظریات جامعه شناسی چگونه ارائه شده اند؟نظریه‌های جامعه‌شناسی چهارچوب‌های نظری هستند که جامعه‌شناسان از آنها برای توضیح و تحلیل فعالیت‌ها، فرایندها و ساختارهای اجتماعی استفاده می‌کنند. نظریه‌های جامعه‌شناسی به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند. دسته اول نظریاتی هستند که با الهام از روش اتخاذ شده در علوم طبیعی و با هدف یافتن قوانین جامع حاکم بر اجتماع انسان‌ها ایجاد شد. نظریه پردازان در این رشته تلاش دارند که روابط علت و معلولی حاکم بر جوامع انسانی را کشف کنند. قوانین و مدل‌های پیشنهاد شده می‌بایست بگونه‌ای بیان شده باشند که صحت آنها آزمایش پذیر باشد. به عبارت دیگر جمع‌آوری داده‌ها این نظریات را تأیید و یا تکذیب بکند. مثال بسیار معروفی از این گونه از نظریات مقاله معروف و تأثیرگذار ماکس وبر درباره ساختارهای اداری (bureaucracy) می‌باشد. این مقاله شالوده بسیاری از تحقیقات بعدی در این زمینه را بنا نهاد. دسته دیگری از نظریات اجتماعی بجای بررسی داده‌های تجربی فرایندهای اجتماعی، مسائل پایه‌ای‌تر و درونی‌تر را مورد بحث قرار می‌دهند. برخی از این مطالعات به خصوص به بررسی «رفتار» و «نظم» می‌پردازند و سعی در پاسخ به سؤالاتی مانند آنچه در زیر آمده می‌کنند: آیا رفتارهای اجتماعی عملگرا و هدفگرا هستند یا اینکه توسط ملاحظات زیبایی شناسی، عاطفی و اخلاقی شکل گرفته و هدایت می‌شوند؟ آیا الگوهایی که در رفتارهای اجتماعی مشاهده می‌شود ناشی از کنترلی است که مؤسسات بر اشخاص از طرق اخلاقی و یا اعمال زور دارند، یا اینکه ناشی از مذاکرات عملی است که بین افراد مختلف هنگامی که باید تصمیمی لحظه‌ای در شرایط غیر قابل پیشبینی شده در زندگی روز مره بگیرند، می‌باشد؟ نظریات در این دسته بر نقش عاطفه در رفتار و نیاز به هماهنگی در ایجاد نظم تأکید دارند. دسته سوم از نظریات بصورت غیر مستقیم از روش‌های هرمنیوتیک سعی در یافتن معانی و قصدهای متونی را می‌کند که در یک جامعه به شهرت رسیده‌اند، و از این طریق و بصورت غیر مستقیم سعی در پاسخ به سؤالات مورد علاقه جامع شناسان می‌کند.

12-    دولت تکثر گرا چیست؟واژه تکثر گرایی یا  پلورالیسم(pluralism) در لغت به معنای تکثر و چندگانگی است. این واژه در آغاز در عرصه سنتی کلیسا مطرح شد. شخصی را که دارای منصب گوناگون در کلیسا بود پلورالیست می­نامیدند. از خصوصیات مهم جوامع پلورال از دیدگاه پلورالیست­ها مشارکت مردمی در اداره جامعه و ایفای نقش دولت به طور غیرمستقیم از طرف مردم می­باشد. این مشارکت در قالب تشکیل احزاب سیاسی خود را نشان می­دهد. از همین رو وجود احزاب در جوامع پلورال یکی از نیازهای اساسی زندگی اجتماعی تلقی می­گردد. به اعتقاد ایشان مشارکت مردم در تشکیل احزاب و در نتیجه گردش قدرت موجب می­شود از انحرافات مختلفی که ممکن است در سایه انحصار قدرت در دست یک فرد یا گروه خاص حاصل شود جلوگیری گردد.

 

 


[ دوشنبه 93/3/12 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]

سئوالات مطالب کلاسی نظریه های بین الملل

1-    عامل و موجد تحولات در روابط بین الملل چیست ؟ تحولات عمده یا تحولات کلان که کلی نگر هستند .

2. مسائل بنیادین کدامند ؟ مسائلی که به کلیه مسائل خرد و کلان توجه دارد .

3. هدف از نظریه در روابط بین الملل چیست ؟

الف ) اطلاعات پراکنده را تحت نظم قرار می دهد             ب) برای آن قالب هایی قرار می دهد تا رویه ها به حقایق نزدیکتر باشد ج) رویه هایی که رخ می دهد در چارچوب معینی تحلیل تبین می کند تا برای محقق قابل درک باشد .

