سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علوم سیاسی
 

    23-چهار نوع عملیات برای تبین علمی را بیان کنید. الف- نمایش همبستگی ب- حذف همبستگی ظاهری ج- تعیین زمان و ترتیب وقوع حوادث د- نظریه پردازی

24- پارامتر یا شاخص در مار چیست؟در آمار به عددی گویند که یک توزیع جامعه را خلاصه‌سازی یا توصیف می‌کند.(محاسبه ی عدد واظهار نظر در مورد کل جامعه)

25-انواع  شاخص های نیل به مرکز(شاخص های مرکزی) رابیان کنید.

الف میانگین     ب- میانه (آن داده ای که 50درصد داده های از آن کمتر و50 درصد از آن بیشتر باشد)    ج- مد (رقمی که بیشتر از همه تکرار شده)   

26-انواع میانگین را نام ببرید. الف حسابی (1-ساده 2 وزن دار) ب- هندسی ج- همساز

27- روش میانگین حسابی ساده رابیان کنید و ایراد آن را بنویسید.

همان معدل گیری است نمرات پایین را پوشش می دهد بدون وزن هستند- تحت تأثیر بالا وپایین رفتن نمرات قرار می گیرد.- ایرادش این است که روی واقعیت را می گیرد.(علامت آن= Xَُّْ)

28-میانگین حسابی نمرات ریاضی کلا خود را بدست آورید(نمرات ریاضی 12-13-20- 12-18-9)

    14= 6 : 12+13+20+12+18+9

29- نمرات دروس محمد عبارتند از12-13-20- 12-18-9که به ترتیب میزان واحد هر درس آن چنین است 2-2-2-2-3-3 حال میانگین (حسابی وزنی) آن را محاسبه کنید؟

فرمول= جمع هر نمره ضرب در واحد هر درس تقسیم بر کل تعداد واحد درسی= میانگین حسابی وزنی

(14= 6 : 12x    +13+20+12+18+9

92/13=14:(12x     2)+(13 x    2)+(20    x    2)+(12    x  2)+(18x3)+(9x3)

30- میانه در نمرات زیر را مشخص کنید.

الف- اگر فرد باشد: - 12-12-10-9-9      میانه =10

ب- اگر زوج باشد: - 12-12-12-10-8-8      میانه = 11

31- مد را در اعدادزیر مشخص کنید(9-9-9-8-8-7-7-6-6-5-9-7-5-1-2-2-2-2-9-9-8-7-9-6)

مد = 9 زیرا بیشترین تکرار را دارد

32- فرق بین میانگین ومیان چیست؟ میانه حقایق را بیان می کند ولی میانگین حقایق را مخفی می کند

33- جامعه آماری چیست؟ مجموعه ای از افراد یا اشیاء است که حداقل در یک صفت مشترک باشند.مثال دانشجویان دانشگاه آزاد واحدتهران - صفت مشترک = دانشجویان و  واحدتهران

34-در تحقیقات به چه منظور از نمونه برداری استفاده می کنیم؟

چون نمی توانیم همه ی جامعه آماری را بررسی کنیم نمونه برداری می کنیم (البته نمونه باید معرف کل جامعه باشد)فرضیه مطرح می کنیم می سنجیم از طریق نرم افزار spss  ونتایج بدست آمده را به کل جامعه تعمیم می دهیم.

35- در تحقیقات علوم انسانی در چه صورت فرضیه ما مورد تأیید است؟ اگر ضریب اطمینان 95 % وضریب خطا 5% باشد

36- انواع  شاخص های پراکندگی(شاخص های مرکزی) رابیان کنید.

الف- واریانس ب- انحراف معیار   ج- ضریب تغییرات

37- واریانس چیست؟برای یافتن اختلافات طبقاتی .واریانس در واقع عددی است که نشان دهنده نحوه پراکندگی داده ها اطراف مقدار میانگین همان داده ها می باشد. برای محاسبه واریانس باید ابتدا اختلاف فاصله اندازه گیری شده را با مقداری که انتظار می رود وجود داشته باشد  محاسبه کرده، سپس مقدار محاسبه شده را به توان دو می رسانیم.

میانگین توان دوم انحراف از میانکین را واریانس می نامند. به توان 2 می رسانیم که از صفر بیرون بیاید ومنفی ها هم مثبت شود

38-انحراف معیار چیست؟ جذر واریانس را انحراف معیارگویند

39- ضریب پراکندگی چیست؟ انحراف معیار بر میانگین ضرب در صد که عدد اعشاری نباشد.

