علوم سیاسی |
پیام آشکار از اقتدار ملت ایران
در آخرین ساعات روز یکشنبه 28 خرداد ماه سال جاری ، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با چند فروند موشک بالستیک میانبرد مواضع تروریستهای تکفیری (مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی) در منطقه دیرالزور سوریه (فاصله حدود 650 کیلومتر) را مورد اصابت قرار داد.تعداد این موشکها 6 فروند موشک بالستیک میانبرد زمین به زمین بوده که از پایگاههای موشکی نیروی هوافضای سپاه در استانهای کردستان و کرمانشاه شلیک شده و پس از عبور از اسمان عراق، به صورت دقیق به اهداف اصابت کرده است. گزارشهای اولیه از هلاکت تعداد زیادی از تروریستها و انهدام تجهیزات، سامانه ها و سلاح های آنان حکایت دارد.طبق اعلام سپاه پاسداران، این اقدام بخشی از انتقام سپاه از تروریستها بابت حملات تروریستی 17 خردادماه1396 آنها در تهران یعنی حملات کور تروریست های تکفیری داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) بوده است. موشک سوخت جامد، تاکتیکی و نقطهزن ذوالفقار، موشکی مایل پرتاب با برد 700 کیلومتر است. این موشک ضدجمینگ بوده و تعداد انبوه آن تاکنون در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفته است.این موشک اولین بار در مراسم رژه نیروهای مسلح (شهریورماه سال قبل) در بندرعباس رونمایی شده بود.برخورداری از سکوی پرتاب متحرک و خودکششی، رادار گریزی، قابلیت نقطه زنی، سبک و تاکتیکی بودن از دیگر ویژگی های موشک ذوالفقار است. وزیر محترم دفاع جمهوری اسلامی در مراسم افتتاح خط تولید این موشک در شهریورماه سال گذشته گفته بود که طراحی و ساخت موشک تاکتیکی و مهم ذوالفقار که در شرایط تحریم در بخش دفاع صورت پذیرفته، نشان از اراده و عزم دانشمندان، محققان و متخصصان وزارت دفاع برای افزایش قدرت بازدارندگی موثر کشورمان است. موشک «ذوالفقار» در کلاس موشک «فاتح» قرار دارد که دقیق ترین موشک ایرانی است. موشک فاتح در انواع مختلف با بردهای 300 تا 500 کیلومتر است.از این مدل موشک، انواع دریایی نیز به نام های «خلیج فارس» و «هرمز» با برد 300 کیلومتر ساخته شده است. سپاه پاسداران موشک های دیگری در اختیار دارد که می توان به انواع بالستیک «قیام» با برد 800 و «شهاب2» با برد 700 کیلومتر و... می باشد. نکته مهم و جالب توجه این است که همزمان با شلیک موشک های فوق توسط هواپیماهای بدون سرنشینی که از اطراف دمشق به پرواز درآمده بود فرود موشک ها بر نقاط هدف در دیرالزور را به صورت همزمان برای پایگاههای سپاه پاسداران در ایران مخابره کرده که فیلم آن موجود ودر شبکه های مختلف پخش شده است. و جالب تر این که شناسایی و احاطه اطلاعاتی این تروریستها و شلیک این موشکها از فاصله 700کیلومتری و نشاندن روی یک هدف کوچک آن هم بدون انحراف ، به خودی خود نکته مهمی است که از یک طرف جهان را متحیر و بسیاری را در شوک فرو برده است و از سوی دیگر پیامش را برای همگان آشکار و عیار ایران اسلامی را مشخص نموده است. این اقدام ایران در سطح منطقه و جهان و به ویژه در بین کشورهای عربی و رسانههای آنها که بعضی از آنها از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، و غیره از حامیان معنوی و مادی گروههای تکفیری در عراق و سوریه هستند واکنشهایی را در بر داشت. اسکای نیوز عربی نوشت:انتقام ایران از داعش در سوریه: ایران در دیرالزور سوریه حملات موشکی داشت و هدف آن تنبیه عاملان حملات تروریستی تهران است. عربی 48 نوشت:در پاسخ به حملات تروریستی تهران، ایران دیرالزور سوریه را مورد هدف قرار داد. اسپوتنیک عربی نوشت:سپاه ایران گروهکهایی که حملات تروریستی تهران را بر عهده گرفتند مورد هدف موشکی قرار داد. روزنامه الرای نوشت:تهران حمله موشکی به مواضع تروریستها در سوریه را اعلام کرد. التیار نوشت:پیامهای ایران از مرزها عبور کرد، هدف آنها دیرالزور است. النباء نوشت:پس از 30 سال موشکهای ایران برای اولین بار از کشور خارج شدند. العهد نوشت: ایران به پایگاه ای تروریستی در دیرالزور موشکهای بالستیک پرتاب کرد. موازین نوشت:ایران از طریق مرزهای هوایی عراق مقر فرماندهان تروریستها در دیرالزور را بمباران کرد. انباء نوشت:سپاه ایران مقر فرماندهان تروریستها در دیرالزور را مورد هدف موشکی قرار داد. العربی الجدید نوشت:ایران با حمله موشکی به سوریه به حملات تروریستی داعش پاسخ داد. المنار نوشت:در پاسخ به تجاوزهای تروریستها به تهران، موشکهای سپاه ایران پایگاههای تروریستها در دیرالزور را مورد هدف قرار دادند. الاباء نوشت: در پاسخ به تجاوز به تهران، سپاه ایران پایگاههای عناصر جنایت کار در دیرالزور سوریه را مورد هدف موشکی قرار داد. بویمن