علوم سیاسی |
17- به نظر ماوردی امام در چه صورتی عزل می شود؟ 1-جرح در عدالت(فسق) 2- نقص (نقص عضو ، نقص حواس یانقص در تصرف مال) 18- اولین مبنا فقه سیاسی چیست؟ ومباحث فقهی را چگونه بیان می کنند ؟ قرآن – وآن کلیات را مطرح می کند وجزئیات را به سنت وا می گذارد. 19- مبانی اندیشه های سیاسی در قرآن را بیان کنید. 1- خلافت الهی(30 بقره-24 نور) 2- امت واحده(92 انبیا،213 بقرهو 19 یونس) 3- امامت ورهبری (124 بقره و73 انبیاء) 4- آزادی توأم با مسئولیت انسان(11رعد،92یونس و3دهر)5- حقوق انسان(195ال عمران)6- عقل وتجربه سیاسی(46 حج.111یوسف)7- نهاد شورا(38 شورا و159 ال عمران) 8- مسئولیت همگان (71توبه-امربه معروف)9-ظلم زدایی0279 بقره و113هود)10- اقامه عدالت(25 حدید و8مائده) 11- مساوات ورفع تبعیض(1 نساء و13حجر) 12- تقابل بین حق وباطل(48 مائده و68 عنکبوت)13- نفی استکبار(21فرقان و120 احقاف14- استضعاف زدایی (5قصص) 15- حاکمیت(40 یوسف) 16 – جهاد (15 حجرات) 17- نفس سلطه پذیری وقاعده سبیل (141 نساء)18-اصل تعاون (2مائده)19 اصل وفای بعهد(77بقره)20-اصل دوئی های مسالمت آمیز وحل اختلاف(224بقره)21نهاد حقوقی امان (6توبه) 20- امامت دارای چند مفهوم است فقه امامیه چه عقیده ای در این خصوص دارد؟ مفهوم عام ومفهوم خاص –فقه امامیه علاوه بر فقه عام به فقه خاص یعنی سیره سیاسی ائمه معصومین(ع) به استنادآیه 59 سوره نساء اعتقاد دارد 21-عناصر اصل امامت از دیدگاه امام علی (ع) در نهج البلاغه را بیان کنید: 1- امام هسته اصلی جامعه اسلامی است 2- گزینش امام الهی است(عصمت) 3-بیعت مردمی4- اسوه بودن 22- شیخ مرتضی انصاری کیست وآثار مهم آن کدام است؟ او از نسل جابر بن عبدالله انصاری صحابی معروف و خوشنام پیامبر بزرگ اسلام(ص) بود، قرن13هجری (سال 1214 قمری) در دزفول زاده شد و در حوزههای علمیه ایران و عراق درس خواند و سرانجام به زعامت دینی شیعه دست یافت. شیخ انصاری امروزه در حوزههای علمیه شیعی با دو کتاب مهم و ماندگارش (رسائل و مکاسب) شناخته میشود. علاوه بر این میتوان شیخ اعظم را از پایهگذاران سیستم کنونی مرجعیت شیعی برشمرد و به نقش اساسی وی در اقتدار حوزه نجف اشاره کرد که به نقش آفرینی شاگردان شیخ در نهضت تنباکو و انقلاب مشروطه منتهی شد. 23- اختلاف نظر شیخ انصاری با اساتید خود چیست؟ اساتید او مرحوم نراقی وصاحب جواهر بودند که هر دوبه ولایت عامه فقیه(یا ولایت مطلقه فقیه) معتقد بودند اما شیخ انصاری به ولایت خاصه فقیه معتقد بود(اختلاف فقط در حدود اختیارات فقیه نه اختلاف در قضیه) 24- ولایت درتصرف در اموال وانفس به چند دسته تقسیم می شود شرح دهید؟1- تصرف استقلالیه (تصرف در اموال وجانهای نیاز به اذن کسی نداردمختص پیامبر(ص) وائمه معصومین(ع) است (ولایت مطلقه فقیه)حق تصرف در امورعامه ومسائل جامعه ومردم 2- تصرف غی استقلالیه یعنی با اذن قبلی فقیه می تواند انجام دهد(ولایت مقیده فقیه)فقیه حق تصرف در امور خاص دارد نه عام 25- با توجه به نامه امام زمان به محمد بن عثمان (واما الحوادث الواقعه ....) شیخ انصاری منظور از حوادث واقعه را چه می داند؟ 