40-مقیاس های اندازه گیری را بیان کنید

الف- اسمی= بیان جنسیت 1-مرد 2-زن

ب- فاصله ای= صفر قراردادی دارد که واقعی نیست .میزان درجه حرارت . شاگرد اول دوم و...

ج- رتبه ای= سطح تحصیلات دبستان . راهنمایی...

د-نسبی= مهمترین مقیاس است صفر واقعی است

 


[ چهارشنبه 92/10/25 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]

سئوالات درس سمینار انقلاب اسلامی

1- اقداماتی نظام سلطه برای متوقف کردن وکند کردن حرکت وگفتمان انقلاب اسلامی چه بوده است(9مورد)

1-     تلاش برای عدم شکل گیری ساختار نظام سیاسی در ایران

2-     ایجاد موانع وایجاد مشکلات برای فرسایش توان انقلاب اسلامی

برخی از این موانع امنیتی عبارتند از: (الف - تقویت کروهک های ضد انقلاب.  ب - کمک به آشوب های منطقه ای . ج - تلاش برای نا امنی در افکار عمومی داخلی وخارجی

3- ایجاد موانع سیاسی در راستای عدم موفقیت ایران

برخی از این موانع سیاسی عبارتند از: (الف قطع روابط سیاسی.  ب- کاهش سطح روابط سیاسیج- فشار بردولتمردان سیاسی

4-     ایجادموانع اقتصادی

برخی از این موانع اقتصادی عبارتند از: (الف بلوکه کردن اموال ودارایی های ایرانب تحریم اقتصادی (نظیر عدم فروش کالاهای اساسی، عدم خرید نفت، به صفر رساندن مبادلات تجاری و...)

5-     تهاجم همه جانبه فرهنگی

  (برای متوقف کردن موج فرهنگی انقلاب اسلامی ومهار پدیده انقلاب اسلامی وتقلیل آن به مرزهای جغرافیای ایران)

6-     فعالیت های گسترده رسانه ای(درجهت ایجاد موج ضد اسلامی در داخل کشور)

7-     جلوگیری از ارتباطات ملل با جمهوری اسلامی

8-     تهاجم نظامی (بارویکرد تحلیل بردن و کاهش توان جمهوری اسلامی در زمینه های سیاسی، اجتماعی وعمرانی و... که عمده ترین آن در زمان جنگ اتفاق افتاد)

9-     جلوگیری از گسترش رویکردهای جمهوری اسلامی ایران

نمونه های آن در بخش های زیر اتفاق افتاده استک

-          در بخش سیاسی ناکارآمدی سیاسی

-          در بخش اقتصادی ناکارآمدی اقتصادی

-          در بخش فرهنگی جلوگیری از الگوهای فرهنگی

-          در بخش رسانه ای جلوگیری از فعالیت های رسانه ای

-          در بخش تکنولوژی جلوگیری از دستیابی ایران به فناوری

-          در بخش خارجی انزوای ایران درجامعه بین المللی

-          در بخش داخلی برنامه ریزی برای بلوا، آشوب وفتنه وازهم گسیختگی فضای اجتماعی داخلی

    2- نه مورد از  دستاوردهای انقلاب اسلامی در برابر موانعی که نظام سلطه ی غرب در مسیر گفتمان وحرکت انقلاب اسلامی ایجاد کرده را بنویسید.

1-     عبور از مرحله انقلاب به مرحله ایجاد ساختار. (الف-شکل گیری نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر قانون اساسی . ب- شکل گیری نهادهای مورد نیاز نظان مبتنی بر رویکردهای اسلامی)

2-     مهار وکنترل آشوب های داخلی وتسلط بر فضای داخلی وایجاد امنیت

3-     ایجاد وحدت ویک پارچگی داخلی میان اقوام ومناطق جغرافیایی مختلف کشور

4-     گذر از موانع اقتصادی ودستیابی نسبی به استقلال وخودکفایی اقتصادی

5-     تدوین برنامه پنج ساله اقتصادی،اجتماعی وفرهنگی

6-     دستیابی به تکنولوژی های بومی وفناوری های صنعتی برای رفع نیازمندیهای روزمره داخلی

7-     دستیابی به قدرت بازدارندگی در چند بعد. (الف- تجهیزات نظامی . ب- فناوری های نوین (نانو-انرژی هسته ای-عرصه الکترونیک و...)

