علوم سیاسی |
رویکردها و مشربهای سیاسی ماوردی دانش سیاست منقسم به فلسفه سیاست علم سیاست تاریخ سیاسی اخلاق سیاسی و حقوق سیاسی است. فلسفه و علم سیاست توصیفی تاریخ سیاسی گزارشی و اخلاق و حقوق سیاسی دستوری و توصیهای است. سیاست نگاری در فرهنگ اسلامی محصول تعامل و تعاطی اندیشههای درونی و بیرونی است. سیاست نگاران مسلمان با پیرایش و پالایش فرهنگهای سیاسی ایران و یونان و روم [32] و عرب جاهلی تطبیق آنها با شریعت تفسیر نصوص سیاسی دین به نظریه پردازی پرداختهاند. همین ارتباط با فرهنگهای سیاسی بیرونی و تفسیرهای مختلف دینی به تدریج مشربهای مختلف سیاسی در جهان اسلام را پدید آورد. کتابهایی که ذیل سیاست توسط متفکران مسلمان نوشته شده از نظر کمیت فراوان و از نظر اختلاف مشارب هرکدام به گونهای ویژه مباحث سیاسی را تحلیل کردهاند. این کتابها را میتوان ذیل پنج عنوان طبقه بندی کرد: فلسفه سیاست: متونی که به بررسی سیاست پرداخته یا تأملات عقلی و استدلالی درباره مقولههای سیاسیاند. مقدمه ابنخلدون و بدائعالسلک ابنازرق در بین متفکران گذشته و کتابهایی مانند الاسلام و فلسفةالحکم از محمد عماره و تطور الفکر السیاسی فیالاسلام از دکتر فتحیة النبراوی و دکتر محمد نصر مهنا از متفکرین جدید در این طبقه قرار دارند. شریعت نامهها: خلافت نامهها (کتابهایی که در اهل سنت برای اثبات یا تثبیت نظریه خلافت و نهادهای آن نوشته شده است) ولایت فقیه نامهها شرح نصوص سیاسی مانند شرحهایی که بر نامه مالک اشتر نوشتهاند. سیاست نامهها: اینگونه منابع خود چند گونهاند برخی به باید و نبایدهای اخلاقی و توصیهای برای فرمانروایان پرداختهاند کتابهایی هم وجود دارد که به بیان نظام اداری و تشکیلات حکومتی میپردازد. مهمترین خصیصه این منابع تکیه آنها بر تجارت بشری است. سیاست مدنها: آثاری مقتبس از تفکرات یونانی و رومی و جزئی از حکمت عملی است. تاریخهای سیاسی: آثاری که با روش گزارشی به نقل و روایت و گاهی تحلیل حوادث تاریخی میپردازند. تاریخ وزراء تاریخ خلفاء تاریخ ملوک و سلاطین تاریخهای خاندانهای حکومت گذار از این زمرهاند. اهمیت ماوردی اهتمام به مشربهای مختلف سیاسی است. در بین فقیهان از نوادر کسانی است که غیر از فقه و فقه سیاسی از زوایای دیگر به مسائل سیاست پرداخته است. همه سویه نگری و جامعیت وی در خور توجه است. «فی تسهیل النظر قد خصصه للبحث فی ماهیة السلطة وبنیتها وفلسفتها وقوانین صیرورتها لا لاشکال السلطة .... اما کتابه الاحکام السلطانیة فقد خصصه لدراسة الشکل الاسلامی للسلطة او الدولة الاسلامیة.»[33] عمده آرای ماوردی در الاحکام السلطانیة وجوب رهبری[34] شرایط انتخاب کنندگان شرایط انتخاب شوندگان روشهای انعقاد زمامداری بیعت[35] و دیگر مسائل حقوق اساسی و حقوق عمومی است ولی در تسهیلالنظر (بخش دوم) تأسیس دولت و مؤلفههای مؤثر در آن[36] انحطاط دولت و عوامل آن[37] کار کرد دین در کشورداری [38] و مشابه این گونه مسائل مطرح است. فقیهان دیگری بودهاند که به سیاست روی آوردهاند ولی چون از آگاهیهای غیر فقه سیاسی تهی بودهاند ناکام و ناموفق ماندهاند. بنابراین چهار عنصر فلسفه سیاست فقه سیاسی اخلاق سیاسی و علم سیاست (مدیریت و چگونگی تهشیت امور) از ماوردی شخصیتی کامل و موفق ساخته است. این داوری نقدی است بر کسانی همچون گیب hamilton alexander gibb که ماوردی را فقط فقیه میدانند.[39] پی نوشتها: [1]. زرکلی الاعلام ج4 ص327. [2]. ابن الصلاح طبقات الفقهاء الشافعیة ج2 ص636. [3]. دکتر طه حسین حتی ابنخلدون را متأثر از ماوردی دانسته است. نک: فلسفه ابنخلدون الاجتماعیه ترجمه محمد عبدالله عنان ص127. [4]. درباره ماوردی کتابها و مقالههای فراوانی نوشتهاند. از مهمترین آنها «مقدمه الحاوی» در یک جلد مستقل از محمد بک اسماعیل و عبدالفتاح ابوسنة «ابوالحسن الماوردی من اعلام الاسلام» از فواد عبدالمنعم و محمد سلیمان داود «الفکر السیاسی عند الماوردی» از صلاحالدین بسیونی اسلان «الفکر السیاسی عند ابیالحسن الماوردی» از احمد مبارک البغدادی «دولةالخلافة دراسة فی التفکیر السیاسی عند الماوردی» از سعید بنسعید است. در فارسی