1-منظور پشامدهای اجتماعی ومسائل جامعه اسلامی است2- همانند ایه 59 سور نساء فقها شأنیت در امور شرعی واجتماعی دارند 26- قاعده رکون چیست؟ کلمه "رکون" که به معنای میل و جهت گیری بسیار کم است، می توان به آنچه در گفتار فوق بدان اشاره شده رسید، همه این عبارات حاکی از آن است که پیامبر (ص) در رسالت خود حق هیچ گونه مماشات با کفار را ندارد و آن جا که بحث هدایت و امور اساسی دین اسلام است، در عین حال، دلالت بر نهایت درجه عصمت پیامبر (ص) دارد . 27- آیت الله محمد حسین غروی نائینی کیست کتاب مهم او چیست؟ اودر سال 1277 قمری متولد مرجع تقلید شیعهو از مهمترین روحانیون حامی نهضت مشروطهدر ایرانبود.نظریه پرداز آزادی های سیاسی وحقوق پارلمانی استتنبیهالامة و تنزیهالملةمعروف ترین اثر نائینی است 28-فقه سیاسی از نظر آیت الله نائینی چیست؟1- ضرورت حکومت2- تکیه به شورا در امورغیر3- ثبوت نیابت فقها در حسبیه4- ضرورت تدوین قانون اساسی براساس برادری وبرابری 29- لزوم حکومت از نظر آیت الله نائینی چیست؟ 1- حفظ نظامات داخلی حکومت 2- حفظ از مداخله اجانب 30-انواع دولت ها از نظر آیت الله نائینی را نام ببرید.1- تملیکیه(مبتنی بر قهر وغلبع واستیلای ونظرات شخصی یک شخص-این دولت عقلا وشرعا مردود است) 2- ولائیه حاکم نیست بلکه سرپرست است ودر حدود ومصالح عمومی باید انجام وظیفه نمایدومردم باید زنده ،آزاده ،محترم ونگهبان باشند. 31- نظام ولائیه از نظر آیت الله نائینی چگونه است؟ انواع آنرا بیان کنید. همان نظام ولایت معصومین(ع) است امامت مبتنی بر عصمت است ولی فقها مبتنی بر عدالت می باشد نیابت فقها عام نیست بلکه خاص است ودر زمان غیبت تنها می توانیم تصویری ناقص در حد شباهت صوری ومجازی ارائه دهیم (نظام پارلمانی)- انواع دولت های ولائیه 1- نظام امامت مبنی بر عصمت 2- نظام ولایت در قالب ولایت در امورحسبیه 32- موضوع خطبه فدکیه چیست؟خطبه فدکیه سرشار از معارف الاهی و بیان گر مظلومیت خاندان رسالت است. حضرت فاطمه(س) در این خطبه با بیان معارف الاهی و دفاع از حقانیت ولایت و امامت، دستگاه غاصب خلافت را زیر سوأل برده و دلایل و توجیهات آن را با منطق قرآنی باطل می کنند . ایشان با تأکید به اهمیت و وجوب یاری رساندن به حجت خدا و مجاهدت در راه حق، مردم را مورد عتاب قرار داده و آنها را نسبت به سرانجام این بی توجهی و رویگردانی از حق بیم می دهند. با دقت در این خطبه و اعتراف خلیفه به فضائل خاندان رسالت و نحوه برخورد و رفتار او و اصحابش با این خاندان، سؤالات بسیاری برای هر حق جویی مطرح می شود.آیا ایمان فقط به گفتار است؟ آیا دورغ بستن به پیامبر خدا(ص) جایز است؟ آیا کسی که به رسول خدا(ص) دروغ می بندد شایستگی زمامداری مسلمین را دارد؟ آیا رویگردانی از حق و مخالفت با قرآن و پیروی از هوای نفس و همراهی با شیطان دینداری محسوب می شود؟ سرانجام کسانی که دینی غیر از اسلام اختیار کنند، چیست؟ .... بیان معارف عمیق اعتقادی در این خطبه، و همچنین پرده برداری از انگیزه و هدف سران سقیفه که به نام دین و قرآن با حق به مقابله پرداختند، لزوم مطالعه و دقت نظر در خطبه فدکیه را بیشتر آشکار می سازد. 33- عناصر اندیشه های سیاسی حضرت امام خمینی (ره)رابیان کنید.1- عنصر قانون (ایه 59 سوره نساء) - 2عنصر حاکمیت 3- عنصر دولت 4- عنصر قدرت سیاسی یا حکومت 5- دیگر عناصرسیاسی نظیر آزادی وعدالت 34- قوانین یا احکام به چند بخش تقسیم می شوند ؟ قوانین واحکام به سه بخش 1- احکام اولیه(به صراحت در قرآن آمده وقابل تغییر نیستند) 2–احکام ثانویه(قاعده ثانوی به آن اضافه می شود و آن حکم تغییر می کند مثل حفظ نظام-لاضرر – نفی حرج)در احکام ثانوی دوشرط مصلحت وموقت باید وجود داشته باشد و3- احکام حکومتی(لازم الاجرا است وبعضا در حکم قانون در می آید احکام حکومتی می تواند اجماع علما را در احکام ثانوی بهم بزند) تقسیم می شوند 35- عنصر حاکمیت از نظر حضرت امام چند نوع است؟ 1- حاکمیت تقنینی(قانون گذاری حاکمیت در شارع مقدس خداوند متعال است) 2- حاکمیت اجرایی (عهده دار اجرای قوانین الهی که در رأس آن ولی فقیه است)3-حاکمیت قضایی (ولایت از قضا در محدوده وظایف ولی فقیه است) 36- دیدگاه حضرت امام خمینی در باب حکومت اسلامی چیست؟ ایشان ولایت مطلقه فقیه را مطرح می کنند به این نحو که احکام حکومتی توسط فقیه عادل و واجد الشرایط اعلام می شود احکام حکومتی جزئی از احکام ثانوی است ام دو شرط دارد مادام المصلحه یعنی تا زمانی که مصلحت وجود دارد واین مصلحت برای حل مشکلات نظام است و برای در نظر گرفتن راهی برای گشایش از بن بست ها است 37- به نظر امام خمینی در اجرای احکام حکومتی باید دو عنصر وجود داشته باشد آن دو کدامند؟ وچه زمانی این دوعنصر تحقق می یابد؟1- حکمت 2- عدالت وزمانی تحقق می یابد که مردم مشارکت و نظارت داشته باشند 38- تعهدات اقلیت های دینی درقبال دولت اسلامی چیست؟ 1- پرداخت جزیه(مالیات)2- رعایت قوانین اسلامی3- عدم تظاهر به منکر اسلامی4- مشارکت در هزینه های جنگ 5- عدم تبلیغ دینی 6- عدم توهین به معتقدات اسلامی(نظم عمومی) 7- عدم یاری به دشمنان اسلام 8- مورد ازدواج با مسلمان(فقط ازدواج مرد مسلمان با زن اهل کتاب جایز در بقیه موارد حرام) 39- تعهدات دولت اسلامی درقبال اقلیت های دینی چیست؟ 1-حق حیات 2- حق تابعیت 3- حق رفت وآمد 4- حق آزادی دینی وفکر وعقیده 5-حق آزادی مسکن 6- حق اجراء حقوق مدنی بر اساس دینشان 7- حق قضاوت و دادرسی براساس دینشان 8- آزادی فعالیتهای اقتصادی9- حق آزادی های سیاسی 40-شیوه های دعوت دیپلماسی بین المللی پیامبر اکرم(ص) چگونه بود؟ 1- دعوت مستقیم 2- اعزام مبلغ 3-ارسال پیام کتبی به سران قبایل 4-انعقاد قرارداد 5-تشکیل جلسات وکنگره 6-برخورد با توطئه ها 7-کسب اطلاعات 8-اعطای امتیازات برای رسیدن به توافقات 41- قاعده نفی سبیل چیست؟ براساس آیه 141 سوره نساء« وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً» و هرگز خدا برای کافران راه تسلّطی ( در حجت و برهان ) بر مؤمنان قرار نخواهد داد.لن در آیه فوق نفی مؤبد است یعنی نفی همیشگی هرگاه کلمه لن برسر کلمه ای دیگر بیاید آنرا برای همیشه نفی می کند جعل هم دوگونه است جعل تکوینی وتشریعی در این آیه جعل تکوینی مراد نیست بلکه مراد جعل تشریعی است ومنظور اینست که خدا قانون وقراردادی که منجر به تسلط کافران بر مسلمانان شود را نفی نموده است
[ یکشنبه 93/3/11 ] [ م. مباشری ]
[ لطفا نظر دهید ]
|