8-     توفیق در دیپلماسی عمومی وافکار عمومی ملت ها

9-     ساختن الگوهای بومی

مانند: (الف- تشکیل بسیج . ب- الگوی مردم سالاری دینی با برگزاری انتخابات های مستمر . ج- الگوی رهبری سیاسی ونهادها وساختار های سیاسی لازم(نظیرولایت فقیه- قانون اساسی- شورای نگهبان- مجمع تشخیص مصلحت نظام جهاد سازندگی- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- نیرو های نظامی و...)

3- جنگ روانی غرب در برابر جمهوری اسلامی چگونه است؟

جنگ روانی گوشه ای از جنگ نرم است جنگ روانی استفاده برنامه‌ریزی شده از تبلیغات به وسیله عوامل آشکاری همچون رادیو، تلویزیون، مطبوعات و ... و عوامل پنهانی مانند شایعه به منظور تحریف عقاید، تضعیف روحیه و بی‌اعتبار کردن انگیزه‌ها و کاستن از اقتدار حکومت مخالف می‌باشد .ابزار در جنگ روانی کشنده نیستند امابرای مقاصد نظامی هم بکار می رود. در این فرایند دشمنان از روش ها و ابزارهای مربوط برای نفوذ در مختصات فکری کشور ما،با توسل به شیوه‌هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی کشور است بهره می گیرد.این عملیات چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ در حال طرح ریزی و اجراست. دشمن از حربه‌ها و تاکتیک‌های جنگ روانی در سطوح سه‌گانه راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی استفاده می‌ کند . نمونه هایی که دشمن علیه نظام اسلامی استفاده کرده  عبارتند از:

ا- شایعه سازی درزمینه های مختلف وبیان هماهنگ

2- فریب دادن مردم و تحقیر ملت ایران

3- بهانه جویی و تحت نظرقراردادن برخوردهای مردم و مسئوولان برای بهره برداری سیاسی است.

4- جریان سازی علیه روحانیت و مرجعیت

5- نشر اکاذیب و تحریف در راستای ضربه زدن به اسلام و حیثیت نظام ومسئولین

6- تهمت زدن و افترا از جمله، تهمت تجاوز گری نسب به دولت ها و ملت ها، تهمت رابطه با اسرائیل ،تهمت از بین رفتن حقوق بشر ، تهمت تروریست پروری و...

7- اشاعه ی بی بند و باری و فساد در جهت استحاله فرهنگی و از بین بردن فرهنگ اسلامی

8- تفرقه افکنی برای براندازی یک نظام

9- ایجاد نا امنی و هرج و مرج برای تضعیف روحیه مقاومت و ایستادگی مردم

10- ارعاب و تهدید به وسیله ی بوق های تبلیغاتی خودشان و یا به وسیله ی عمال مزدور بومی

11- جنجال آفرینی

12-ایجاد یأس و ناامیدی در مردم

13- ترور شخصیت های فکری جامعه


[ پنج شنبه 92/10/19 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]


4- اینکه می گوئیم انقلاب اسلامی یک نظام مکتبی است چگونه می شود از نظر قانون اساسی آنرا بیان کرد؟

انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران با ایجاد تحول عظیم معنوی در جهان، جامعیت اسلام را به عنوان مکتبی که پاسخگوی نیازهای امروز جامعه است به منصه ظهور رساند. این نظام به واسطه ماهیتی اسلامی و برخاسته از مکتب الهی، اکنون در حال عرضه الگویی برای سعادت دنیوی و اخروی مسلمانان، بلکه برای بشریت است.در قانون اساسی کلیه اصول آن برمحور موازین دین اسلام تنظیم شده در زیر به نمونه هایی که مکتبی بودن این نظام رابیان می کند اشاره شده است:

-         در اصل1  می گوید این حکومت بر اساس‏ اعتقاد دیرینه‏ اش‏ به‏ حکومت‏ حق‏ و عدل‏ قرآن‏ بوجود آمده است

-         اصل‏ 2 جمهور اسلامی‏، نظامی‏ است‏ بر پایه‏ ایمان‏ به‏:خدای‏ یکتا ، وحی‏ الهی‏ ، معاد ،عدل‏ ، امامت‏ و رهبری‏ کرامت‏ و ارزش‏ والای‏ انسان‏ و آزادی‏ توام‏ با مسئولیت‏ او در برابر خدا

-         اصل‏ 4 تأکید دارد     ‎‎‎‎‎کلیه‏ قوانین‏ و مقررات‏ مدنی‏، جزایی‏، مالی‏، اقتصادی‏،اداری‏، فرهنگی‏، نظامی‏، سیاسی‏ و غیر اینها باید بر اساس‏ موازین‏ اسلامی‏ باشد.