دو مقاله یکی از آقای حسن حبیبی با عنوان «اندیشه و عمل سیاسی ماوردی» در مجموعه «آیینه حقوق» و دیگری از آقای چنگیز پهلوان زیر عنوان «ماوردی نگاهی به زندگی و آثار او» (مجله کلک شماره47ù48) و پایان نامه کارشناسی ارشد از محمدرضا صلح جوی زیر عنوان «فلسفه اجتماعی و ساخت اجتماعی از نظر ماوردی» (دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس 1369) شایسته ذکر است. [5]. فقه هزار و چهارصد ساله اسلامی ص 145. [6]. مشخصات این ترجمه عبارت است از: mawardi. les status governementaux alger,1915. [7]. عنوان دیگر ادبالوزیر. [8]. نصیحة الملوک تحقیق فؤاد عبدالمنعم احمد ص33. [9]. کشف الظنون ج3 ص1958. از محققین جدید دکتر رضوان السید در مقدمه تسهیل النظر ص7و8 و الاعلام للزرکلی ج4 ص327 آن را از ماوردی دانستهاند. [10]. صبحی صالح النظم الاسلامیة. ص8. [11]. الاحکام السلطانیة ص4. [12]. پارهای از مباحث آن دو اثر مشترکاند ولی حیثیت «الاحکام السلطانیة» فقهی و حیثیت «نصیحة الملوک» اخلاقی است. رابطه دو دانش فقه و اخلاق با این که علیرغم قلمرو متباین در برخی مسائل و محدوده مشترک در بعضی دیگر از مسائل دارای دو غایت میباشند: یکی به بیان احکام مکلفین میپردازد و دیگری در مورد تهذیب نفوس است. [13]. نصیحةالملوک ص43. [14]. همان ص44-45. [15]. همان ص333-369. [16]. همان ص377-379. [17]. ابنالصلاح طبقات الفقهاء الشافعیة ص636. [18]. الموسوعة الفقهیة (الکویتیة). ج1 ص369. [19]. ابنالصلاح طبقات الفقهاء الشافعیة ج2 ص636 وفیات الاعیان ج2 ص444. برای داوریهای دیگران نک: الحاوی الکبیر (المقدمة). ص77. [20]. نک: طبقات الفقهاء الشافعیة ج2 ص640-641. کتاب الاقرار بالحقوق والمواهب والمواریث منالحاوی تحقیق طاهر اسماعیل محمد البرزنجی ص102-105 الحاوی الکبیر (المقدمه) ص57. [21]. کشف الظنون ج1 ص458. [22]. نک: السبکی طبقات الشافعیة الکبری ج3 ص303-314 ابنالصلاح طبقات الفقهاء الشافعیة ج2 ص628-642. [23]. نک: زرکلی الاعلام ج4 ص327 کتاب الاقرار بالحقوق والمواهب والمواریث من الحاوی. ص109-110 طبقات الشافعیة الکبری ج3 ص303-314 ابن عباد شذرات الذهب ج3. [24]. تسهیل النظر وتعجیل الظفر تصحیح رضوان السید ص91. [25]. نصیحةالملوک ص46. [26]. طه (20) آیههای 29-30. [27]. آن لمبتون معتقد است نهادهای دیگر همچون دیوان مظالم از تشکیلات دیوانی شاهان ساسانی به ارث رسیده است. نک: تداوم و تحول در تاریخ میانه ایران ترجمه یعقوب آژند ص81. [28]. قوانین الوزارة تحقیق فواد عبدالمنقم احمد و محمد سلیمان داود ص21. [29]. هانری لائوست سیاست و غزالی ترجمه مهدی مظفری ج1 ص18. [30]. برای آگاهی از پیشینه نظریههای سیاسی در اسلام و فرایند تکاملی آن تا دوره ماوردی و ابتنای دیدگاههای ماوردی بر تئوریهای پیشین نگاه کنید به : مقاله «احکام السلطانیه». دائرة المعارف بزرگ اسلامی ج6 ص674-678. همچنین مقاله «ماوردی» از محمد قمرالدین مغان در تاریخ فلسفه در اسلام میان محمد شریف ج2 ص185. [31]. دو داوری یکی از سوی بروکلمان و سواژه که ماوردی را سیاست مدار غیر رئالیست و دیگر از سوی گیب و روزنتال که وی را واقعگرا میدانند ابراز شده است. نک: حسن حبیبی آیینه حقوق مقاله «اندیشه و عمل سیاسی ماوردی» ص350 و 351 و 397. [32]. در سه قرن اول هجری بسیاری از کتابهای مشهور پهلوی که حاوی مطالب تاریخی ادبی حکم فلسفه سیاست و علم بود به عربی درآمد و از جمله مهمترین آنهاست: خداینامه داستان اسکندر صورت پادشاهان گامنامه در آداب و رسوم دولتی کتابالتاج در سیرت انوشیروان کتاب سیرت اردشیر نامه تنسر ابنمقفع. از سوی دیگر اندیشههای افلاطون ارسطو تامسطیوس فرفوریوس و ینقولاوش توسط مترجمانی مانند حنینبناسحاق به عربی درآمد. [33]. مقدمه تسهیلالنظر از دکتر رضوان السید. ص7-8. [34]. الاحکام السلطانیة ص5. [35]. همان ص6-9. [36]. تسهیلالنظر و تعجیلالظفر. ص202-207. [37]. همان ص264. [38]. همان ص201. [39]. نک: gibb, h.a.studies on the civilization of islam. london ,rootlege,1962.pp.153_155.
[ چهارشنبه 93/9/26 ] [ م. مباشری ]
[ لطفا نظر دهید ]
|