سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علوم سیاسی
 

  68- خوارج چه کسانی بودند؟ خوارج گروهی ازنیروهای سپاه عراق بودند که درقرن نخست هجری ودقیقاً درجنگ صفین وداستان حکمیت پا به عرصه تحولات سیاسی ومذهبی گذاشتند وبا اتخاذ مواضع احمقانه وانجام اقدامات سراسرخشونت، مسیرتاریخ اسلام را عوض کردند.

  69- خوارج چگونه بوجود آمدند؟ خوارج فرقه‌ای است که درجنگ صفین پدیدآمد.این جنگ بین امام علی(ع)خلیفه قانونی ومعاویه‌بن ابی‌سفیان که مردی یاغی وسرکش بودوتلاش می‌کرد خلافت رابه ناحق به دست آورد رخ داد.خوارج با نیرنگ سپاه شام، علناً ظهورکردند.وقتی معاویه دید که تداوم جنگ موجب شکست حتمی اوست، پس از مشورت با عمربن عاص، دستوردادتاسپاهیان، قرآن‌ها را برسرنیزه کنند.این نیزنگ، درسپاه علی(ع)طوفانی برپاکردوتعدادفراوانی از سپاه حضرت به تعبیرخودشان به حکم قرآن پاسخ مثبت دادند.امام علی(ع)باخانواده وتعدادکمی از نیروهای مخلص خود تنهاماند. وآن حضرت را مجبوربه پذیرش حکمیت کردندوپس از آن علیه آن حضرت شوریدند وپذیرش حکمیت را کفر نامیده وعلی(ع) را تکفیرکردند واز اوخواستند که به کفرخود اعتراف کرده واز این گناه توبه کند.

70- اسامی مختلف خوارج را بیان کنید. خوارج با اسامی مختلفی چون حروریه ومارقین شهرت یافتند.آنها رابدین جهت خوارج گویند که از صف طرفداران علی(ع)به طورخاص، یا از جمع مسلمانان به طورعام خارج گردیدند.عنوان حروریه نیزبه علت اقامت آنان درروستای حروراء دراطراف کوفه بر آنان اطلاق شده است.اصطلاح مارقین را هم خود امام علی(ع) بر آنها نهاده است. مارق به تیری گفته می‌شود که از نشانه بگذرد این عنوان برخوارج بدلیل خارج شدنشان از دین بکاررفته است.

71- خوارج به چند فرقه‌ منشعب شده است؟ پنج فرقه ،که عبارتند از:1-محکمه یاحروریه(گروه نخستین از خوارج که درحروراء یکی از قرای کوفه اجتماع کردند)2-ازارقه(پیروان نافع بن الازرق3-نجدیه(پیروان نجده بن عامرحنفی)4-صفریه(پیروان زیادبن الاصفر)5-اباضیه(پیروان عبدالله بن اباض).

 72- سرانجام کار خوارج چه شد؟ خوارج و نهروانیان به مدائن رفتند و نماینده امام علی(ع)درآن ناحیه، عبدالله بن خباب راسربریدند و همسرباردارش را به قتل رسانده، عده‌ای دیگراز زنان قبیله طی راکشتند وآغاز گرجنگ با امام علی (ع) شدند.امام علی(ع) که به نصیحت آنان می‌پرداخت تا از عقاید نادرست خود دست بردارند ولی درنهایت ناگزیر به جنگ با آنان شد و درجنگ نهروان تمامی آنان نابود شدند.

 73- هسته اصلی تفکرات خوارج چه بود؟ شعارخوارج درمقابل جریان حکمیت شعارتحکیم"لاحکم الالله"بود یعنی حکم جز از آن خداوند نیست.این عنوان به لحاظ نظریات سیاسی دربرگیرنده‌ی هسته اصلی تفکرات خوارج بود که درعین حال نقطه ضعف خوارج همان شعارتحکیم بود چرا که مردم ناگزیر از داشتن امیر و حاکم هستند تاحکم خدا را جاری سازد. شعارتحکیم به گونه‌ای که از سوی خوارج طرح می‌شد به تعبیرقاموس سیاسی، نوعی بی حکومتی، هرج ومرج وآنارشیسم راموجد می شد.

74-توصیف روان شناسانه علامه جعفری از خوارج را بیان کنید؟ایشان خوارج را افرادی می‌داند که از دو بیماری روانی پارانوئید و نارسیسم رنج می‌بردند، یعنی آنان به سوءظن وبدبینی به دیگران از سویی وخودمداری از سوی دیگرمبتلا بودند.

 75- اهمیت سیاسی فتنه خوارج چه بود؟ اهمیت سیاسی فتنه خوارج، گذشته از ایجاد کردن نابسامانی و تفرقه در میان بلاد اسلامی ومسلمین،آماده کردن زمینه‌ی غلبه معاویه بود که درواقع چهره‌ی کشورهای اسلامی آینده را دگرگون ساخت تا اینکه درنهایت سلسله اموی از سال 40تا132هجری وسپس عباسیان از132تا656هجری قمری برجامعه مسلمین غلبه یابند و اسلام را از مسیراصلی خودمنحرف سازند.

76-چندمورد از اندیشه های سیاسی وفقهی خوارج را بیان کنید؟ 1-خلافت باید به انتخاب آزاد مسلمانان باشد.  2-لازم نیست که خلیفه از قریش باشد. 3-واجب است که خلیفه به امرخداخاضع باشدودرحکم خدا بایدتحکیم را نپذیرد وگرنه عزلش واجب می‌شود. 4-درنظرایشان از حیث برعهده گرفتن خلافت، زن نیزچون مرد است یعنی می تواند خلافت را عهده‌دار شود، مشروط براینکه بتواند از آن و واجبات آن دفاع کند.    5-هرکس گناه کبیره انجام دهد، کافرومرتد است وباید اورا کشت مگر اینکه توبه کند.   6-سوره یوسف جزء قرآن نیست چون داستان عشقی دارد.   7-مخالف تقیه بودند وعقیده داشتند هرکس تقیه کند هم کافر است وهم منافق.