-         اصل5 به  ولایت‏ امر     ‎‎در زمان‏ غیب‏ حضرت‏ ولی‏ عصر (عج)عهده‏ فقیه‏ عادل‏ و باتقوی‏، آگاه‏ به‏ زمان‏، شجاع‏، مدیر و مدبر اشاره می کند

-         اصل‏ 7طبق‏ دستور قرآن‏ کریم‏ اداره‏ امور کشور را براساس شورا ومشورت توسط مردم می داند

-         اصل‏ 8 در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ دعوت‏ به‏ خیرو امر به‏ معروف‏ و نهی‏ ازمنکر تأکید شده است

-         اصل‏ 12 بیان می کند دین‏ رسمی‏ ایران‏، اسلام‏ و مذهب‏ جعفری‏ اثنی‏ عشری‏ است‏ واین‏ اصل‏ الی‏ الابد غیر قابل‏ تغییر است‏

-         اصل‏ 13 به آزادی انجام‏ مراسم‏ دینی ‎‎‎‎‎ایرانیان‏ زرتشتی‏، کلیمی‏ و مسیحی‏‏ بر طبق‏ آیین‏ خود سخن می گوید

-         اصل ‏14 به‏ حکم‏ آیه‏ قرآن کریم  دولت‏ و مسلمانان‏ موظفند نسبت‏ به‏ افرادغیر مسلمان‏ با اخلاق‏ حسنه‏ و قسط و عدل‏ اسلامی‏ عمل‏ نمایند و حقوق‏ انسانی‏آنان‏ را رعایت‏ کنند.

-         اصل 17: مبدأ تاریخ‏ رسمی‏ کشور هجرت‏ پیامبر اسلام‏ ( صلی‏ الله‏ علیه‏ و آله‏و سلم‏ ) است‏

-         درسایر اصول به : حقوق زنان درجامعه- حق انتخاب شغل-آموزش وپرورش رایگان عدالت در قضاوت -ریشه‏ کن‏ کردن‏ فقر ومحرومیت‏-منع اضرار به‏ غیر و انحصار و احتکار و ربا و دیگر معاملات‏ باطل‏ ودهها مورد دیگر که مورد تأکید اسلام بوده ذکرشده است. همچنین قانون اساسی تضمین کننده ی نفی هرگونه استبداد ، حمایت از مستضعفین،عدم همپیاله گی با مستکبرین ،رشد انسان وکانون خانواده، حقوق ملت و...اشاره شده است

 5- موضوع مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی پس از جمهوری اسلامی را چگونه می توان توجیه کرد؟

در نظام جمهوری اسلامی ایران مشارکت سیاسی به معنای حق دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود با توجه به آموزه‌های سیاسی دینی است. بر همین اساس دخالت مردم در امر تصمیم‌گیری‌های سیاسی و نظارت بر آنها با توجه به اصل اول قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است این مشارکت مبتنی بر اصول‌ قانونی، مذهبی و عرفی حاکم بر روابط اجتماعی مردم ایران، لازم? حفظ و انسجام نظام جمهوری اسلامی ایران است.انتخابات از ابزار تحقق مردم سالاری و از مؤلفه هاى مشارکت سیاسى است؛ به عبارت دیگر، محور اصلی مشارکت سیاسی، مشارکت انتخاباتی است.یکی از معیارهای سنجش دموکراسی در جوامع مختلف انتخابات است؛ چرا که مردم می توانند به صورت مستقیم نظر خود را درباره تصمیمات مهم ابراز نمایند. حال با این شرایط میزان مشارکت مردم جوامع مختلف در انتخابات نمایان گر خرسندی آنها از روند پیشرفت دموکراسی و در عین حال رضایت آن ها از سیستم حاکمیتی می باشد. درجمهوری اسلامی از ابتدا تاکنون بیش از سی انتخابات برگزارشده است که با حضور حداکثری همرا بوده است

همچنین حضور در مراسم ومناسبت ها بویژه جشن های سالگرد انقلاب اسلامی خصوصا راهپیمایی 22 بهمن ، اداره جنگ تحمیلی 8 ساله توسط مردم ، تشکیل احزاب سیاسی ، نظارت مردمی بر دولتمردان و...نمونه هایی دیگری از مشارکت مردم ایران است همچنین به تخصصی شدن ساختار های تفکیک نهادها، تمرکز زدایی قدرت، تربیت سیاسی شهروندان، جامعه پذیری سیاسیو... اشاره کرد

6- مفهوم امت ومفهوم دولت ملت محوری را توضیح دهید.