نوشت: برای اولین بار ایران در پاسخ به حملات تروریستی هفته گذشته یک کشور عربی را مورد هدف موشکی قرار داد. روسیا الیوم نوشت:سپاه ایران به پایگاههای داعش در دیرالزور در شرق سوریه موشک پرتاب کرد. شبکه الجزیره قطر نوشت:حمله موشکی ایران در واکنش به حمله چند روز پیش داعش به تهران است. اما طبق نظرات کارشناسان این اقدام انقلابی ، سریع ، حساب شده و به موقع سپاه پاسداران پیام های مختلفی را در پی داشته است. - تست موشک های ساخته شده ! - هدف قرار دادن اهداف از پیش تعیین شده مراکز داعش با موشک های نقطه زن در دیر الزور و انتقام حادثه تروریستی تهران - هشدار به عربستان بابت هدف قرار دادن قایق ماهیگیری ایرانی ( کمترین برد مورد نیاز برای هدف قرار دادن ریاض از ایران 650 کیلومتر برابر با فاصله کرمانشاه-دیرالزور است) - عبور موشک های ایرانی از آسمان دو کشور (همان کشور هایی که بین ما تا رژیم صهیونیستی هستند). - پاسخ به تحریم های جدید کنگره آمریکا (تحریم های موشکی) - هشدار جدی به رژیم صهیونیستی (موشک های برد بلند و میانبرد خط قرمز همیشگی غربی ها برای کشورهای خاورمیانه برای حفظ امنیت اسرائیل بوده است!) - اولین استفاده ایران از موشکهای میانبرد طی 30سال گذشته (ایران وارد فاز عملیاتی استفاده از توان موشکی خود شده است) - همزمانی این حمله بلافاصله پس از سخنان رهبر انقلاب اسلامی - استفاده از موشک در دفاع از جبهه مقاومت پاسخ قاطع به برجام های 2 و 3 حمله اخیر موشکی سپاه به مقر داعش در دیرالزور سوریه بخش کوچک و نازلی از واکنش جمهوری اسلامی ایران به اقدام کور و حقیرانه تروریستی داعش و حامیان آنان بوده است . البته دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل بازدارندگی فعال و موثر است و هرگونه تهدید احتمالی منطقه ای و فرامنطقه ای را به شدیدترین وجه پاسخ می دهد.عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر تقویت بنیه دفاعی است و هیچ قدرتی قادر نخواهد بود بر این اراده تأثیر منفی داشته باشد و تحریم ها نیز نه تنها موثر نبوده بلکه عزم ما را برای خوداتکایی کامل در این حوزه راهبردی صد چندان کرده است.
[ چهارشنبه 96/3/31 ] [ م. مباشری ]
[ لطفا نظر دهید ]
اندیشه های سیاسی ماوردی ابوالحسن علی بن محمد بن حبیب الماوردی (450-364قمری) از بزرگان صاحبنظر در مباحث سیاسی اسلام شافعی مذهب دارای تمایلات معتزلی [1] . و دانش آموخته حوزههای بصره و بغداد بود. با این که تخصص عمدهاش فقه بود ولی در علوم دیگر و دانشهای عقلی بهره وافر داشت. بیشتر عمر را در بغداد و در خدمت دستگاه خلافت عباسی گذراند. در دوره خلافت القادر (422-381ق) و القائم (467-422ق)از اعضای دستگاه به ویژه در زمان وزارت ابوالقاسم علیبن مسلمه (مقتول به سال 450قمری) از کارگزاران عمده خلافت محسوب میشد. از منصبهای وی قاضیالقضاتی تا ارتقا به اقضیالقضاه است [2] . وی از سلسله جنبانان اندیشه سیاسی اسلام است و نظریه پردازان سیاست اسلامی بعد از او تا حال به نحوی به اندیشهها و دیدگاههای او معطوف بودهاند[3] . در عصری میزیست که امپراتوری بزرگ اسلامی دچار تشتت بود و ملیتهای مختلف که آلبویه و سلجوقیان در مناطق شرقی از مهمترین آنها بودند داعیه استقلال داشتند افکار و آرای جدید در زمینههای کلامی فقهی سیاسی و... رونق داشت. خلافت مرکزی با ضعفهای تئوریک و عملی فراوان مواجه و مشروعیت آن به شدت تنزل یافته بود. از این رو عصر ماوردی دارای مولفههای دوگانه بود: از یک سو تمدن و فرهنگ اسلامی در اوج شکوفایی و از طرف دیگر بنیانهای سیاسی اسلام دچار مخاطرات بود. ماوردی با بهرهگیری از فرهنگ شکوفای اسلام به بازسازی و پیریزی نظریه خلافت در قالبی کارآمد پرداخت. ماوردی در سیاست اسلامی همسان ابن سینا در فلسفه مشاء و شهابالدین سهروردی در فلسفه اشراق از متفکران درجه اول محسوب میگردد. با اینکه درباره ماوردی گفتهها و نوشتهها زیاد است ولی همچنان جای پژوهش باقی است. در این مقاله نه قصد پرداختن به تمام ابعاد شخصیتی و اندیشه وی و نه تحلیل همه مسائل اندیشه سیاسیاش است بلکه در صدد مقایسه و تطبیق چهار کتاب سیاسی وی و نشان دادن جامعیت نسبی او در مسائل نظری سیاست اسلامی هستم. حتی به بررسی مقایسهای دیدگاههای سیاسی وی با دیگر مذاهب و آرا مانند شیعه نمیپردازم هر چند از جمله پژوهشهای عاجل در این زمینه است. [4] کتابهای ماوردی برای به دست آوردن سیمای علمی ماوردی فهرستی از آثار منتشر شدهاش با مشخصات کتاب شناختی هریک ارائه میشود: 1- الاحکامالسلطانیه: قاهره مطبعه الوطن 1298ق. بیروت دارالکتب العلمیه 1978م/1398ق. افست: قم دفتر تبلیغات اسلامی 1406ق.264ص. توسط محمد بدرالدین النعسانی الحلبی تصحیح و منتشر (قاهره مکتبه الخابفی 1327 ق/1909 م) و به کوشش انگر enger در بن به سال 1915میلادی نشر یافته است. این کتاب به زبانهای مختلف ترجمه شده است آقای محمدتقی دانش پژوه گزارشی از ترجمه فارسی آن توسط قوامالدین یوسف بن حسن حسینی (درگذشت 922ق) برای رستم بهادر آققوینلو داده است. [5] س.