77- اقدام نهایی خوارج در مورد حضرت علی (ع) چه بود؟ شهادت امام علی(ع) توسط خوارج . امیرالمؤمنین علی بن ابطالب(ع)توسط یکی از خوارج تندرو نبرد نهروان به نام عبدالرحمن بن ملجم مرادی درمحراب عبادت به جهت شدت عدلش درشب نوزدهم ماه مبارک رمضان سال40هجری با شمشیرزهرآلودضربت خوردودر21همان ماه به شهادت رسید.

78- افشاگری‌های امام علی(ع)دررابطه با خوارج را بیان کنید. شما(خوارج)بدترین مردم  و آلت دست شیطان و عامل گمراهی این و آن هستید.(خطبه 127نهج البلاغه) درجنگ نهروان هنگامی که از کنار کشتگان خوارج می‌گذشت فرمود: بدا به حال شما،آن که شمارا فریب داد وبه شما زیان رساند پرسیدند چه کسی آنان را فریفت؟ امیرالمؤمنین(ع) فرمود: شیطان گمراه کننده ونفسی که به بدی فرمان می‌دهد، آنان را با آرزوها مغرور ساخت و راه گناه رابرایشان آماه کرد، وبه آنان وعده ی پیروزی داد و سرانجام به آتش جهنم گرفتارشان کرد(حکمت 322).

79- گروه مُرجعه چگونه بوجود آمدند؟ و چه کسانی بودند؟ سابقه این گروه به ناآرامی های زمان کشته شدن عثمان وبعد از آن به اختلاف نظر معاویه وحضرت علی (ع) وجنگ های آن زمان بر می گردد. این گروه عدهای از مسلمانان بودند که به رحمت خدا امیدوار بودند وبه نوعی رفتار بی طرفانه نسبت به مسائل ورویداد های سیاسی جامعه داشتند.

80- موضع سیاسی گروه مرجعه چه بود؟ 1- نمی توان به نفع یک گروه ویا به ضرر گروه دیگر وارد شویم 2- بدلیل شدت اختلافات هم در مسائل سیاسی وهم در امور دین این بی طرفی نمایان شد.3- عدم اظهار نظر در مورد دین افراد و واگذاردن این موضوع به خدا 4- عدم دخالت در مورد رفتار واعمال خلیفه (بطور کلی بی طرف بودن)

81- ویژگی های خلیفه از نظر گروه مرجعه چیست؟ 1- قریشی نباشد 2- آگاه به قرآن وسنت باشد .

82- از دیدگاه مرجعه چه ایده ای پدید آمد ؟ ایده جبر گرایانه ( یعنی هرچیزی که اتفاق افتاده است درست بوده وخواست خداست .همین حاکمی مه حکومت را بدست گرفته مشکلی ندارد این خواست خدا بوده است.

83- از ایده جبرگرایانه مرجعه چه کسانی استفاده سیاسی برده اند؟ 1- حاکمان برای تثبیت حکومت خود 2- مردم عادی که همین که اعلام کنند مسلمان هستند کافی است ونیاز به عمل کردن ویا جزیه دادن به حکومت نیست.

84-روشهای اندیشه سیاسی در اسلام برچه رویکردی مطرح می شود؟ برسه روش 1-فلسفی 2- فقهی 3- سیاست نامه نویسی

85- ماوردی کیست ؟ کتاب مشهور آن چه نام دارد؟ یکی از بزرگترین فقهای سیاسی اهل تسنن بود که در سال 1304 ه.ق در بصره متولد شد تحصیلات فقهی آموخت وبه مقام قاضی القضات رسید وی به عنوان نظریه پرداز خلافت وپیشگام در این خصوص بود کار مهم او حل اختلاف ودعوای بین خلافت وسلطنت بود وخودش را محکم کننده قدرت خلیفه می دانست. کتاب مهمش الاحکام السطانیه است.

86- از نظر ماوردی امامت به چه معناست وانتخاب آن چگونه است ؟ امامت به معنی خلافت است وخلیفه انتخابی است یعنی باید توسط اهل حل وعقد صورت گیرد.(اومی گوید امامت واجب کفایی است.)

87- از نظر ماوردی ویژگی های منتخبین امامت (اهل حل وعقد)کدامند؟ عادل  عاقل عالم (علم وآگاهی به مذهب ) توانایی قضاوت

88- از نظر ماوردی ویژگی های امامت (خلیفه) چیست؟عدالت علم واجتهاد شجاعت (جرأت جهاد) نسب قریشی

89- از نظر ماوردی وظایف امام (خلیفه) چیست؟ 1- حفظ مذهب وجلوگیری از بدعت گذاری 2- داوری در منازعات واجرای عدالت 3- حفظ قلمرو اسلام ومرزهای مسلمین 4- اجرای حدود شرعی 5- جمع آوری خراج وزکات 6- مقرر داشتن دستمزد ها ومواجب 7- یافتن امنا ومعتمدین 8- نظارت بر امور ودقت نظر در آنها