4. سنت گرایان در روابط بین الملل چگونه عمل می کنند ؟ از آنجایی که روابط بین الملل به دنبال منظم تر ، سیستماتیک تر و علمی تر کردن است سنت گرایان رویدادهای تاریخی را بررسی تا وقایعی که در آینده ممکن است رخ دهد را پیش بینی و سازماندهی کنند . (بررسی تاریخی وقایع گذشته برای پیش بینی وقایع آینده )

5. وظایف تئوری از نظر هافمن چیست ؟

الف ) نظم بخشیدن به داده ها ( ارائه چارچوب معینی برای آزمایش فزضیه ها و نظم بخشیدن برای فراهم کردن یک قانون )

ب) ایجاد معیاری برای بررسی مسائل و مشکلات و انتخاب راه مناسب برای تحلیل آن

ج) پیش بینی حوادث و فهمیدن آن

6. روش های شناخت درست در نظریه چیست ؟

الف ) پیدا کردن عناصر               ب) پیدا کردن رابطه علی بین عناصر                  ج) تبین ماهوی قضیه

7. چرا در روابط بین الملل نمی توان به یک نظریه تکیه کرد ؟ چون علت متغیرها زیاد و مسائل پیچیده ای وجود دارد همچنین روابط بین الملل با کشور ها و افرادمختلفی سرو کار دارد لذا نمی توان یک چارچوب نظری فراهم و به همه اتفاقات تعمیم دهیم . (وجود مسائل ومتغییرهای زیاد وپیچیده )

8. نظریه خوب چه نظریه ای است ؟  

الف ) نظریه ای که تا مدت های مدید برای بررسی و تجزیه و تحلیل کشورها مورد استفاده قرار کیرد .(بادوام باشد)

ب) نظریه ای که روند شکل گیری درست و تاریخی آنرا بدانیم و عواملی را که باعث ایجاد آن شده را متوجه شویم . (روشن بودن علل موجده آن)

9. چه مسائلی از شکل گیری دولت ها جلوگیری می کرد ؟

الف) اقتدار کلیسا            ب) ابتدایی بودن اقتصاد            ج) ابتدایی بودن وسایل حمل و نقل           د) وجود نظام فئودالی

10. نظریات بین الملل از چه زمانی و توسط چه کسانی مطرح شد ؟ بعد از قرون وسطی - توسط ماکیاولی و کانت - که اعلام نمووند برای امنیت بین الملل باید یک جامعه بین الملل ایجاد کرد که تابع قانون باشند . همه از آن پیروی کنند .(پیشنهاد جامعه بین الملل )

11. سطوح تحلیل چیست ؟ یک چارچوب نظری است که در تجزیه و تحلیل سیاست خارجی به ما کمک می کند تا تصویر واقع بینانه از وقایع داشته باشیم و بتوانیم آنها را دسته بندی کنیم .

12. نظریه موازنه قدرت (موازنه قوا ) چیست ؟ یکی از قدیمی ترین و مهمترین نظریه های حوزه سیاست بین الملل مربوط به صلح و امنیت است که از سال 1648 تا 1914 که جنگ جهانی اول شروع شد ( دوران جنگ سرد ) می باشد معنی آن یعنی هم وزن کردن و دو چیز را برابر کردن است در اصطلاح یعنی توازن قدرت به عنوان یک نظام به جامعه ای مرکب از چندین ملت است که بازیگران اصلی هویت و استقلال خویش را از طریق توازن حفظ کنند موازنه قدرت یعنی قانون رفتار دولتها است به نحوی که آنان در صورت رویارویی با قدرت متجاوز و به هم زننده تعادل مخالفت و مقابله کنند و یا حالتی است که هیچ قدرتی در وضعی نیست که به دولت دیگر حمله و آنها را به خطر بیندازد

13. پیش نیازهای ایجاد توازن قدرت چیست ؟

الف )بازیگران متعدد سیاسی.   ب) تفاهم رهبران . ج) فقدان یک قدرت مرکزی مشروع . د) توزیع نابرابر قدرت . ه) رقابت مستمر و پیاپی کنترل شد .