کیسر (s.keyzer) به هلندی (لاهه 1862م) و فاگنان (e.fagnan.e) به فرانسه (الجزائر 1915م) [6] ترجمه کردهاند 2- ادب الدنیا و الدین. با تحقیق مصطفی سقا (بیروت دارالفکر و ترجمه فارسی آن توسط عبدالعلی صاحب (مشهد بنیاد پژوهشهای اسلامی 1372 ) منتشر شده است. 3- اعلام النبوة. چاپ اول: بیروت دارالکتب العلمیه 1393ق/1973م 263ص. 4- الاقناع مختصر کتاب الحاوی الکبیر. یک دوره فقه در قلمرو همه مذاهب اهل سنت و متمایل به فقه شافعی و به فرمان القادر بالله نوشته و به کوشش خضر محمد خضر در قاهره منتشر شده است. 5- الامثال و الحکم. با تحقیق فواد عبدالمنعم احمد (قطر دارالحرمین 1983م) منتشر شده است. 6- تسهیل النظر و تعجیل الظفر فیاخلاق الملک و سیاسةالملک. توسط محیی هلال السوعان تصحیح و منتشر شده است (بیروت دارالنهضه العربیه 1981م). نیز با تحقیق و مقدمه مفصل و تحلیلی رضوانالسید (بیروت دارالعلوم العربیه 1987م) منتشر شده است. 7- الحاوی الکبیر (شرح مختصر المزنی). متن از ابوابراهیم اسماعیل بن یحیی المزنی و شرح از ماوردی و یک دوره فقه استدلالی شافعی است. قبلاً بخشهایی از آن در دانشگاههای مختلف مصر به صورت پایان نامههای دکترا یا کارشناسی ارشد تصحیح شده و اخیراً چاپ منقحی از آن به کوشش علی محمد معوض و عادل احمد عبدالموعود (بیروت دارالکتب العلمیه 1424ق/1994م) انجام یافته است. بخشی از آن زیر عنوان ادبالقاضی در دو جلد با تحقیق محیی هلال السرحان (بغداد احیاءالتراث الاسلامی 1391-92ق) منتشر شده است نیز بخشی دیگر از آن با عنوان الاقرار بالحقوق والمواهب والمواریث به کوشش طاهر اسماعیل محمد البرزنجی (بغداد مکتبه الشرق الجدید 1407ق) نشر یافته است. 8- قوانین الوزارة. [7] قاهره بینا 1329ق - با تحقیق فؤاد عبدالمنعم احمد و محمد سلیمان داود (اسکندریه مؤسسه شبّاب الجامعه 1411ق) و زیر عنوان قوانین الوزارة وسیاسةالملک با تحقیق رضوان السید (بیروت دارالطلیعة 1979م) انتشار یافته است. 9- نصیحةالملوک. با تحقیق فواد عبدالمنعم احمد (اسکندریه مؤسسه شبّاب الجامعه 1988م) و با تحقیق خضر محمد خضر (الکویت مکتبةالفلاح 1403ق/ 1983م). و با تحقیق محمد جاسمالحدیثی (عراق وزارةالثقاقة) الاعلام 1406ق/1886م ) منتشر شده است. این اثر منسوب به ماوردی است و احتمال داده شده از احمدبن سهل (ابوزید بلخی) باشد.[8] نسخه شناسی و بررسی انتساب یا عدم انتساب آن به ماوردی در حوصله این مقاله نیست حاجی خلیفه آن را از ماوردی دانسته [9] بر همین نظر اکتفا میکنیم. 10- النکت والعیون (تفسیرالماوردی). شش جلد با تحقیق السیدبنعبدالمقصودبن عبدالرحیم (بیروت دارالکتب العلمیه و مؤسسه الکتب الثقافیه 1412ق/1992م) منتشر شده است. چهار اثر از ده اثر مزبور مستقلاً به سیاست پرداختهاند: الاحکام السلطانیه قوانین الوزارة تسهیلالنظر و نصیحةالملوک. در الاقناع والحاوی مبحثی در زمینه فقه سیاسی وجود ندارد ولی مباحث قضا و جزا آمده است. نظام و ساختار مباحث سیاسی در آثار ماوردی تبویب و تنظیم مباحث سیاسی در چهار اثر الاحکام السلطانیة نصیحةالملوک تسهیل النظر وتعجیلالظفر و قوانین الوزارة همانند نیست. بررسی تطبیقی ساختار صوری آنها گویای نظام فکری در هریک از آن آثار است. الاحکام السلطانیة از اولین آثاری است که به نظام سیاسی خلافت پرداخته [10] و دارای بیست باب و هر باب شامل فصلهایی است. ماوردی در مقدمه به طبقه بندی بیستگانه از مباحث حکومتی فقه تصریح کرده است.[11] ترتیب این بابها چنین است: عقدالامامة تقلید الوزارة تقلید الامارة علی البلاد تقلید الامارة علی الجهاد الولایة علی حروب المصالح ولایة القضاء ولایة المظالم ولایة النقابه علی ذوی الانساب الولایة علی امامة الصلوات الولایة علی الحج ولایة الصدقات الفیء والغنیمة الجزیه والخراج فیما تختلف احکامه من البلاد احیاءالموات واستخراج المیاه الحمی والارفاق احکام الاقطاع وضع الدیوان واحکامه احکام الجرائم احکام الحسبة. غیر از باب اول که به چگونگی شکلگیری رهبری و شیوه مشروعیتیابی و نقش مردم در تکوین دولت پرداخته بقیه بابها به بررسی شئون و مناصب سیاسی بینالمللی اقتصادی اداری قضایی و جزایی زمامدار اسلامی پرداخته است. نصیحة الملوک تقسیم دهگانهای از موضوعهای سیاسی ارائه کرده است: البحث علی قبول النصائح فضائل الملوک وما یجب علیهم ان یاخذوا به انفسهم الخلال التی من جهتها یعرض الفساد فی الممالک والملک معالجة قساوة القلب سیاسة النفس وریاضتها سیاسة الخاصة من الاهل والولد والقرابة والخدم والجند سیاسة العامة وتدبیر اهل المملکة تدبیر الاموال تدبیر الاعداء واهل الجنابات تقدیم النیات وطلب التاولات. سیمای مباحث این اثر موعظه گری نصیحت و اخلاق سیاسی نه همانند الاحکام السلطانیة بیان وجوب و حرمتهای فقهی است[12] ماوردی در مقدمه خود را ملتزم به احادیثی همچون «انما الدین النصیحة قیل: لمن یا رسول الله قال: لله ولرسوله ولائمة المسلمین وجماعتهم.»