"امت" به مجموعه ای از انسانها اطلاق می گردد که هدف و مقصد واحدی آنان را گرد هم جمع نموده باشد. مرز میان "امت ها" مرزی عقیدتی است. همه آنان که بر محور توحید، نبوت و معاد متمرکز گشته اند، امت واحده اسلامی را تشکیل میدهند. ودولت ملت محور دولتی است که تمام تصمیمات واقدامات آن بر اساس منافع مردم باشد ازاین رو امت محوری  در مقدمه قانون اساسی مورد توجه قرارگرفته وتأکید شده که همه چیز در جهت تعالی انسان باید باشد ودر بنای جامعه نمونه اسلامی باید مبنای رشد وتوسعه در همه ی زمینه های سیاسی ، اقتصادی واجتماعی تعالی وتکامل انسان باشد


[ پنج شنبه 92/10/19 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]

    23- کتابهای کواکبی را نام ببرید و موضوع هرکدام را بنویسید.

کتاب طبایع الاستبداد= مظهر رئالیسم تفکرات کواکبی است – بیان واقعیت های موجود وراه علاج استبداد

 ام القری=                مظهر ایده آلیسم "             "     - بیان تصویر آنچه باید باشد

24- نکات مثبت ومحاسن کتاب ام القری کواکبی را بیان کنید.

اخلاقیات درآن متجلی شده- رفع درد را بیان می کند- از ملت های مختلف سخن گفته (کردی .افغانی. مغلی.انگلیسی. مکی .مدنی. تبریزیو...)-تصویری از نمایندگان کشورها بیان می کند

25- کواکبی درد مردم کشورهای مختلف را چه می داند؟ سستی وتنبلی

شام=جبرگرایی. تبریز = تعطیلی امر به معروف ونهی از منکر. تونس= تجمل گرایی .افغانستان= فقر

25- اسباب وعلل فطور(عقب ماندگی ) مسلمانان از نگاه کواکبی رابیان کنید

علل دینی= اعتقاد به جبر- اختلافات مذهبی- تعصب در دین- ورود اندیشه های شرک آمیز در مفاهیم توحیدی دین.

علل سیاسی= برکناری عالمان از حکومت- عدم وجود آزادی- عدم عدالت- دوری ناصحان از قدرت – عدم شایسته سالاری.

علل اخلاقی= جهل- علاقه به گمنامی- رخنه فساد در تعلیمات

26- اقبال لاهوری که بود؟

فیلسوف وادیب شرقی که در یک خانواده ژارچه فروش در لاهور باکستان متولد ولیسانس فلسفه خود را در مدرسه عالی لاهور ودکتری فلسفه رادر کمپریج ومونیخ گرفت رساله دکتری او فلسفه در ایران بود وی بعد از سفر به کورهای مختلف به کشور برگشت وو کیل واستاد دانشگاه شد. او در حزب مسلم لیک در کنار محمدعلی جناح فعالیت ساسی داشت هم چناح از او دفاع کرد وهم او انر‍ی تازه ای به حزب بخشید .

27- آثار اقبال لاهورب را نام ببرید.

زبور عجم- رموز بیخودی- اسرار خودی- گلشن راز- دیوان شعر- بازسازی اندیه های سیاسی در اسلام- چه باید کرد؟- مسافر –ارمغان حجاز-سیرحکمت در ایران- رساله دکتری و...

28- مبانی فکری ،سیاسی ودینی اقبال  را بیان کنید.

-سلفیت = بازگشت به اسلام اصیل –مقابله با رخنه هرگونه خرافات وبدعت دردین

- ناسیونالیسم = درسفرهای زیاد برای احقاق حقوق مردم هند تلاش کرد وبعد از ناسیونالیزم فاصله گرفت.

- فلسفه خودی = باید به خود متکی باشیم-چشم به غرب ندوزیم-

- باز سازی اندیشه های دینی = مثل کواکبی-باید اندیشه دینی بازسازی شود-ازتنبلی انتقاد می کرد- معتقد بود زندگی زاهدانه دراین موقعیت به درد نمی خورد.

