سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علوم سیاسی
 

 

21-    نگاه لیبرالیسم در نگاه تاریخی چگونه است؟ در قرون 17 و18 در نظریات آنه بحث اقتصاد مطرح است بحث جدایی دین از دولت در حوزه پلورالیسم مشرکانه دیده می شود از دولتی که دنبال مالکیت خصوصی وبازار آزاد است دفاع نموده است از جمله این نظریه پردازان می توان به هابز اشاره کرد.

22-    جان لاک در  کتاب 6 جمهور هدف از تشکیل دولت را چگونه بیان می کند؟ دولت صرفا وسیله ای برای دفاع از حقوق جامعه تلقی می شود جامعه اصالت دارد واز قبل وجود داشته ولی دولت ساخته دست بشر است لاک موافق نظام توتالیتر است

23-                        اختلاف هابز ولاک در مورد جامعه و دولت چیست ؟

هابز= در نتیجه قرار داداجتماعی کل حقوق جامعه به دولت انتقال پیدا می کند. حق شورش نیست. دونوع قراردا هست یکی بین مردم ودیگر بین حاکمیت.

لاک=در نتیجه قرار داداجتماعی کل حقوق جامعه به دولت انتقال پیدا نمی کند. حق شورش هست . حق طبیعی ازآن خداست و وضع طبیعی حکم می کند که به وضع مدنی(قراردادی) برسیم.

24-    نظر پلورالیسم ها در مورد دولت وجامعه چیست؟ پلورالیسم ها (چند خدایی) معتقدند که دولت همه جا هست .دولت ریشه طبقاتی دارد منشأ طبقاتی آن با بالا دست هاست که تصمیم توسط آنها صورت می گیرد وهدف دولت تأمین منافع طبقه بالااست البته دولت مستقیما دخالت نمی کند ولی در ترکیب نخبگان در دولت دخالت می کند.

25-    نظر سوسیالیست ها در مورد دولت چیست؟ دولت را قبول دارند اما درجهت تأمین عام المنفعه افراد جامعه ،یعنی دولت در طرح هایی که مردم قادر نیستند وارد شوند واقدام کنند مثل پل وراه سازی . در سوسیالیست حوزه دولت وجامعه یکسان است.

26-    نظر مارکس در مورد ماتریالیسم دیالکتیک وماتریالیسم تاریخی چیست؟ او می گوید هر مرحله از زندگی بشر دوطبقه باهم درگیر هستند یک طبقه تز ویک طبقه آنتی تز . فئودالیسم صاحبان زمین ومالکیت با پادشاهان (انگلیسی و فرانسوی) می جنگند ولی بین آنها مرحله ای بنام سنتز بوجود می آورد که با مرحله قبل خودش تفاوت دارد چرا که یک زمان خواهان تغییر وضع موجود ویک زمان خواهان ثبات وضع موجود می شود.

27-    عقیده تکثر گرایان کلاسیک چیست؟ وچگونه تکثر گرایی کلاسیک باطل می شود؟ همه گروهها با هم برابرند وبرای این کار باید از یک نقطه شروع کنند وچون این امکان میسر نیست لذا همه ی گروهها نمی توانند از امکانات یکسان بر خوردار شوند اینجاست که تکثر گرایی کلاسیک باطل می شود.

28-    عقیده نو تکثر گرایان در مورد دولت چه بود؟ وقتی دولت شکل می گیرد منشأ طبقاتی دارد که این منشأ طبقاتی یک وابستگی ایجاد می کند مثلا" اساتید یا روشنفکران که هرکدام وارد دولت می شوند یک ترکیب طبقاتی از همان طبقه بوجود می آورند وقدرت را در دست می گیرند وتصمیماتی که گرفته می شود به نفع افراد آن طبقه خواهد بود.

29-    هدف اصلی از طرح الگوی ایرانی اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) چیست؟ بررسی منظومه های فکری آن که همان منطق دین اسلام است و در منابع چهارگانه اسلامی «قرآن، سیره، عقل واجماع» آمده ودر این طرح باید تصویری که از انسان می خواهیم بر اساس منبع ذکر شده پیدا کنیم وبرای آنکه به انسان ایده ال در نظام اسلامی شیعه برسیم آنها را عمل نمائیم.

