علوم سیاسی
 

جنبش حماس

واژه ی « حماس » اختصاری و برگرفته از حروف نخست حرکت مقاومت اسلامی است و معنی و مفهوم آن نیرو، شهامت، عزم و اراده و شجاعت می باشد و به تعبیری دیگر«حماس» حرف«ح» را از حرکت و حرف«میم» را از مقاومت و دو حرف الف و سین را از واژه اسلامیه برگرفته است .جنبش مقاومت اسلامی فلسطین« حماس » در تاریخ14/12/1987 به دنبال شهادت 4 کارگر فلسطینی اعلام موجودیت کرد. در تاریخ 8/12/1987 یک صهیونیست تندرو با کامیونش 4 کارگر فلسطینی را که در اسرائیل مشغول کار بودند،زیر گرفت و آنها را به شهادت رساند.همین عمل غیر انسانی جرقه ی انتفاضه ی اول را زد و حماس این حادثه را زمان مناسبی برای اعلام موجودیت خود دانست.دکتر عبدالعزیز رنتیسی ،محمد حسن شمعه،عبدالفتاح دخان و ... تحت رهبری شیخ احمد یاسین موجودیت جنبش ((حماس)) را اعلام کردند.

لازم به ذکر است که جنبش مقاومت اسلامی زاییده ی این حادثه نبود،بلکه ریشه های شکل گیری آن به دهه های چهل قرن بیستم باز می گردد.به دیگر سخن حماس امتدادی از جماعت اخوان المسلمین به شمار می رود.خود جنبش نیز پس از پیدایش خود را ((یکی از جناههای اخوان المسلمین))معرفی کرده است.

در مرامنامه ی حماس آمده است که  :  « حرکت مقاومت اسلامی ،حماس ،حلقه ای از زنجیره ی جهاد در رویارویی با تهاجم صهیونیسم به شمار می رود و با دوره ی شروع حرکت شهید عزالدین قسام و برادران مجاهد او از اخوان المسلمین در سال 1936 پیوند خورده است. همچنین حماس در مراحل بعدی حیات خود به حلقه ی دیگری از جهاد در فلسطین و اخوان المسلمین و تلاشهای آنان و عملیات جهادی اخوان المسلمین در سال 1968 و پس از آن پیوند خورد.

آرم جنبش حماس متشکل از عکسی از گنبد الصخره در وسط نقشه ی کوچکی از فلسطین بر بالای آن قرار دارد و پرچم های قوسی شکل فلسطین گنبد را در بر گرفته اند به گونه ای رسم شده اند که انگار آن را در آغوش گرفته اند.بر پرچم سمت راستی عبارت"لا اله الا الله "و بر پرچم سمت چپی عبارت "محمد رسول الله "نوشته شده است.در قسمت زیرین گنبد عکس دو شمشیر به شکل ضربدر جای دارد و چارچوب زیرین قبه را تشکیل می دهند. کلمه ی فلسطین در بخش زیرین تقاطع دو شمشیر حک شده و عبارت حرکه المقاومه الاسلامیه -حماس - نیز در قسمت زیرین- آرم جنبش حماس و بر روی نواری نوشته شده است.

ناگفته پیداست که عکس مسجد و عبارت لا اله الا الله و محمد رسول الله سمبلی از اسلامیت مساله ی فلسطین بوده و ژرفای اعتقادی آن را نشان می دهد.در حالیکه خود نقشه مبین موضع اصولی و ثابت جنبش "حماس" در قبال درگیری موجود با صهیونیستها بوده و اینکه هدف غایی این درگیری همانا آزادسازی کل فلسطین با مرزهای مشخص شده در قیمومیت از لوث اشغالگری و نیز بیانگر مخالفت جنبش با محدود سازی آرمان فلسطین در محدوده ی سرزمینهای اشغالی 1948 می باشد و اما دو شمشیر که چون همیشه در اندیشه ی عربی نشانگر توان و پاکی است .

 


[ جمعه 92/8/17 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره سایت

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 42
بازدید دیروز: 19
کل بازدیدسایت: 404463
انقلاب اسلامی