- کسب حلال = ارزشمند بودن کسب وکار حلال             - مجادله با عقل گرایی خشک معتزله

- استفاده از شعر رای بیان افکار وعقاید                       - مخالفت با غربگرایی وغربزدگی

- مخالفت با قوم گرایی                                             - فهمیدن درد همدیگر(مسلمانان)

- دوری از افراط وتفریط             - به دنبال استقلال هندعلاقمندی زیاد به اسلام ،پیامبر اکرم(ص) وائمه اطهار(ع)

- ختم نبوت ختم دیانت نیست              - اعتقاد به فتح باب اجتهاد     - اعتقاد به عدم جدایی دین از سیاست

رنسانس سیاسی(وجه اشتراک سلفیون)     - اعتقاد به پان اسلامیسم       - مخالفت با استعمار   - تأثیر از مولانا

29- اقبال از چه کسانی بیشتر تأثیر گرفته است؟بیشتر از سر توماس آرلوند همچنین از مولانا –غزالی – سیدجمال- جان لاک –اکوست کنت – کانت هگل –تولستوی و...

30- چرا اقبال در بیان اندیشه های خود از شعر استفاده می کرد.؟

-          استعداد شاعری داشت (برای تبدیل بالقوه به بلفعل) – جامعه شرقی اهل شعر وعرفان است

-          ماندگاری شعر بیشتر از یک متن ساده است          - انتقال سینه به سینه راحت تر است

-          تأثیر از مولانا                     - استفاده از صنعت ایهام برای بیان مطالب سیاسی خود

    31- علت علاقه اقبال به زبان فارسی وملیت ایرانی چه بود؟

-          سابقه ایرانیان در استعمار ستیزی بیشتراز سایرملل یود

-          زبان بین المللی هند فارسی بود. - علاقه به شاعران بزرگ ایران مانند سعدی ،حافظ ،مولانا و...

-          نزدیکی زبان اردو به زبان فارسی. -   ایران بعنوان ام الرأس ووصل کننده آسیا به غرب

-          نوشتن رساله دکترای خود با موضوع سیر فلسفه در ایران  - نوشتن برخی کتب به زبان فارسی در ایران

    32--. نقاط مثبت ومنفی اقبال را بیان کنید.

نقاط مثبت = هم مرد انیشه بود (تئوریسین) هم مرد عمل(پراگماتیسم)-معنویت گرا واهل عرفان بود- با فلسفه غرب عمیقا آشنایی داشت-به شدت آدم مذهبی وبا ایمانی بود مدح پیامبر در نوشته هایش سرشار بود- درتوصیف ختم نبوت به ختم دیانت منجر نمی شود

نقاط منفی = آنقدر که فلسفه غرب را می شناخت با فلسفه اسلام آشنایی نداشت بعلت محصور بودن در هند بیشتر به مشکلات هند متمرکز می شودوبا مشکلات سای کشورها نا آشناست- رسالتی که از او انتظار می رفت برآورده نشد

33-. وهابیت چگونه واز کجا ظهور کرد؟ وهابیت جنبشی مذهبی است که محمد بن عبدالوهاب در قرن هجدهم در نجد ِ عربستان بنیان گذاشت و از سال 1744 مورد پذیرش خاندان سعودی قرار گرفت.

34-. وهابیت به چه معنی است واین لقب چگونه به آنها داده شد؟ وهابیت لقب ویران کننده معابد است واین لقب را غربیها داده اند

35-. وجه تسمیه وهابیت چیست؟ علت نامگذاری اینست که بنیانگذار وهابیت محمدبن عبدالوهاب است که اندیشه اش با پیامبر اسلام بخاطر اسمی یکی نشود.

36-. کتب محمد عبدالوهاب را نام ببرید. رساله التوحید- کشف شبهات اصول السلامه شرح حدیث نجدیه و...

37-. روش تبلیغ وهابیت چگونه بوده است؟ دعوت نمی کردند مجبور می کردند. جنگ ،غارت اموال بدنبال بوده . اگر تابع نمی شدند کشتار زیاد به همراه غارت اموال آنها در شهرها ومنازل انجام می شد.