[13] دانسته و مصداق اتمّ نصیحت را موعظه زمامدار میداند: «الملوک اولی الناس بان تهدی الیهم النصائح....اذ کان فی صلاحهم صلاح الرعیة وفی فسادهم فساد البریة.... من غش الامام فقد غش العامة... من کتم السلطان نصیحتة والاطباء مرضه والاخوان بثه فقد خان نفسه.... لهذا ماجرت العادة فی الانبیاء ان یبعثهم الله الی ملوک الامم.»[14] اخلاق سیاسی در کنار مباحث دیگر سیاست مانند فلسفه و فقه سیاسی دارای اهمیت فراوان است از این رو ماوردی جنبههای مختلف اخلاق سیاسی را در این اثر بررسی کرده است. وظایف زمامدار در تهذیب و تزکیه نفس خودش تربیت و بهسازی روانی و اخلاقی نزدیکان و خانوادهاش و تربیت مستمر خادمان و حفاظت از اخلاقیات ممدوح و بازداشتن آنان از خصال ناپسند همچنین روشهای اکتساب صفات نیکو بخشی ازمباحث این اثر و بخش دیگر اخلاقیات دستگاههای دولتی است. حاکم عهدهدار ایجاد و حراست از صفات و خصایل نیکو در نظامیان مسئولان اقتصادی و مسئولان اداری است. حتی اخلاق شرعی هرگونه برخورد عذرآمیز با دشمنان را برنمیتابد و ماوردی مناسبات صحیح با دشمن و اهل جنایت را برشمرده است.[15] این که حاکم چه نوع لباسی بپوشد و در کدام ظرف تناول طعام نماید از دیدگاه اخلاق دینی جای سخن دارد.[16] علل اخلاق همانند علل احکام در زمینه سیاست در خور توجه و در باب سوم و لا به لای فصلهای دیگر مطرح شده و پیآمدهای اخلاق مذموم که به تباهی کیان دولت منجر میگردد تعلیل گردیده است. مقبولیت دولت به دو نوع مشروعیت حقوقی و مشروعیت اخلاقی یا روان شناسانه منقسم است. هر نظام حکمرانی از دو منبع حقوق و اخلاق کسب وجاهت و مشروعیت مینماید. تمام سعی ماوردی در «نصیحةالملوک» تبیین مشروعیت اخلاقی نظام سیاسی خلافت و در «الاحکامالسلطانیه» تشریح مشروعیت حقوقی آن است. ماوردی در کتاب «قوانینالوزارة» به وزارت به عنوان یک نهاد که معین رهبری با ضوابط قوانین و وظایف حقوقی ویژه پرداخته است. این نهاد بعد از رهبری عهدهدار عالیترین منصب در تدبیر امور و اداره جامعه است. مباحث مربوط به وزارت در هشت فصل در این اثر ارائه شده است: معنی الوزارة وانواعها التنفیذ الدفاع الاقدام الحذر التقلید والعزل وزارةالتنفیذ الحقوق العهود والوصایا. دو نوع وزارت تنفیذ و تفویض وظایف هریک روابط آنها با رهبری چگونگی تکوین و عزل آنها شرایط آنها ذیل عناوین مزبور بررسی شده است. باب دوم «الاحکامالسلطانیة» نیز به سه مبحث از مباحث وزارت پرداخته بود: انعقاد وزارت تفویض کمتر بودن شروط وزارت تنفیذ انتصاب بیش از یک وزیر توسط خلیفه. اما در «قوانین الوزارة» مسائل وزارت مفصلتر با نگاه حقوقی بررسی شده است. «تسهیل النظر وتعجیل الظفر فیاخلاق المکلک و سیاسة الملک» همانگونه که از نامش پیداست دارای دو مبحث کلی اخلاق زمامدار و کشورداری است. مبحث اول خلاصهای از کتاب نصیحةالملوک است و به فضایل و رذایل حاکم میپردازد. مبحث «اسباب اختلال الدول» این کتاب با باب سوم کتاب نصیحةالملوک شباهت دارد. ماوردی در مبحث دوم مقولههای سیاسی را نه از نگاه یک حقوقدان و فقیه بلکه از منظر یک فیلسوف و عالم سیاسی نگریسته و تحلیل کرده است. تحلیلهای وی صبغه فقهی ندارد بلکه تعلیل و غایت سنجی و استدلال عقلی از مهمترین ویژگیهای آن است. بحثهایی همچون مناسبات زمامدار و مردم و دین قواعد دولت و کشور اقشار اجتماعی و رابطه هریک با نظام حاکم چگونگی اداره جامعه گویای ذهنیت اصلی نویسنده است. البته مسائل فقهی در مطاوی مباحث نه به منظور ارائه ابحاث فقهی بلکه برای تشیید و تحکیم مباحث عقلی و استدلالی است. منابع و مصادر اندیشههای سیاسی ماوردی تبحر ماوردی در علوم مختلف اسلامی و بهره وی از تجارب امکان ارائه نوشتههایی در مقولههای مختلف سیاست را به او میداد. فقه را نزد استادان بزرگی هم چون ابوالقاسم الصیمری (درگذشت 386ق) [17] و شیخ ابوحامد الاسفراینی (درگذشت 406ق) آموخت. مهارت وی در این دانش به اندازهای رسید که او را از امامان مذهب شافعی نامیدهاند.[18] ابن صلاح و ابنخلکان وی را از وجوه فقیهان شافعی میدانند.