90- از نظر ماوردی شرایط عزل خلیفهچیست؟  ماوردی معتقد است خلیفه حاکم را نمی توان خلع کرد، مگر این که یکی از این تغییرات در او پدید آید  :  1  -عقایدی مغایر با اصول مسلم دین پیدا کند. 2- به ضعف اخلاقی : که با اصل عدالت در تضاد باشد- مبتلا گردد. 3- توانایی نظارت و اداره امور کشور را از دست بدهد و یا زیر نفوذ اجباری یکی از مشاوران و دستیارانش قرار گیرد که دیگر براساس اصول مسلم دین و موازین عدالت حکم نکند. 4- به حفظ و اجرای احکام شریعت نپردازد و با دشمنان اسلام همکاری کند. 5- اسیر دشمن شود و امیدی به نجات وی از راه صلح و یا زور نباشد. 6- حواس جسمانی ، به ویژه قدرت فکری و یا بینایی، خود را از دست دهد و یا اعضای بدنش از بین برود و یا آسیب جدی ببیند، به گونه ای که در انجام وظایفش با مشکل مواجه شود  .  7-اگر خلیفه به دست شورشیان بیفتد و شورشیان خلیفه دیگری جای او قرار دهند، با اینکه ماوردی شرایط خلع خلیفه را نام می برد اما به مردم حق نمی دهد که علیه چنین خلیفه ای دست به قیام بزنند. در جای دیگر به تفصیل پیرامون شرایط عزل وزیر سخن می گوید و تأکید می کند و برخی از شرایط دیگر همچون بی کفایتی، خیانت به سلطان و نیاز او در موقعیت برتر و یا وجود وزیر شایسته سبب عزل او شود  .

  91- مراتب قدرت از نظر ماوردی را بیان کنید؟ خدا- پیامبر- خلیفه یا امام- فرمانداران قضات کار گزاران ودولت مردان

92- از نظر ماوردی کارگزاران به چند دسته تقسیم می شوند؟ چهار دسته 1- وزرا2- امیران ایلات نواحی3- قاضی القضات + فرمانده کل سپاه+ عامل صدقات 4- قاضی شهر ومحله

93- انواع وزارت  از نظر ماوردی را بیان کنید؟ 1- تفویض 2- تنفیض = تفویض اختیارات کاملی از سوی خلیفه به وزیر در محدوده ای مشخص است . تنفیض = اختیارات محدود خلیفه به افراد پایین تر است که آن وزیر واسطه بین خلیفه و رؤایا است.

94- از نظر ماوردی چند نوع امارت وامیر وجود دارد ؟ دونوع 1- امارت استکفا =آنست که خلیفه فرد با لیاقتی را به امیری در جایی تعیین کند2- امارت استیلا = آنست که کسی با قدرت خود جای را اشغال کند و ادعای امیری کند


[ یکشنبه 93/9/9 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]

  47-هگل در کتاب عقل در تاریخ خود روح را چگونه تعریف کرده است؟ روح ذاتی حاصل انتزاع نیست بلکه روح آگاهی است روح دانایی است نه امر عقلی بلکه از ذات خودش

48- به عقیده هگل مرحله پختگی روح چه زمانی است؟ هگل روح را به چهار مرحله کودکی،بلوغ ،میانسالی وپیری تقسیم می کند ومی گوید روح در پیری به تکامل می رسد زیرا مرحله چهارم مرحله روحانیت است یعنی روح به آگاهی خود می رسد وروح همان آگاهی واندیشه استدراین مرحله عقل حاکم می شود وآزادی واقعیت خود را می پیماید

49- به عقیده هگل غایت نهایی جهان چیست؟ تکامل روح است واین همان آزادی است.

50- جرج بوش پسر در حمله به افغانستان وعراق از نظرات چه کسی تأثیر پذیری داشته است؟ از نظرات لئو اشترائوس

51- استدلال لئو اشترائوس در مورد قضاوت پیرامون اشخاص چیست؟ او می گوید شما وقتی افرادی مثل افلاطون را می خواهید قضاوت کنید نمی شود با فضای فکری موجود خود اورا بررسی کنید اولا شما آن زمان نبوده اید ثانیا نمی دانید مسائل آن زمان چه بوده است پس شما باید فضای مادی ومعنوی حاکم بر افلاطون را پیدا کنید وبرهمان اساس هم قضاوت کنید .

52- نظر هگل در مورد شرایط تاریخی بزرگان گذشته تاریخ چه بوده است؟ اگر بزرگان مطرح در زمان خود رشد کرده وتأثیراتی را در تاریخ داشته اند این بخاطر شرایط اجتماعی موجود زمانه آنها بوده است چه بسا اگر آن شرایط موجود نبود آنها رشد نمی کردند.

53- نظریه گادامر در مورد مؤلفین ومتون تاریخی گذشته چیست؟ فهم لایه لایه است هر لایه یک حقیقتی را نشان می دهد واز آنجایی که حقیقت نسبی است وهر متنی میزانی از حقیقت را در بردارد پس دیدگاهی که همه ی حقیقت را روشن کند وجود ندارد لذا برای اینکه ارتباط بین فرد وگوینده مشخص شود باید 1-خودمان را بشناسیم2-سیر تاریخی زمان نگارش متن را بشناسیم 3-واژه های بکار رفته در متن را بشناسیم4- اضافات وکاستی های متن را بشناسیم.