14. در ایجاد توازن قوا حداقل و حداکثر چند نظام نیاز است تا ثبات بوجود آید ؟ حداقل 3 و حداکثر 5 نظام

15. انواع موازنه قدرت و محاسن آنرا بیان کنید ؟    دوطرفه و سه طرفه - اجازه نمی دهد برتری با یکی از بازیگران باشد

16. اهداف موازنه قدرت را بیان کنید ؟

الف) جلوگیری از بروز و استقراز یک قدرت برتر. ب) حفظ موجودیت عناصر تشکیل دهنده . ج) تقویت و تداوم صلح . د) تأمین امنیت و ثبات آن

17. شیوه های توازن قوا را بیان کنید ؟

الف) بازگردانی اراضی اشغال شده توسط اشغالگر  .  ب) تفرقه بینداز و حکومت کن . ج) ایجاد دولت های حایل  .  د) تشکیل اتحادیه ها   .  ه) مداخله.  و ) چانه زنی دیپلماتیک . ز) رقابت و مسابقه تسلیماتی   .   ح) جنگ (به عنوان آخرین راه حل )

18. انتقاداتی که به نظریه توازن قوا جود دارد را بیان کنید ؟

- اندازه گیری قدرت دشوار است     

- عدم روشن بودن اقدامات برای ایجاد توازن

- معلوم نیست قدرت ها چه وقت توازن قوا انجام می دهند .

19. اولین نظریه پردازان در روابط بین المل چه کسانی بودن اهداف آنها چه بود ؟  مورگنتا و کیسینجر (1904-1980)   

اهداف آنها :  -1محافظه کاری     2- حفظ وضع موجود   3- تغیر وضع موجود 4- پرستیژ 5- رضایت از توزیع قدرت   6- نا رضایتی از توزیع قدرت

7- نمایش قدرت 8- حفظ یا افزایش قدرت  9- رسیدن به امپریالیسم 

20.  اهداف سیاست خارجی چیست و چگونه می توان به آن دست یافت ؟ (منافع ملی - داشتن قدرت)

بر حسب منافع ملی است و زمانی به آن دست پیدا می کنیم که قدرت داشته باشیم .


[ یکشنبه 93/3/11 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]

21. کشور های جهان در روابط بین الملل چگونه بر دیگری تسلط دارند ؟ به کمک دیگر کشورها

22. مفروضه های انسان شناسانه مورگنتا در مورد روابط بین الملل چیست ؟

الف) سرشت انسان ذاتا شرور و قدرت طلب است

ب) نظام بین الملل فاقد مرجع اقتدار مرکزی است ( آنارشیک)

ج) دولت ها کنش گران اصلی در نظام بین الملل هستند .

23. قدرت سیاسی چیست ؟

رابطه ای  روانی است بین کسانی که اعمال می کنند و کسانی که بر آنها اعمال می شود ، گروه اول از طریق فشار بر اذهان و گروه دوم برخی رفتارها را کنترل می کنند (توقع سود =دسترسی )(هراس از زیان = تهدید ) ( احترام با عشق = جاذبه کارفرما )

24. عناصر قدرت ملی از نظر مورگنتا کدامند ؟

جغرافیا - منابع طبیعی - توان صنعتی - جمعیت - منش ملی - آمادگی نظامی - روحیه ملی - کیفیت دیپلماسی - کیفیت حکومت .

25. به نظر مورگنتا در حفظ نظام چه مسائلی اهمیت دارد ؟

- موازنه قدرت  ، - حقوق بین الملل ، - سازمان بین الملل ، - داشتن دیپلماسی سالم

26. به نظر مورگنتا تنها راه رسیدن به صلح پایدار جهانی چیست ؟ (شکل گیری جامعه جهانی + شکل گیری دولت جهانی + وفاداری به دولت جهانی + تأمین عدالت جهانی)

به عبارت دیگر وجود جامعه ای اخلاقی و سیاسی جهانی قبل از تشکیل دولت جهانی است ،وجود دولت جهانی به تنهایی کافی نیست بلکه وفاداری به دولت جهانی و جهانی شدن باید همراه عدالت باشد.

27. به عقیده مورگنتا دیپلماسی باید چه شرایطی را به وجود آورد ؟

الف ) دیپلماسی باید از روح جنگ آوری عاری باشد .

ب) اهداف سیاست خارجی آن بر مبنای منافع ملی تعریف شود

ج) از نقطه نظر سایر دولت ها به سیاست بنگرد و حدود امنیت ملی آنها را به رسمیت بشناسد

د) دولت ها در موضوعاتی که برای آنها حیاتی نیست باید آماده مطالعه باشند

28. چه انتقاداتی بر تحلیل موازنه قدرت مور گنتا وجود دارد ؟

 الف : رویکرد او بی تاریخ بودن است        

ب : وجود ابهام فراگیر در تحلیل او  

 ج : عدم پیوستگی تحلیل او

29. دیدگاه موافقان و مخالفان نظریه موازنه قدرت را بیان کنید ؟

موافقان : زمانی که دولت ها هماهنگ شوند هژمونی به وجود می آید ظهور یک دولت با پتانسیل استیلا بر نظام جهانی با اختلاف بازدارنده دیگر قدرت های بزرگ مواجه می شوند در نهایت هژمونی صورت نمی گیرد .