[19] آثار فقهی او مانند «الحاوی الکبیر» گواه این امر است. ماوردی حدیث را از استادان مبرزی هم چون حسن بن علی بن محمد الجبلی محمدبن علیبن زجر المنقاری و محمدبن المعلی الازدی فراگرفت.[20] دانش وی از تفسیر قرآن به گونهای است که کتاب تفسیری وی «النکت والعیون»[21] مورد توجه عالمان بوده است. در حالی که اکثر اندیشمندان تفسیر وی را ستودهاند برخی بر مواضع اعتزالی آن خرده گرفتهاند.[22] با این که در عصری میزیست که دانشهای فلسفی رونق داشت و متفکرانی با اتکا بر میراث فلسفه یونان در متافیزیک طبیعیات ریاضیات اخلاق فلسفی و سیاست مدن آثاری میآفریدند ولی مشی ماوردی شباهتی به آنان نداشت و در دانشهای عقلی متکلم بود. البته آگاهی به آراء فلسفی داشته است. کتاب اعلامالنبوة گواه کلام اعتدالی اوست. در مورد گرایش وی به اشعریت یا اعتزال بین صاحب نظران آرای متهافتی وجوددارد.[23] هر چهار اثر سیاسی ماوردی مشحون از دانشهای فقهی کلامی تفسیری و حدیثی اما نه به یک اندازه است. آقای رضوان السید مصادر گفتههای ماوردی را در «تسهیلالنظر» در پاورقیها و نیز در فهارس پایانی آورده است. غیر از استفاده از قرآن احادیث نبوی و نهجالبلاغه جملات و عبارتهای فراوانی از آثار یونانی ایرانی و عربی قبل از اسلام آورده است. نقل قولهای فراوان از اسکندر اردشیر انوشیروان کسری سابور بزرگمهر سقراط لقمان حکیم متنبی جالینوس همچنین از خلیفهها و سردمداران اسلامی به عنوان تجربههای زمامداری مانند مأمون و هارونالرشید آورده است. تعبیر «قال بعض الخلفاء» زیاد دارد. در باب اول نظامی که از فضایل و رذایل ارائه کرده شبیه اخلاق نیکو ماخوس ارسطو است. در باب دوم از واژههای الحزم الحذر تدبیر و... که گویای اهمیت عقل و تجربه در کشورداری است بهره گرفته است. مبحث اقسام الملوک مأخوذ از الادبالکبیر ابن مقفع است.[24] از نظر بهرهوری از منابع و مصادر دینی و غیردینی کتاب «نصیحةالملوک» همانند «تسهیل النظر» است. با این که حدود سیصد شاهد قرآنی و صدوپنجاه روایت نبوی در کل کتاب آورده ولی فقط پنجاه مورد از ارسطو نقل قولهایی دارد و فراوان از انوشیروان بزرگمهر بهرام گور اسکندر مقدونی افلاطون اردشیر و دیگر متفکران ایران و یونان مضرابهایی نقل کرده است: «لاننفرد فی کتابنا بآرائنا ولانعتمد فی شیء نقوله علی هوانا دون ان نحتج لما نقوله فیه ونذکره بقول الله المنزل فیکتابه واقاویل رسول(ص) المرویة وآثاره ثم سیدالملوک الاولین والائمه الماضین والخلفاء الراشدین والحکماء المتقدمین فیالامم الخالیة والایام الماضیة.[25] مطاوی کتاب «قوانین الوزارة» بیشتر به نصوص روایی و قرآنی و متون دینی متکی است. وزارت به صورت یک نهاد در فرهنگهای سیاسی ایران و یونان معلول و معمول بوده است. به شهادت آیه قرآن که از قول موسی میفرماید: «واجعل لی وزیراً من اهلی هارون اخی» [26] وزارت در مصر باستان هم وجود داشته است. به هر رو پس از گذشت سالیانی از ظهور اسلام وزارت از فرهنگ ایرانی و یونانی به سیاست اسلامی راه یافت و ماوردی از اولین نظریهپردازانی بود که از منظر حقوقی آن را بحث کرد و ابعاد مختلف آن را تحلیل و قواعد و شروطی برای آن درنظر گرفت و بالاخره ساختار آن را تکامل و لباس شریعت بر آن پوشاند.[27] البته قبل از ماوردی کتابهایی در زمینه تاریخ وزارت نوشتهاند مانند: «کتابالوزراء» از جهشیاری و «کتابالوزراء» از ابوبکر محمدبن یحیی الصولی. با توجه به پیشینه وزارت در غیر فرهنگ اسلامی لاجرم ماوردی بایست از تحقیقات دیگران استفاده کرده باشد. محققان این اثر در مقدمه مینویسند: «ان الماوردی قد حصل کتابه من مصادر سیاسیة و تاریخیة وادبیة متفرقه الف بینها بالضافة الی ما اضافه الی هذا الکتاب من خبرة واقع عاش حیاته السیاسیة بین الخلفاء والسلاطین والوزراء. وقراءاته فیالکتب الفارسیة ومعرفته بحکم الهند والروم والفرس والحکماء و شعراء العرب.»[28] آنان الادبالکبیر و الادبالصغیر از ابنمقفع کلیله و دمنه اخلاقالملوک و البیان و التبیین از جاحظ و عیون الاخبار از ابنقتیبه را از منابع ماوردی در قوانین الوزارة نامیدهاند. ماوردی در «الاحکام السلطانیة» با شیوههای فقهی و در چهارچوب فقه شافعی و با عصای منابع فقه (قرآن سنت عقل اجماع و قیاس) به تحلیل و تبیین مسائل سیاسی پرداخته است. در عین حال مصلحت عمومی عرف رویه اداری و عملی و شرایط زمان و مقتضیات آن برای وی اهمیت داشته است[29] چرا که ماوردی از یکسو در صدد نظریه پردازی و تأسیس نظام حقوقی خلافت و زمامداری است و از سوی دیگر واقعگرا و واقعبین میباشد.[30] برخلاف برخی از محققان که «الاحکام السلطانیه» را آرمانی محض و تئوری پردازی به دور از واقعیتها میدانند [31] ماوردی در مقدمه خلافت را تمهیدی برای مصالح امت و تدبیر امور که برنامههای عملی فرمانروایی میباشند معرفی کرده است.