54- نظر هگل در مورد آغاز وپایان تاریخ چیست؟ سیر تاریخ جهان بر اساس اصل تکامل شاهد دگرگونی برای کامل شدن است وی جهان را به دودسته جهان گهنه ونو تقسیم می کند جهان گهنه افرادش هنوز به مرحله خود آگاهی نرسیده اند آسیا مرحله آغاز تاریخ و اروپا به پایان تاریخ می رسدتاریخ از شرق به غرب در حرکت است اما خورشید خودآگاهی در غرب به مرحله تکامل می رسد زمانی که می خواهد غروب کند وآن پایان تاریخ است 

55- تعریف هگل از آزادی چیست؟  آزادی عبارت است از شناختن، فهمیدن و پذیرفتن ایده، که در عمل به معنای پیروی و اطاعت از دولت است درواقع آزادی فرد در تابع بودن به دولت است و اطاعت از دولت تحقق نهایی آزادی است. آزادی را به معرفت خود نسبت به روح مطلق یا جهانی می داند وآزاد بودن، یعنی ایفای نقشی فعال در دولتی که فرد در آن زندگی می کند.

56- طبق نظر هگل ارتقاع فرد از خانواده به جامعه مدنی چگونه است ؟ فرد در جامعه مدنی برخلاف خانواده قادر است به استقلال فردی دست یابد; زیرا فردیتی که در خانواده تحت شعاع نفوذ نیازهای مشترک قرار می گیرد، در جامعه مدنی به واقعیت عینی می پیوندد، یعنی ایده اخلاقی از مرحله مفهومی به مرتبه واقعی خود می رسد. بدین گونه گذر فرد از خانواده به جامعه مدنی به معنی ارتقای مرتبه منطقی، پدیدار شناختی و حقوقی او از شکل جزئی به شکل کلی است. بنابراین دردولت تبلور آزادی تحقق یافته و زندگی اخلاقی کامل می شود

57-دولت مدرن هگلی چیست؟ دولت هگل دولتی است که ماهیتی کاملا تاریخی و مدرن دارد. غایت دولت چیزی جز یکسان کردن آزادی فرد و جامعه نیست. از این رو، دولت مدرن دولتی است که تجلی واقعی و نهایی آزادی مدرن باشد.عقل تنها در قالب دولت است که به خودآگاهی می رسد. هدف غایی در دولت هگلی،  آزادی عقلا نی یا اراده کلی است.

  58- معنایی دولت از نظر هگل چیست؟ به نظر هگل دولت دارای معنایی درونی و ظاهری است. انسانها درون دولت ها رشد می یابند. دولت جزئی از پویش تکاملی روح است. دولت اراده الهی است.

59- در اندیشه هگل دولت به قسمت تقسیم می شود؟ 1-دولت بیرونی (دولتی که در متن جامعه مدنی قراردارد.)مجموعه منظمی از قوانین است که فراتر از ازدحام اغتشاش آمیز بازار قرار دارد.دولت در پشت مفاهیمی چون حق انتزاعی، اخلا ق و جامعه مدنی قرار دارد.مصداق  مفهوم حق انتزاعی، قواعد حاکم بر حقوق و آزادی های فردی است. 2- دولت سیاسی(دولت را بر حسب نهادهای خاص حکومت بررسی می کند. قانون اساسی را مشتمل بر پادشاه، قوه مجریه و قوه قانونگذاری می داند. و به نظام قدرت سیاسی نظر دارد.) 3-دولت اخلا قی(که این معنا کامل ترین و فراگیرترین معنای دولت در نظر هگل است و وجوهی از  معانی دیگر را نیز در بر دارد.در این مرحله است که آزادی واقعی به دست می آید و موضوعات اراده فردی با موضوعات عقل منطبق می شوند. )

   60-  مفهوم اراده آزاد در اندیشه هگل چیست؟  هگل به دفعات از مفهوم اراده آزاد سخن گفته است او اراده را به معنای «روح عملی به نحو کلی» می بیند. هگل اراده را امری آزاد می داند. انسان آزاد هگلی، همان انسان عاقل است.

61- انسان آزاد از نظر هگل کیست؟: انسان آزاد بدین معنا کسی است که به میل خود و بر اساس انگیزه هایش عمل می کند. چنین فردی البته از حیوانات متمایز است، از آن جهت که از انگیزه های خود بالاتر می ایستد و آنها را به نحو دلخواه تعین می بخشد، یا چیزی را بر چیز دیگر ترجیح می دهد.. به نظر هگل، اراده به معنای دلخواهی عمل کردن، معنای حقیقی آن نیست و فیلسوفانی که چنین معنایی از اراده را در نظر داشته اند، به خطا رفته اند. هگل همچنین، آزادی را مجبور نبودن نیز نمی داند.آزادی، خود مختاری است.

62-مفهوم واقعی آزادی در اندیشه هگل چیست؟  به طور خلاصه در نظر هگل اراده واقعی، متعلق به انسانی است که می داند متعلقات اراده اش، صور ذهنی او هستند و نه اموری بیگانه با او. بدین سان، او می تواند بگوید آزادی، معرفت به خویشتن است، یا انسان صرفاً وقتی آزاد است که خود را می شناسد.او نمی گوید که آزادی واقعی صرفاً در قلمرو دولت ممکن می گردد، بلکه می گوید، برای سخن گفتن از آزادی واقعی، لاجرم باید از دولت سخن گفت. نظر هگل این است که آزادی درباره افراد، صرفاً به عنوان اعضای فعال یک جامعه قابل بررسی است. آزاد بودن، یعنی ایفای نقشی فعال در دولتی که فرد در آن زندگی می کند.هگل می گوید صرفاً در قلمرو دولت است که فرد می تواند یک راه و رسم اخلاقی بیابد و فراموش نکنیم که او به دولت- ملت نظر دارد. او مایل است آزادی را به معرفت خود نسبت به روح مطلق یا جهانی مربوط سازد.