مخالفان : دولت ها از لحاظ تاریخی اغلب علیه بزرگ ترین قدرت یا تهدید منافعشان در نظام موازنه نمی پردازند بلکه استراتژی دیگری را دنبال می کنند .

30. نظریه سطوح تحلیل توسط چه کسی مطرح شد ؟ دیوید سینگر در سال 1961

31. دو سطح کلی که دیوید سینگر در خصوص نظام بین الملل و ملت کشور بیان کرد چه بود ؟

الف ) آنهایی که داخلی هستند و از داخل مرزهای ملت کشور ریشه می گیرند.

ب ) آنهایی که خارجی اند و در این کشور تعیین می شوند .

سینگر چنین استدلال می کند که سطح نظام بین الملل فراگیر ترین سطح تحلیل است که ناظر را مجاز به مطالعه روابط بین الملل به عنوان یک کلیت می سازد ( یعنی امکان یک نگاه کلی به الگوهای جامع جهانی در خصوص روابط و رفتار کشورها و سطح همیشگی بین آنها را به وجود می آورد .

32. به نظر دیوید سینگر سطح تحلیل چه کمکی به ما می کند ؟ ما را قادر می سازد تا رویکردی با جزئیات بیشتری به تحقیق درباره شرایط و فرایندهای درون کشورها بپردازیم که انتخاب های سیاست خارجی را متأ ثر می سازد .

33. چه تفاوتی بین سطح نظام بین الملل و سطح ملت کشور وجود دارد ؟ اگر چه سطح نظام بین الملل تصویر جامع تری از الگوها و کلیات را به دست می دهد لیکن سطح ملت کشور تصویری با عمق بیشتری و جزئیات و وضوح بهتری را ارائه می دهد .

34. دیوید سینگر سطوح تحلیل را چگونه دسته بندی می کند ؟

همیشه راه های زیادی برای طبقه بندی پدیده های تحت مطالعه وجود دارد ناظر می توان روی بخش ها یا روی کل جزء یا روی نظام متمرکز شود و به مطالعه پرداخت برای مثال کی توان پدیده ها را به کل یا جزء تقسیم کرد مثلا مطالعه یک باغ ( کلیات ) و مطالعه یک گل ( جزئیات ) پرداخت . در روابط بین الملل می توان به مطالعه سیاست های داخلی یک ملت ( کشور ) بپردازیم و هم می توانیم نظام بین الملل را به عنوان بخشی از یک محیط بزرگتر مورد مطالعه قرار دهیم .

35. شش سطح که تحلیل گران بعد از تقسیم بندی سینگر مطرح کردند کدامند ؟

1. تصمیم گیران منفرد 2. نقش های اشغال شده توسط تصمیم گیرندگان 3. ساختار حکومت که تصمیم گیرندگان در آن عمل می کنند 4. جامعه ای که تصمیم گیرندگان برای حکومت در آن قرار می گیرند   5. انواع روابطی که بین افراد وجود دارد    6. نظام جهانی

فرد--» نقش --» حکومت --» جامعه --»روابط--»نظام جهانی

36. جان هابسون ریشه مسائل در نظام بین الملل را چه می داند و در چه حوزه ای اقدام به نوشتن نظریه پرداخت ؟

ریشه در مسائل اقتصادی است و در حوزه نظام سرمایه داری نظریه تولید مصرف نا مکفی را بیان کرد .

37. نظریه تولید مصرف نامکفی جان هابسون را بیان کنید ؟ علت اینکه کشورهای سرمایه داری به امپریالیست روی می آورند اینست که مصرف نامکفی است اگر این مصرف نامکفی رفع شود مشکل حل می شود برای حل مشکل باید سرمایه دار دستمزد کافی به کارگر بدهد مالیات خود را به موقع به دولت بپردازد و به امور عام المنفعه کمک کند .

38. شومپیتر دلیل اینکه کشورهای سرمایه داری به امپریالیسم روی آوردند را چه می داند ؟ دلایل اجتماعی را مطرح می کند وی معتقد است چون پدرانشان حس  برتری طلبی داشتند به پسران هم سرایت کرد و آنها می خواهند قدرت طلب شوند .


[ یکشنبه 93/3/11 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]
<      1   2   3   4   5   >>   >
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره سایت

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 36
بازدید دیروز: 52
کل بازدیدسایت: 404008
انقلاب اسلامی