[ چهارشنبه 93/9/26 ] [ م. مباشری ]
[ لطفا نظر دهید ]
رویکردها و مشربهای سیاسی ماوردی دانش سیاست منقسم به فلسفه سیاست علم سیاست تاریخ سیاسی اخلاق سیاسی و حقوق سیاسی است. فلسفه و علم سیاست توصیفی تاریخ سیاسی گزارشی و اخلاق و حقوق سیاسی دستوری و توصیهای است. سیاست نگاری در فرهنگ اسلامی محصول تعامل و تعاطی اندیشههای درونی و بیرونی است. سیاست نگاران مسلمان با پیرایش و پالایش فرهنگهای سیاسی ایران و یونان و روم [32] و عرب جاهلی تطبیق آنها با شریعت تفسیر نصوص سیاسی دین به نظریه پردازی پرداختهاند. همین ارتباط با فرهنگهای سیاسی بیرونی و تفسیرهای مختلف دینی به تدریج مشربهای مختلف سیاسی در جهان اسلام را پدید آورد. کتابهایی که ذیل سیاست توسط متفکران مسلمان نوشته شده از نظر کمیت فراوان و از نظر اختلاف مشارب هرکدام به گونهای ویژه مباحث سیاسی را تحلیل کردهاند. این کتابها را میتوان ذیل پنج عنوان طبقه بندی کرد: فلسفه سیاست: متونی که به بررسی سیاست پرداخته یا تأملات عقلی و استدلالی درباره مقولههای سیاسیاند. مقدمه ابنخلدون و بدائعالسلک ابنازرق در بین متفکران گذشته و کتابهایی مانند الاسلام و فلسفةالحکم از محمد عماره و تطور الفکر السیاسی فیالاسلام از دکتر فتحیة النبراوی و دکتر محمد نصر مهنا از متفکرین جدید در این طبقه قرار دارند. شریعت نامهها: خلافت نامهها (کتابهایی که در اهل سنت برای اثبات یا تثبیت نظریه خلافت و نهادهای آن نوشته شده است) ولایت فقیه نامهها شرح نصوص سیاسی مانند شرحهایی که بر نامه مالک اشتر نوشتهاند. سیاست نامهها: اینگونه منابع خود چند گونهاند برخی به باید و نبایدهای اخلاقی و توصیهای برای فرمانروایان پرداختهاند کتابهایی هم وجود دارد که به بیان نظام اداری و تشکیلات حکومتی میپردازد. مهمترین خصیصه این منابع تکیه آنها بر تجارت بشری است. سیاست مدنها: آثاری مقتبس از تفکرات یونانی و رومی و جزئی از حکمت عملی است. تاریخهای سیاسی: آثاری که با روش گزارشی به نقل و روایت و گاهی تحلیل حوادث تاریخی میپردازند. تاریخ وزراء تاریخ خلفاء تاریخ ملوک و سلاطین تاریخهای خاندانهای حکومت گذار از این زمرهاند. اهمیت ماوردی اهتمام به مشربهای مختلف سیاسی است. در بین فقیهان از نوادر کسانی است که غیر از فقه و فقه سیاسی از زوایای دیگر به مسائل سیاست پرداخته است. همه سویه نگری و جامعیت وی در خور توجه است. «فی تسهیل النظر قد خصصه للبحث فی ماهیة السلطة وبنیتها وفلسفتها وقوانین صیرورتها لا لاشکال السلطة .... اما کتابه الاحکام السلطانیة فقد خصصه لدراسة الشکل الاسلامی للسلطة او الدولة الاسلامیة.»[33] عمده آرای ماوردی در الاحکام السلطانیة وجوب رهبری[34] شرایط انتخاب کنندگان شرایط انتخاب شوندگان روشهای انعقاد زمامداری بیعت[35] و دیگر مسائل حقوق اساسی و حقوق عمومی است ولی در تسهیلالنظر (بخش دوم) تأسیس دولت و مؤلفههای مؤثر در آن[36] انحطاط دولت و عوامل آن[37] کار کرد دین در کشورداری [38] و مشابه این گونه مسائل مطرح است. فقیهان دیگری بودهاند که به سیاست روی آوردهاند ولی چون از آگاهیهای غیر فقه سیاسی تهی بودهاند ناکام و ناموفق ماندهاند. بنابراین چهار عنصر فلسفه سیاست فقه سیاسی اخلاق سیاسی و علم سیاست (مدیریت و چگونگی تهشیت امور) از ماوردی شخصیتی کامل و موفق ساخته است. این داوری نقدی است بر کسانی همچون گیب hamilton alexander gibb که ماوردی را فقط فقیه میدانند.[39] پی نوشتها: [1]. زرکلی الاعلام ج4 ص327. [2]. ابن الصلاح طبقات الفقهاء الشافعیة ج2 ص636. [3]. دکتر طه حسین حتی ابنخلدون را متأثر از ماوردی دانسته است. نک: فلسفه ابنخلدون الاجتماعیه ترجمه محمد عبدالله عنان ص127. [4]. درباره ماوردی کتابها و مقالههای فراوانی نوشتهاند. از مهمترین آنها «مقدمه الحاوی» در یک جلد مستقل از محمد بک اسماعیل و عبدالفتاح ابوسنة «ابوالحسن الماوردی من اعلام الاسلام» از فواد عبدالمنعم و محمد سلیمان داود «الفکر السیاسی عند الماوردی» از صلاحالدین بسیونی اسلان «الفکر السیاسی عند ابیالحسن الماوردی» از احمد مبارک البغدادی «دولةالخلافة دراسة فی التفکیر السیاسی عند الماوردی» از سعید بنسعید است. در فارسی دو مقاله یکی از آقای حسن حبیبی با عنوان «اندیشه و عمل سیاسی ماوردی» در مجموعه «آیینه حقوق» و دیگری از آقای چنگیز پهلوان زیر عنوان «ماوردی نگاهی به زندگی و آثار او» (مجله کلک شماره47ù48) و پایان نامه کارشناسی ارشد از محمدرضا صلح جوی زیر عنوان «فلسفه اجتماعی و ساخت اجتماعی از نظر ماوردی» (دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس 1369) شایسته ذکر است. [5]. فقه هزار و چهارصد ساله اسلامی ص 145. [6]. مشخصات این ترجمه عبارت است از: mawardi. les status governementaux alger,1915. [7]. عنوان دیگر ادبالوزیر. [8]. نصیحة الملوک تحقیق فؤاد عبدالمنعم احمد ص33. [9]. کشف الظنون ج3 ص1958. از محققین جدید دکتر رضوان السید در مقدمه تسهیل النظر ص7و8 و الاعلام للزرکلی ج4 ص327 آن