38-. دوران فعالیت وهابیت ازابتدا تا کنون به چند بخش تقسیم می شود شرح دهید.؟

الف دوره اول = از قدرت گیری تا تسلط محمدعلی پاشا در مصر

ب-دوره دوم از بازگشت محمدعلی پاشا تا سال1896م بعد از خروج پاشا آل سعود قدرت گرفت وانگلستان از وهابیت حمایت کرد

ج- دوره سوم از 1902م تا عصرکنونی جنگ جهانی اول رخ داد. دولت ال سعود درکنارمتفقین وروبروی عثمانی

39-. اندیشه های دینی وسیاسی وهابیون را بیان کنید.

 -سلفیت = بازگشت به سنت خدا واصل دین . مبارزه با بدعت و منکرات .- اقرار نکردن درمورد پیامبر (ص) فقط استفاده از راهنمایی های پیامبر- فتح باب اجتهاد ومخالفت با استدلال ، قیاس واجماع- متأثر از شیخ عبدالله ابن ابراهیم نجدی وابن تیمه ، ابن قیم وشیخ حنبل

 40-. اعتقادات عبدالوهاب رابیان کنید.

-مخالفت با توسل به غیرخدا حتی به پیامبر(ص) که شرک است- غیر وهابت کافرند واگرتوبه نکنند واجب القتل هستند سلفیت ویران کردن گلدسته ها ، معابد ، مقابر وسنگ قبرها حتی کعبه و سنگ قب پیامبر(ص)- مردود دانستن چراغانی قبور مردگان مخالفت با بوسیدن ضریح ،قبر ومسح کردن ونوازش آن منع قسم خوردن به غیر خدا مخالف سجده برتربت مخالفت با بلند گریه کردن وذکر گفتن وجوب شرکت در نمازهای جمعه وجماعت منع ذبح وقربانی برای مردگان- ممنوعیت هرگونه دعا وخطاب کردن به غیر خدا-مخالفت به مراجعه به عقل ، فلسفه ،عرفان تفسیر به ظاهر معتقد به دیده شدن خدا در قیامت با تصویر گری وپیکر انگاری(عکس پیامبر) مخالفند- مخالفت با فلسفه ومنطق وعلوم جدید- مخالف با تکنولوژی های جدید دست ساخت انسان- در اصول دین پیرو قران ودرفروع پیرو امام حنبل وسنت مخالفت شدید با تشیع وفرق تسیع وروحانیت تشیع موافق با وحدت دینی ومخالفت با حکومت ترکان وخواستار انتقال قدرت به اعراب- مخالف بزرگداشت اولیاء خدا- مخالفت با مراسم سال وچهلم اموات- مخالف نذر براهل قبور- فلسفه حج حل مشکلات است نه تقدس حرام بودن بوسیدن قرآن وروی زمین گذاشتن حرام بودن تزیین قبور با طلا ونقره حرام بودن رقص- حرام بودن نماز در مقبره وجوب جهاد در راه خدا- غیر قبول بودن قضاوت غیر اسلامی وقاضی غیرمسلمان- حرام بودن دوستی با کفار مخالفت با تقلید

41-. به نظر شهید مطهری چه عاملی باعث از رونق افتادن جنبش های اسلامی از بعداز سیدجمال بود؟ وهابیت

42-. علل انحراف وهابیون از اندیشه های افراطی اولیه خود چه بود؟(هم نیاز داخلی وهم ضرورت های خارجی)

الف بهبود شرایط اقتصادی ومجبورشدن به استفاده از ابزار ووسایل جدید

ب-فشار مردم عربستان به حکومت بخاطر اینکه مورد تمسخر قرار می گرفتند

ج- مترقی ومدرن نبودن قوانین وهابیت

د- افزایش سفر خارجیان به عربستان بخار توریست ومبادلات اقتصادی

ه- تمایلات اوپائیان برای سفر به عربستان


[ سه شنبه 92/10/17 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]

 34)          از نظر ارسطو حکومت ها به چند دسته تقسیم می شوند ؟‌

دو دسته 1- الیگارشی 2- دموکراتیک

34)     حکومت الیگارشی درچه صورت می تواند دولت قانونی پایدار بوجود آورد؟

اگر عده نسبتا زیادی از مالکان قدرت سیاسی را دارا باشند و این عده از امتیازات خوب استفاده بد و نامناسب نکنند و کنترل خوبی صورت گیرد (تا نارضایتی کم شود)

36)     مساله اصلی ارسطو برای حکومت باثبات چیست ؟

ثروت

37)     از نظر ارسطو چه دولتی را می توان بعنوان کمال مطلوب نام برد ؟

دولتی که  از توازن و تعادل از دموکراسی و الیگارشی بوجود می آید حکومت دموکراتی یک حکومت است که کمیت دارد یعنی تعداد زیادی عامل تشکیل آن هستند که اکثرا فقیرند و ثروت ندارند و حکومت الیگارشی حکومتی است که کیفیت دارد یعنی ثروت و قدرت د ردست اقلیت و افراد خاص می باشد .