62- به نظر هگل سیر تکامل آزادی در جهان به چند عصر منتهی می شود؟هگل معتقد بود جهان در حرکت به سوی سرنوشت خود از سه عصر بزرگ تاریخ: عصر مشرق زمین، عصر یونان، عصر روم، گذشته و اینک در آستان? عصر چهارم، عصر آلمانی قرار دارد. او گفت در گذر این عصرها آزادی گسترش یافته است، در عصر مشرق زمین فقط یک نفر آزاد بود، در عصر یونان و روم برخی از مردم آزاد بودند و در عصر آلمانی همه آزاد خواهند بود.

63- به نظر هگل آزادی دروغین و آزادی راستین کدام است؟هگل گفت آزادی که مانع وحدت ملی شود دروغین و هرج و مرج طلبانه است و در واقع هگل مفهوم آزادی فردگرایانه را رد کرد و آزادی راستین آن است که فقط در انضباط دولت ملی باشد و در اینجا آزادی را صفت عضویت در دولت دانست.

64- در تفسیر هگل از آزادی به طور مشخص او زیر تأثیر نظر چه کسانی بوده است؟ او تحت تأثیر ارسطو و روسو بود و با تفسیر کانت مغایرت داشته است

65- فرق بین آزادی گوهری وآزادی ذهنی چیست؟ آزادی گوهری تعقلی است که بطور ضمنی در ذهن انسان نهفته است.آزادی ذهنی در فرد بطور ضمنی بوجود می آید آزادی گوهری هنوز موجود نیست

66- به عقیده هگل روح (ذهن)در تحول فکری غربی چه مراحلی را برای انتقال گذرانده است ؟1- مرحله اختلاف ارباب وبرده2- مرحله تفکر رواقی3- مرحله شکاکیت 4 مرحله آگاهی اندوه بار

67-هگل علت اختلاف ارباب وبرده را درچه می داند و معتقد است آدمی در پی چه چیزی است؟  آدمی درصدد است ارج و قدرش از جانب دیگر انسان ها به رسمیت شناخته شود؛ ولی غافل از این است که دیگر انسان ها نیز همین را از او می خواهند . تمام تلاش انسان اینست که به مرحله خود آگاهی برسد

68- مرحله اختلاف میان ارباب و برده چگونه است؟ از آنجایی که آدمی درصدد است ارج و قدرش از جانب دیگر انسان ها به رسمیت شناخته شود، ولی غافل از این است که دیگر انسان ها نیز همین خواسته را از او می خواهند. پیکار آغاز می شود و کسی که از مرگ نهراسد پیروز می شود. پیروز میدان خواجه و شکست خورده میدان برده می شود. در میدان نبرد دو حالت قابل فرض است: فرض اول: این که هر دو حریف کشته شوند در این حالت آگاهی یکسره نابود می شود زیرا آدمی پس از مرگ تن بی جانی بیش نیست. فرض دوم: این است که یکی از دو حریف زنده بماند و دیگری را بکشد. در این حالت نیز دیگر ممکن نیست ارج و قدرش از جانب او شناخته شود زیرا «مغلوب مرده پیروزی غالب را نمی شناسد.»

در نتیجه باید گفت ارباب به هدفی که در پایان پیکار بدان می اندیشید یعنی شناخته شدن از جانب یک انسان ، نائل نشده است. اما قضیه در مورد برده به شکل دیگری است. به همان اندازه که ارباب بودن آمیخته با تنبلی و تن آسایی است بردگی با کار و کوشش عجین شده است. کار و کوششی که سرمنشاء همه گونه پیشرفت اجتماعی و تاریخی است. ارباب پس از آن که پیروز پیکار می شود، بنده را به کار کردن مجبور می کند. در این میان برده با کارکردن ارباب طبیعت می شود. هر چند برده در عالم طبیعی و داده بنده ارباب است ، اما در عالم صناعی که به وسیله کار او دگرگون می شود در جایگاه ارباب مطلق قرار می گیرد یا قرار خواهد گرفت. برده با کار کردن خویش به تربیت خود می پردازد و غرایز و امیالش را مهذب و متعالی می کند. برده با دگرگون کردن چیزها مقدمه دگرگون شدن خود را فراهم می کند و با دگرگون کردن خویش در صدد دگرگون کردن جهان بر می آید. محصول کار حاصل تدبیر و اندیشه برده است در نتیجه او در این محصول و با این محصول و از طریق این محصول خویشتن را محقق می سازد. به عبارت دیگر تنها با کار و در کار است که انسان می تواند خود را به طور عینی به عنوان انسان تحقق بخشد. برده با دگرگون کردن جهان ، خویشتن را دگرگون می کند و شرایط عینی تازه ای را به وجود می آورد.

69- از نظر هگل ذهن انسان پس از حصول خودآگاهی در حالت بردگی از سه مرحله گذر می کند آن را توضیح دهید.(1)مرحله رواقی= در این مرحله بنده دیگر از شکنجه و آزار ارباب نمی هراسد و خود را آزاد احساس می کند. هر چند این آزادی صرفا جنبه ذهنی دارد. به عبارت دیگر انسان در مرحله رواقی موجودیت خود را در تفکر خویش می یابد و از طریق تفکر به تثبیت «خویش» می پردازد. فرد رواقی آزادی را در درون خود جستجو می کند. مراد از این که آزادی صرفا جنبه ذهنی دارد این است که چنین آزادی او را از بند ارباب رها نمی کند. متفکر رواقی صرفا متوجه جهان درون است و به آنچه در طبیعت خارج رخ می دهد عکس العملی نشان نمی دهد. متفکر رواقی به کناره گیری از جهان و جهانیان می پردازد و به تدریج اعراض از جهان جای خود را به انکار جهان می دهد.