30-    هدف اصلی لیبرالیسم چیست؟ لیبرالیسم قصد دارد انسان تازه ای را به ظهور برساند که کارگزار باشد و وظایف جدیدی که ساخته وپرداخته اجراکند مارکس وهگل و... هرکدام می خواهند آدم خودشان را با هدفهای خاص خود بسازند.

31-    دونشانه نظام توتالیتر فاشیستی چیست؟ 1- خرد گریزی 2- خرد ستیزی

32-    آیا دموکراسی نشأت گرفته از لیبرالیسم است چرا؟ خیر زیرا دموکراسی یعنی حرکت مردمی بر اساس عقلانیت اما لیبرالیسم برای رسیدن به اهدافش حتی از خود انسان هم عبور می کند.

33-    حوزه جامعه شناسی سیاسی عینی است یا ذهنی؟ حوزه جامعه شناسی سیاسی عینی است ما باید تلاش کنیم از عین به ذهن برسیم چرا که جامعه شناسی علم شناخت انسان وعلم شناخت رفتارها،گردارها و واکنش ها است.

34-    در جامعه شناسی جدید ما باید به دنبال چه چیزهایی باشیم؟ ما باید انسان های متعدد و رفتارهای متعدد آنها ، گفتمان ها ، کنش ها و واکنش ها ، رفتارها و کردارها وعقلانیت مفاهیم را بشناسیم همچنین ما باید مرزبندی جامعه ودولت رابشناسیم وبدانیم که در حوزه مطالعاتی مرزبندی نداریم.

35-    گفتمان علمی در جامعه شناسی سیاسی چه گزاره هایی را مورد بررسی قرار می دهد ومنجر به چه نتیجه ای می شود؟ گزاره های انسان ، جامعه وجهان را مورد بررسی قرار می دهدومنجر به ظهور گفتمان فلسفه سیاسی مدرن می شود که رابطه فرد با دولت را بررسی می کند لیبرالیسم هم جزء همین فلسفه سیاسی قرار می گیرد.

36-    کل اندیشه های غرب مبتنی بر چه مؤلفه هایی است؟   الف- پلورالیسم مشرکانه(چند خدایی) ب- اومانیسم (انسان محوری) سکولاریسم(جدایی دین از سیاست)

37-    در فلسفه سیاسیروابط موجود در ادوار مختلف تاریخی را بیان کنید؟ 1- رابطه کلیسا وشهریاران 2- رابطه کلیسا وملتها 3- رابطه شهریاران وملتها 4- رابطه خداوند با حکام 5- رابطه خداوند با مردم 6- رابطه حکام با مردم

38-    مفهوم قرار داد اجتماعی در فلسفه سیاسی مدرن ناظر برچیست؟ ناظر بر رابطه دولت با فرد وبطور کلی با جامعه است.

39-    در فلسفه سیاسی مدرن اندیشه های مارکس از کجا متأثر شده است؟ 1- ایده آلیست آلمانی 2- سوسیالیست فرانسوی 3- اقتصاد سیاسی انگلیسی وسوسیالیسم علمی

40-    در الگوی جامعه شناسی سیاسی مارکس چه چیزی را در اندیشه فکری وزندگی بشر مؤثر می داند؟ نقش تعیین کننده طبقات اجتماعی بر حیات سیاسی . مارکس جامعه وتاریخ را طبقاتی نگاه می کند ومعتقد است که این طبقات هستند که تاریخ را می سازنند.

41-    در قرون 18و19 در زمینه گسترش نظام سرمایه داری وتحولات اجتماعی چه اتفاقی رخ داد؟ در نظام سرمایه داری وتحولات اجتماعی از نگاه فردی به نگاه طبقاتی تبدیل شده است .

42-    فرایند تاریخی شکل گیری دولت مدرن درچند گفتمان ودوره اتفاق افتاده است؟ چهار گفتمان

  1-دولت عنصری درجامعه مدرن است( پیروجامعه مدنی است )2- دولت نقش فعالتری دارد( ممانعت وحمایت از گروههای اجتماعی ،نقش حکمیت دولت هوشیار وبزرگ می شود) 3- دولت اقتدارگرا می شود( از مطلق گرایی شوع وتا توتالیتاریسم 4- دولت در کمترین حد خود است وجامعه مدنی بسط پیدا می کند.

 


[ پنج شنبه 93/3/29 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره سایت

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 40
بازدید دیروز: 42
کل بازدیدسایت: 403892
انقلاب اسلامی