38)     در هردولت مردم به چند گروه تقسیم می شوند ؟نام ببرید و توضیح دهید ؟

الف) بسیار توانگر = ثروتمندان امتیاز زیادی دارند و نمی خواهند تحت نظارت خاصی باشند ، به دنبال مال دیگران و نزاع هستند .

ب)بسیار فقیر = امتیاز خیلی کمی دارند و فاقد روحیه هستند و فقط اطاعت کردن را می شناسد .

ج) متوسط= انبار قدرت هستند به عقل و منطق متمایل ترند چندان تهیدست نیستند که خفت بکشند و چندان ثروتمند نیستند که فاسد شوند .


39)       موضوع جامعه شناسی سیاسی چیست و چه نگرشی به سیاست دارد؟

جامعه شناسی سیاسی علمی است که روابط انسانی یا روابط اجتماعی انسانها را در جامعه مورد مطالعه قرار می دهد یا علم جامعه است . موضوع آن عبارتست از صحبت از نیروهای اجتماعی بررسی مبانی اجتماعی قدرت و سیاست چه طبقاتی تحت سیاستند بررسی فرآیند سیاسی تنها در پیوند با مناسبات عام تر جامعه شناختی و روانشناختی و مکان پذیر است .

40)     کتاب معروف مارتین لیپ ستچه نام دارد و موضوع آن چیست ؟

انسان سیاسی (مرد سیاسی) موضوع آن بررسی سیاست دموکراتیک است.

 41)          تعریف لیپ ست از دموکراسی چیست ؟

-         نظام سیاسی که فرصت های قانونی منظم و دوره ای رابرای تعویض دولتیان در اختیار می گذارد .

-         مکانیسمی که اجازه می دهد بیشترین تعداد افراد از طریق گزینش داوطلبان مقامهای سیاسی در امر تصمیم گیری های عمده تاثیر بگذارد .

42)     فرق بین دموکراسی از نظر ارسطو و لیپست چیست ؟

ارسطو دموکراسی را به معنای حکومت یک طبقه مشخص یا توده تهی دست مردم می دانست . اما لیپ ست دموکراسی را قدرت مبتنی بر انتخابات در جامعه می داند.

43)            از نظر لیپ ست چه رابطه ای بین دموکراسی و اقتصاد وجود دارد؟

بین دموکراسی و رشد اقتصادی رابطه معنی داری وجود دارد هرچه جامعه مرفه تر باشد و از نظر اقتصادی قوی تر باشد شرایط مناسب تری را برای رشد دموکراسی فراهم می کند .

44)            چهار معیاری که لیپ ست برای آزمون فرضیه دموکراسی و رشد اقتصادی خود مطرح کرد کدامند ؟

الف) ثروت     ب ) صنعتی بودن     ج) شهر نشینی    د) آموزش و پرورش

نتیجه کا رچنین بود د رکشورهایی که از نظر همگان دارای دموکراسی اند میانگین معیار های چهار گانه فوق بالاتر است

45)             ارسطو در کتاب سیاست علل مقدماتی بی ثباتی نظام را چه می داند؟

وضعیت ذهنی که به بحران می انجامد .علت انقلاب های احساسی همه گیر بی عدالتی است .

47)            دو ایدئو لوژی متعارض که منجر به ایجاد انقلاب می گردد را از نظر ارسطو بیان کنید؟

الف ) برابری خواهی دموکراتیک    ب) نخبه گرایی اشرافی

48)             به عقیده لیپ ست چه ارتباطی میان دموکراسی و ...... بودن وجود دارد؟

میان این دو پیوندی محکم وجود دارد طبقه متوسط مسلط در جوامع راه پیش شرط یک دموکراسی با ثبات هستند . از نظر وی دموکراسی های نوپا وقتی ماندگار می شوند که صنعتی شوند.


[ یکشنبه 92/10/15 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]
   1   2   3   4      >
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره سایت

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 26
بازدید دیروز: 30
کل بازدیدسایت: 403554
انقلاب اسلامی