 (2) مرحله شکاکیت= در این مرحله واقعیت جهان یکسره نفی می شود و همه چیز موهوم انگاشته می شود. شکاک در این مرحله دچار تناقض می شود زیرا از یک سو جهان را پوچ می داند و از سوی دیگر آگاهی او از این پوچی پوچ نیست بلکه یک حقیقت است . در این میان او به دوگانگی شخصیت دچار می شود. از یک سو حکم به ابطال اصول اخلاقی می دهد و از سوی دیگر خود براساس اصول اخلاقی رفتار می کند. میان این مرحله با مرحله قبلی تفاوت های ظریف و دقیقی وجود دارد که به آنها اشاره می کنیم:

(1) در مرحله رواقی روح برده حداقل با خود یگانه است و با وجود بی نیازی به جهان واقعیت جهان را انکار نمی کند و در این وضعیت به دنبال آرامش و آزادی است.

(2) در مرحله رواقی دوگانگی در وجود دو تن یعنی ارباب و برده نمایان می شود ولی در مرحله شکاکیت این دوگانگی در روح یک تن یعنی برده جای می گیرد.

 (3) آگاهی اندوهبار= در این مرحله انسان به دین پناه می برد تا از این طریق یگانگی روح خویش را از نو به دست آورد. هگل نشان می دهد که چگونه کلیسا تلاش می کند میان حقیقت ابدی و ناامنی ذهن انسان ارتباط برقرار کند ولی چنین امری نیز برای ذهن انسان خرسندکننده نیست. از سوی دیگر آمیخته شدن ذهن آزاد با عاطفه دینی رنج و تلخی دوپارگی روح را افزایش می دهد. در این مرحله برده آرزو دارد از دنیای مادی استقلال یافته و همانند خداوند جاوید و روح محض شود اما در عین حال می پذیرد که خود او جزیی از جهان مادی است و خواهش های جسمانی و رنجهای او واقعی و گریزناپذیر هستند در نتیجه بار دیگر دچار تفرقه و پیکار با خویش می شود.از نظر هگل تنها با آغاز دوره اصلاح و رستاخیز فکری است که آدمی می تواند با واقعیت یگانه شود و از این دوگانگی ها رها شود.


[ چهارشنبه 93/8/28 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]

  45- اصول اعتقادی شیعه چیست؟ نام ببرید. 1- نص (انتصاب از طرف خدا)2- علم لدنی(علم غیب) 3- عصمت 4- عدالت 5- از خانواده حضرت زهرا (س)

46- یکی از ویژگی های امام «نص» است در این موردتوضیح دهید. یعنی امام کسی است که توسط پیامبر اکرم(ص) یا توسط امام معصوم(ع) از طرف خدا بعنوان امامت منصوب شود ودر واقع این انتصاب در اصل از طرف خداست.

47- قاعده لطف چیست؟ خداوند چون انسانهارا دوست دارد پس لطف الهی اقتضا می کند که خداوند راهنمایانی را برای هدایت این انسانها بفرستد تا از کچی باز دارد وبه صراط مستقیم هدایت نماید.که انتخاب پیامبران وامامان بر اساس قائده لطف است .

48- بر اساس نظر علما کسب علم بر چند نوع است؟ دو نوع 1- علم اکتسابی(از راه تحصیل وخواندن ونوشتن) 2- علم لدنی(از راه دل حاصل می شود)

49- عصمت یعنی چه ونتیجه چیست؟ یعنی اینکه انسانی توانایی انجام گناه داشته باشد ولی آگاهانه گناه نکند وعصمت نتیجه علم لدنی است یعنی اینکه معصوم به این اندازه از آگاهی رسیده است که خود گناهی مرتکب نشود.

50-عدالت یکی از ویژگی های امام است در این موردتوضیح دهید. عدالت یعنی اینکه فرد عادل باشد وتبعیض بین افراد قائل نشود .

51- از اصول اعتقادی شیعیان یکی از ویژگی امامت اینست که از خانواده حضرت فاطمه (س) باشد یک سند برای آن ذکر کنید.رسول خدا(ص) فرمود: «وصی و خلیفه بعد از من علی بن ابی طالب، بعد از او دو نواده ام حسن و حسین است. که بعد از حسین نُه نفر از صلب حسین، امام هستند که نام آنان عبارتند از: علی، بعد از فرزندش محمد، بعد از او فرزندش جعفر، بعد از او فرزندش موسى، بعد از او فرزندش علی، بعد از فرزندش محمد، بعد از فرزندش علی، بعد از او فرزندش حسن، بعد از او فرزندش حجت بن الحسن، این دوازده نفر امامان بعد از من هستند». ( بحار الانوار، ج 36، ص 282)

52- فرقه زیدیه چگونه شکل گرفت؟زید پسر امام سجاد (ع) درسال 122هجری علیه هشام ابن عبدالملک قیام کرد وبه شهادت رسید لذا بعداز شهادت او عده ای از دوستداران آن مدعی شدند که زید مدعی  امامت بوده وبهمین علت هم قیام کرده است واز اینجا این فرقه شکل می گیرد.

53- نظر شیعیان دوازده امامی در مورد زید چیست؟ آنها معتقدند زید دعوی خلافت نداشته وفقط یک قیام حق طلبانه داشته ودر این راه به شهادت رسیده وخودش نیز امامت برادرش امام محمد باقر(ع) را قبول داشته است وبا نیت فراهم کردن زمینه امامت برادرش قیام کرده وقیام او مشروع بوده است.

54- اقدامات سیاسی زیدیه را بیان کنید؟ زیدیه ازنظر سیاسی موقعیت هایی را در گوشه وکنار سرزمین اسلامی بدست آورده است در ایران(طبرستان) یعنی ملزندران وگیلان حکومت اسلامی تشکیل دادند احتمالا ال بویه از زیدیان طبرستان بودند زیدیان چند صباحی در ایران بودند بعد در یمن حکومت تشکیل دادند .