را از ماوردی دانستهاند. [10]. صبحی صالح النظم الاسلامیة. ص8. [11]. الاحکام السلطانیة ص4. [12]. پارهای از مباحث آن دو اثر مشترکاند ولی حیثیت «الاحکام السلطانیة» فقهی و حیثیت «نصیحة الملوک» اخلاقی است. رابطه دو دانش فقه و اخلاق با این که علیرغم قلمرو متباین در برخی مسائل و محدوده مشترک در بعضی دیگر از مسائل دارای دو غایت میباشند: یکی به بیان احکام مکلفین میپردازد و دیگری در مورد تهذیب نفوس است. [13]. نصیحةالملوک ص43. [14]. همان ص44-45. [15]. همان ص333-369. [16]. همان ص377-379. [17]. ابنالصلاح طبقات الفقهاء الشافعیة ص636. [18]. الموسوعة الفقهیة (الکویتیة). ج1 ص369. [19]. ابنالصلاح طبقات الفقهاء الشافعیة ج2 ص636 وفیات الاعیان ج2 ص444. برای داوریهای دیگران نک: الحاوی الکبیر (المقدمة). ص77. [20]. نک: طبقات الفقهاء الشافعیة ج2 ص640-641. کتاب الاقرار بالحقوق والمواهب والمواریث منالحاوی تحقیق طاهر اسماعیل محمد البرزنجی ص102-105 الحاوی الکبیر (المقدمه) ص57. [21]. کشف الظنون ج1 ص458. [22]. نک: السبکی طبقات الشافعیة الکبری ج3 ص303-314 ابنالصلاح طبقات الفقهاء الشافعیة ج2 ص628-642. [23]. نک: زرکلی الاعلام ج4 ص327 کتاب الاقرار بالحقوق والمواهب والمواریث من الحاوی. ص109-110 طبقات الشافعیة الکبری ج3 ص303-314 ابن عباد شذرات الذهب ج3. [24]. تسهیل النظر وتعجیل الظفر تصحیح رضوان السید ص91. [25]. نصیحةالملوک ص46. [26]. طه (20) آیههای 29-30. [27]. آن لمبتون معتقد است نهادهای دیگر همچون دیوان مظالم از تشکیلات دیوانی شاهان ساسانی به ارث رسیده است. نک: تداوم و تحول در تاریخ میانه ایران ترجمه یعقوب آژند ص81. [28]. قوانین الوزارة تحقیق فواد عبدالمنقم احمد و محمد سلیمان داود ص21. [29]. هانری لائوست سیاست و غزالی ترجمه مهدی مظفری ج1 ص18. [30]. برای آگاهی از پیشینه نظریههای سیاسی در اسلام و فرایند تکاملی آن تا دوره ماوردی و ابتنای دیدگاههای ماوردی بر تئوریهای پیشین نگاه کنید به : مقاله «احکام السلطانیه». دائرة المعارف بزرگ اسلامی ج6 ص674-678. همچنین مقاله «ماوردی» از محمد قمرالدین مغان در تاریخ فلسفه در اسلام میان محمد شریف ج2 ص185. [31]. دو داوری یکی از سوی بروکلمان و سواژه که ماوردی را سیاست مدار غیر رئالیست و دیگر از سوی گیب و روزنتال که وی را واقعگرا میدانند ابراز شده است. نک: حسن حبیبی آیینه حقوق مقاله «اندیشه و عمل سیاسی ماوردی» ص350 و 351 و 397. [32]. در سه قرن اول هجری بسیاری از کتابهای مشهور پهلوی که حاوی مطالب تاریخی ادبی حکم فلسفه سیاست و علم بود به عربی درآمد و از جمله مهمترین آنهاست: خداینامه داستان اسکندر صورت پادشاهان گامنامه در آداب و رسوم دولتی کتابالتاج در سیرت انوشیروان کتاب سیرت اردشیر نامه تنسر ابنمقفع. از سوی دیگر اندیشههای افلاطون ارسطو تامسطیوس فرفوریوس و ینقولاوش توسط مترجمانی مانند حنینبناسحاق به عربی درآمد. [33]. مقدمه تسهیلالنظر از دکتر رضوان السید. ص7-8. [34]. الاحکام السلطانیة ص5. [35]. همان ص6-9. [36]. تسهیلالنظر و تعجیلالظفر. ص202-207. [37]. همان ص264. [38]. همان ص201. [39]. نک: gibb, h.a.studies on the civilization of islam. london ,rootlege,1962.pp.153_155.
[ چهارشنبه 93/9/26 ] [ م. مباشری ]
[ لطفا نظر دهید ]
این پژوهش با استفاده از فیش برداری ومصاحبه مستقیم با اقلیت های اهل کتاب کشور و نظرات مستقیم حضرت امام خمینی (ره) به شیوه توصیفی و تحلیلی انجام شده است.مباحث مقاله به طور مشخص حول این پرسش طرح شده است که مشارکت سیاسی اهل کتاب (اهل ذمه) ایران از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) چیست؟برای پاسخگویی به این پرسش ابتدا تعریفی از اقلیت های اهل کتاب مطرح ونظر اسلام درمورد آنان را بررسی کرده است. آنگاه نقش ایشان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس وتوجه نظام اسلامی به آنان در قانون اساسی اشاره شده است. در نظر امام خمینی(ره)پیرامون اقلیتهای اهل کتاب به«مورد قابل احترام بودن ، آزاد بودن در ابراز عقاید و مراسم دینی خود ، حقوق برابر ، برخورداری همه افراد از حقوق اجتماعی وداشتن حق در انتخاب سرنوشت کشور خود وداشتن نماینده در مجلس و... » تأکید شده است که این نظرات دقیقا" هماهنگ با دستورات شرع اسلام می باشد.درمصاحبه با تعدادی از اقلیت های کشور حقوق مذکور و مشارکت سیاسی ایشان تأیید شده است. [ سه شنبه 93/9/25 ] [ م. مباشری ]
[ لطفا نظر دهید ]
عقاید سیاسی شیعیان حوثی و تأثیری آنها بر روابط ایران ویمن
با توجه به اینکه این گروه منابع مستندی برای توضیح و تبیین افکار و عقاید سیاسی خویش معرفی ننموده اند، ناچاریم به صورت پراکنده ، مطالبی پیرامون افکار و اعتقادات سیاسی این گروه را ارائه نماییم. شیعیان حوثی یا همان مبارزان حوثی نام گروهی از مبارزان شیعی زیدی یمن است. این گروه نام خود را از رهبرشان، حسین بدر الدین حوثی گرفته اند که در سال 2004توسط نیروهای ارتش یمن کشته شد. حوزه کاری شیعیان حوثی بیشتر در شمال باختری یمن و استان صعده متمرکز است. اعتراضاتی که به رهبری حوثی ها و در مخالفت با افزایش قیمت سوخت و گسترش فساد در دولت یمن صورت گرفت موجب شد کنترل بخش های زیادی از پایتخت یمن در اختیار هواردان این گروه بیفتد. حسین بدر الدین الحوثی بنیانگذار و رهبر سابق این جنبش که توسط ارتش یمن در سال 2004 کشته شد، در دهه شصت میلادی برای آشنایی با اندیشه های امام خمینی (رضوان الله علیه) به قم سفر کرد و به یکی از مریدان وی تبدیل گشت. رهبر سیاسی و فکری این گروه سید حسین حوثی فرزند بدرالدین (رهبر مذهبی زیدیه صعده)است که افکاری نزدیک به شیع? جعفری اثناعشری دارد، گرچه به عللی فعلاً رهبری سیاسی گروه حوثی بر عهد? برادر ایشان عبدالملک حوثی است، اما هنوز هم از نظر فکری از افکار حسین حوثی ارتزاق می کنند. یکی از یمنی ها که اخیراً از وهابیت به تشیع گراییده مصاحبه ای انجام داده که در آن زیدی های حوثی را معرفی می نماید و از آن جایی که این پاسخ را جامع دیدیم به بیان آن اکتفا می نماییم: از نظر ایدئولوژیک و اندیشه ای حوثی ها، حسین را رهبر می دانند؛ یعنی اندیش? استراتژیک و ایدئولوژیک حوثی ها کلاً از کتب سیدحسین گرفته شده است. حتی خود عبدالملک می گوید هرچه ما داریم از برادر من، حسین داریم. از سال 2004 حمله نیروهای یمن به حوثی ها و به حسین آغاز شده است. مقصد اینها حسین است. اینها می گویند که ما داریم شاگردان سیدحسین را می کشیم. او سعی کرده که سکوت شیعیان را بشکند. اینها 30، 40 سال ساکت بوده اند. می توانیم بگوییم که حوثی ها اثنا عشری هستند، اصلاً هر کتابی که در صعده (محل حوثی ها) هست کتب جعفریه است و هیچ کتاب زیدیه در آن جا نیست. در هم? کتابخانه های رسمی و شخصی و خانگی همه جا کتب جعفری است. الآن زیدی های یمن واقعاً از ته دل از حوثی ها حمایت می کنند. گرچه اعتقاد دارند که حوثی ها از لحاظ عقیدتی جعفری شده اند یا به سوی جعفری ها گرایش پیدا کرده اند. الآن جنگ با سلفی ها و بعثی ها است. حتی اسماعیلی ها هم از حوثی ها حمایت می کنند. حوثی ها در واقع بازوی مسلح شیعیان مظلوم استان شیعی نشین صعده هستند که در برابر تهاجمات دولت مرکزی دفاع می کنند. حوثی ها و در رأس آنها، عبدالملک الحوثی بر این موضوع تأکید دارند که استان شیعه نشین صعده جزئی از خاک یمن است و آنها به هیچ وجه قصد جدایی از آن کشور را ندارند. عبدالملک حوثی رهبر فعلی جنبش الحوثی به دلیل دارا بودن شخصیت قوی، با وجود برادر بزرگ ترش یحیی، به رهبری این جنبش برگزیده شد و از سال 2004 تاکنون توانسته است با کمک برخی از همفکران برادرش در شباب المؤمن، آن را هدایت و رهبری کند. وی سخنوری بسیار توانا است و با توجه به نفوذ پدرش بدرالدین که از ائمه مذهب جارودی (فرقه ای از زیدیه) است که احترام و نفوذ زیادی در یمن دارد، توانسته است بهر? فراوانی ببرد. به گفته مخالفان الحوثی ها، تحولات فکری آنها باعث شده است که آنها در افکار و عقاید بسیاری با شیعه امامی احساس نزدیکی کنند و همین موضوع به عنوان نقطه اتهام آنها به عنوان حمایت فکری ایران نامیده می شود. بدرالدین الحوثی در کتابی باعنوان «زیدیه در یمن» با برخی عقاید جاری در بین زیدیه به مخالفت برخاسته و همین موضوع باعث شد که بسیاری از رهبران زیدیه به مخالفت با او برخیزند. جایگاه حوثی ها در روابط ایران و یمن روابط ایران و یمن در طول سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تعریف چندانی نداشته است. در زمان جنگ تحمیلی دولت وقت یمن به ریاست علی عبدالله صالح، در کنار عراق قرار گرفته و از صدام حمایت نمود. روابط ایران و یمن از سال 2004 و پس از آن که این کشور، جمهوری اسلامی را به حمایت از شورش شیعیان حوثی در شمال یمن متهم کرد، تیره تر شده است. همچنین بعد از اینکه یمن از سال 2011 و همزمان با آغاز حرکت های موج وار انقلاب های عربی دستخوش نا آرامی شد و علی عبدالله صالح رییس جمهور سابق یمن محبور به برکناری شد، همواره دولت بعدی به ریاست عبد ربه منصور هادی، ایران را به دخالت در امور داخلی یمن متهم کرده است. اتهامی که همواره از سوی دولت جمهوری اسلامی به شدت رد شده است. بنا بر اعلام دستگاه سیاست خارجی کشورمان، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه عقلانیت و اعتدال، تعامل با کشورها ، عدم دخالت در امور داخلی آنان، مبارزه با خشونت ، افراطی گری ، تروریسم ، طائفه گرایی و حمایت از مطالبات مشروع و مسالمت آمیز استوار می باشد. هم چنین وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرده است : جمهوری اسلامی ایران همواره خیر خواه یمن بوده و از وحدت، ثبات واستقرار در این کشور حمایت کرده و بر این نکته تاکید نموده که استمرار همفکری و مشارکت همه احزاب، گروه ها و جریان سیاسی و اجتماعی در روند سیاسی و هوشمندی مردم فهیم یمن امنیت و ثبات را به این کشور باز خواهد گرداند.
[ شنبه 93/8/17 ] [ م. مباشری ]
[ لطفا نظر دهید ]
|