55- نظر زیدیه راجع به خلفای راشدین چیست؟ زیدیه تنها فرد صلاحیت دار برای جانشینی پیامبر(ص) راحضرت علی (ع) می دانند وقبول دارند که حق حکومت با امام علی (ع) است اما بدلیل اینکه به قدرت رسیدن امام علی (ع) می توانسته جامعه اسلامی را دچار تنش کند برای پرهیز از ایت تنش حکومت ابوبکر ،عمر وعثمان را قبول دارند.

56- مقایسه دیدگاههای مشترک ومخالف زیدیه با شیعیان در مورد امامت(شباهتهاو اختلافات)  را بیان کنید. 1- زیدیه معتقد به پذیرش امامت مفضول بجای افضل اما شیعه امامت افضل را می پذیرد آنهم صلاحیت جانشینی پیامبر(ص)  فقط از آن امام علی (ع) است 2- پذیرش نصب فاطمی داشتن (زیدیه فقط تاامام سجاد را قبول دارند) 3-پذیرش عدالت امام(شیعه عدالت امام را بخاطر عصمت آن می داند اما زیدیه عدالت امام را بخاطر آگاه بودن امام نسبت به بقیه قبول دارند) 4-شیعه امامیه معتقد به نص است اما زیدیه قبول ندارند.5- زیدیه کسی را امام می دانند که قیام کند شیعه می گوید امام امام است حتی اگر قیام نکند.

57- برای شکل گیری حکومت چه شرایطی لازم است؟ 1- مشروعیت(قائل به مبانی فکری ،هنجاری واعتقادی است) 2- مقبولیت (پذیرش توسط مردم)

58- نظر شیعیان امامیه در مورد تحقق نیافتن امامت  چیست؟ تحقق نیافتن امامت توسط امام هیچ خدشه ای به امامت او وارد نمی کند فقط حکومت تشکیل نمی شود ولی امام نسبت به اداری وظیفه خود نسبت به مردم اقدام می کند

59- توجیه زیدیان در مورد قیام امام چیست ؟ قیام امام زیدی فقط برای کسب قدرت نیست بلکه قدرت را برای بر پاداشتن حق می داند.

60- مبدأ نظر شیعیان اسماعیلیه به چه کسی برمی گردد.؟ به اسماعیل پسر امام جعفر صادق(ع)

61- نظر طرفداران اسماعیلیه در مورد اسماعیل چیست؟ 1- او زنده است 2- او دعوی امامت داشته است 3- به زودی ظهورمی کند و قیام خواهد کرد.

62- نظر شیعیان در مورد اسماعیل چیست؟ او نه قیام کرده ونه دعوی امامت داشته ودر زمان حیات پدرش فوت نموده است. البته گروهی از اسماعلیه مرگ اورا قبول دارند و می گویند او دعوی امامت داشته است.

63- اهمیت فرقه اسماعیلیه چیست؟ شرح دهید. 1-از گروههای مهم بوده است 2- تشکیل حکومت هایی در مصر ،تونس وشمال افریقا 3- فعالیت نظامی آنها وترور شخصیت های سیاسی بزرگ زمان خود(مثل خواجه نظام الملک)4- جذب برخی از بزرگان و علما از جمله خواجه نصیرالدین طوسی 5- ارتباط با علما (رساله اخوان الصفا توسط جمعی از نویسندگانی که گرایش به اسماعیلیه داشتند نوشته شده است)

64- شاخه اسماعیلیه در ایران چگونه شکل می گیرد؟ در زمان حکومت فاطمیان در مصر بعداز مرگ المعتصم بالله اختلافی بین دوپسر او بوجود می آید یکی از پسرها مقلوب وبه ایران می گریزد ودر ایران شاخه اسماعیلیه را بنیان می کند.

65- فلسفه ودیدگاه اسماعیلیه رابیان کنید. فلسفه آنها پیچیده گی خاصی دارد زیرا مخلوطی از عقاید یونان باستان ، ایران باستان وعقاید شیعه است وبرمبنای عقول دهگانه فلسفه یونان هر مرتبه ای با یکی از آن مراتب یکی گرفته اند . اسماعیلیه امام حسن (ع) را قبول ندارند امام جعفر صادق را امام پنجم و اسماعیل را امام ششم می دانند.

66- سر انجام گروه اسماعیلیه ایران چه شد؟ هلاکوخان مغول قیام کرد وبساط آنها را برچید جمعیتی از آنها متفرق شدند تا در دوران قاجار در دلیجان قیام کردند ولی سرکوب شدند واز ایران خارج شدند.

67- نظر گروههای اسماعیلیه در مورد دو اصطلاح شریعت وقیامت چیست؟ از شکل گیری تا زمانی که حکومت فاطمیان مصر (اسماعیلی بودند) برقرار بودندبرضرورت شریعت تأکید داشتند ومی گفتند باید به شریعت عمل کرد اما از زمان حسن صباغ بجای اصل شریعت اصل قیامت را مطرح کردند یعنی قیامت فرا رسیده ونیاز به انجام اعمال مذهبی نیست. (البته در جایی که دولت بوده برای مشروعیت خود بر اجرای اعمال مشروع تءکید می کردند).


[ چهارشنبه 93/8/28 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]
[ سه شنبه 93/8/27 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]

سئوالات وصیت نامه حضرت امام خمینی (ره)
1- وصیت کردن برای چه کسا نی واجب است ؟
الف : برای کسانی که اموالی دارند
ب : برای کسانی که حقوقی برعهده آنهااست .
ج : هردومورد                          د: واجب نیست
2- مخاطبان وصیت نامه امام چه کسانی هستند؟
الف)ملت ایران                      ب)ملل اسلامی
ج)مظلومان جهان                           د)همه موارد
3-کدام گزینه صحیح است؟
الف)مخالفت با وصایای اخلاقی مشکل آخرین است.
ب)مخالفت با وصایای حقوقی مشکل آخرین است
ج)مخالفت با وصایای اخلاقی عتاب و کیفر حقوقی را به بار می آورد.
د)مخالفت با وصایای اخلاقی وحقوقی عتاب و کیفر حقوقی را به بار می آورد
4- مؤسس مذهب شیعه کیست ؟
الف) پیامبر(ص)         ب) حضرت علی (ع)      ج) امام صادق(ع)    د) امام حسین(ع)
5- به فرموده امام خمینی (ره) مساله کربلادرراس مسائل .......است ؟
الف : فرهنگی ب : سیاسی ج : اعتقادی د: اجتماعی
6-  هدف اساسی قیام امام حسین (ع) کدام است :
الف : حاکمیت حق           ب : حاکمیت قانون
ج : کوتاه شدن دست هواپرستان                 د: هرسه مورد
7-  زینت آسمانها و زمین از القاب کدام امام است ؟
الف ): حضرت علی (ع)      ب)امام حسن (ع)         ج) امام حسین (ع)    د) پیامبر اکرم(ص)
8- زنده نگه داشتن حماسه عاشورا عامل کدامیک از موارد زیر است ؟
الف) عامل امر به معروف و نهی از منکر        ب) عامل وحدت مسلمانان
ج) عامل برپا گشتن نماز                    د) عامل جاودانگی حماسه عاشورا
9- محرم فریاد ......... بر ...........است
الف ) مظلوم بر ظالم    ب) مسلمان بر کافر    ج) فقیر بر غنی     د) هر سه گزینه
10-امام خمینی (ره) به طلاب نصیحت می کردند که اگر یک قدم به سوی ........... بر می دارید دو قدم به سوی ........... بردارید.
الف ) عبادت - تهذیب نفس    ب) کمک بر خلق- علم    ج) تربیت- تهذیب      د) علم- تهذیب نفس
11- امام در وصیت نامه خود فرموده اند از بالا ترین و والا ترین حوزه هایی که لازم است بطور همگانی مورد تعلیم و تعلم قرار گیرد ...... است ؟
الف ) علوم معنوی اسلامی     ب) علم اخلاق    ج) تهذیب نفس      د) هرسه مورد
12- اصلی ترین و اساسی ترین هدف مقدس امام امت در تمام تصمیم گیری ها چیست؟
الف ) اجرا و احیا تعالیم حیات بخش اسلام
ب)معرفی و پیشرفت تعالیم حیات بخش اسلام
ج) الف وب
د) تفکروتفحص پیرامون تعالیم حیات بخش اسلام
13- امام خمینی استقلال کشور را در کدام یک از رویکرد های زیر دانستند؟
الف) از خود گذشتگی مسلمانان    ب)توجه به تعالیم اسلام
ج) امر به معروف و نهی ازمنکر      د) پیروزی مسلمانان بر کافران
14- انسانها از حیث برخورداری از علم و ایمان به چند دسته تقسیم می شوند؟
الف)سه دسته: بیگانه از دو ارزش-دارای ایمان و فاقد اندوخته های علمی-دارای اندوخته های علمی اما فاقد ایمان.
ب)سه دسته: بیگانه از دو ارزش-دارای ایمان و فاقد اندوخته علمی-دارای ویژگی ها و کمالات متعالی و صاحب تخصص و متعهد.
ج)چهار دسته: بیگانه از دو ارزش-دارای ایمان و فاقد اندوخته های علمی-دارای اندوخته های علمی و فاقد ایمان-صاحب تخصص و تعهد.
د)دو دسته: فاقد ایمان اما دارای اندوخته های علمی- فاقد اندوخته های علمی اما دارای ایمان
15- مصداق حدیث تقلین چه کسانی هستند؟
الف)حضرت علی(ع)-قرآن   . ب)قرآن-حضرت فاطمه(س(.
ج)قرآن و اهل بیت         . د)قرآن-نهج البلاغه .
16-آیا وصیت کردن واجب است ؟ در کدام آیه . کدام سوره به آن اشاره شده است ؟
الف) آیه 180 سوره بقره  ب) آیه 97 سوره نساء  ج) آیه 10 سوره حجرات  د) آیه 46 سوره انفال
17-عبارت (وصیت کسی که به حیف (اسراف) و زیان بازماندگان منجر نشود به منزله صدقه دادن در راه خدا است ). از کیست ؟
الف) پیامبر اکرم (ص   ) ب)حضرت علی (ع)     ج)امام خمینی       د) قرآن
18-وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام به چه چیزی لقب یافت ؟
الف) منشور انقلاب    ب) صحیفه استقلال     ج) صحیفه انقلاب     د) هر سه مورد
19- محتوای رهنمودهای حضرت امام ( قدس سره ) در وصیت نامه را در چند بخش می توان خلاصه کرد
الف) در دو بخش      ب) در سه بخش      ج) در چهار بخش       د) در شش بخش
20- مهتمرین فایده ضرورت تدریس وصیت نامه کلام است ؟
الف) اطلاع ازاندیشه های امام    ب) پرورش نسل مورد نظر اسلام    ج)الف وب      د) آگاهی عمومی


[ سه شنبه 93/8/27 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]
   1   2   3   4      >
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره سایت

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 23
کل بازدیدسایت: 403387
انقلاب اسلامی