سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علوم سیاسی
 

  45- اصول اعتقادی شیعه چیست؟ نام ببرید. 1- نص (انتصاب از طرف خدا)2- علم لدنی(علم غیب) 3- عصمت 4- عدالت 5- از خانواده حضرت زهرا (س)

46- یکی از ویژگی های امام «نص» است در این موردتوضیح دهید. یعنی امام کسی است که توسط پیامبر اکرم(ص) یا توسط امام معصوم(ع) از طرف خدا بعنوان امامت منصوب شود ودر واقع این انتصاب در اصل از طرف خداست.

47- قاعده لطف چیست؟ خداوند چون انسانهارا دوست دارد پس لطف الهی اقتضا می کند که خداوند راهنمایانی را برای هدایت این انسانها بفرستد تا از کچی باز دارد وبه صراط مستقیم هدایت نماید.که انتخاب پیامبران وامامان بر اساس قائده لطف است .

48- بر اساس نظر علما کسب علم بر چند نوع است؟ دو نوع 1- علم اکتسابی(از راه تحصیل وخواندن ونوشتن) 2- علم لدنی(از راه دل حاصل می شود)

49- عصمت یعنی چه ونتیجه چیست؟ یعنی اینکه انسانی توانایی انجام گناه داشته باشد ولی آگاهانه گناه نکند وعصمت نتیجه علم لدنی است یعنی اینکه معصوم به این اندازه از آگاهی رسیده است که خود گناهی مرتکب نشود.

50-عدالت یکی از ویژگی های امام است در این موردتوضیح دهید. عدالت یعنی اینکه فرد عادل باشد وتبعیض بین افراد قائل نشود .

51- از اصول اعتقادی شیعیان یکی از ویژگی امامت اینست که از خانواده حضرت فاطمه (س) باشد یک سند برای آن ذکر کنید.رسول خدا(ص) فرمود: «وصی و خلیفه بعد از من علی بن ابی طالب، بعد از او دو نواده ام حسن و حسین است. که بعد از حسین نُه نفر از صلب حسین، امام هستند که نام آنان عبارتند از: علی، بعد از فرزندش محمد، بعد از او فرزندش جعفر، بعد از او فرزندش موسى، بعد از او فرزندش علی، بعد از فرزندش محمد، بعد از فرزندش علی، بعد از او فرزندش حسن، بعد از او فرزندش حجت بن الحسن، این دوازده نفر امامان بعد از من هستند». ( بحار الانوار، ج 36، ص 282)

52- فرقه زیدیه چگونه شکل گرفت؟زید پسر امام سجاد (ع) درسال 122هجری علیه هشام ابن عبدالملک قیام کرد وبه شهادت رسید لذا بعداز شهادت او عده ای از دوستداران آن مدعی شدند که زید مدعی  امامت بوده وبهمین علت هم قیام کرده است واز اینجا این فرقه شکل می گیرد.

53- نظر شیعیان دوازده امامی در مورد زید چیست؟ آنها معتقدند زید دعوی خلافت نداشته وفقط یک قیام حق طلبانه داشته ودر این راه به شهادت رسیده وخودش نیز امامت برادرش امام محمد باقر(ع) را قبول داشته است وبا نیت فراهم کردن زمینه امامت برادرش قیام کرده وقیام او مشروع بوده است.

54- اقدامات سیاسی زیدیه را بیان کنید؟ زیدیه ازنظر سیاسی موقعیت هایی را در گوشه وکنار سرزمین اسلامی بدست آورده است در ایران(طبرستان) یعنی ملزندران وگیلان حکومت اسلامی تشکیل دادند احتمالا ال بویه از زیدیان طبرستان بودند زیدیان چند صباحی در ایران بودند بعد در یمن حکومت تشکیل دادند .

55- نظر زیدیه راجع به خلفای راشدین چیست؟ زیدیه تنها فرد صلاحیت دار برای جانشینی پیامبر(ص) راحضرت علی (ع) می دانند وقبول دارند که حق حکومت با امام علی (ع) است اما بدلیل اینکه به قدرت رسیدن امام علی (ع) می توانسته جامعه اسلامی را دچار تنش کند برای پرهیز از ایت تنش حکومت ابوبکر ،عمر وعثمان را قبول دارند.

56- مقایسه دیدگاههای مشترک ومخالف زیدیه با شیعیان در مورد امامت(شباهتهاو اختلافات)  را بیان کنید. 1- زیدیه معتقد به پذیرش امامت مفضول بجای افضل اما شیعه امامت افضل را می پذیرد آنهم صلاحیت جانشینی پیامبر(ص)  فقط از آن امام علی (ع) است 2- پذیرش نصب فاطمی داشتن (زیدیه فقط تاامام سجاد را قبول دارند) 3-پذیرش عدالت امام(شیعه عدالت امام را بخاطر عصمت آن می داند اما زیدیه عدالت امام را بخاطر آگاه بودن امام نسبت به بقیه قبول دارند) 4-شیعه امامیه معتقد به نص است اما زیدیه قبول ندارند.5- زیدیه کسی را امام می دانند که قیام کند شیعه می گوید امام امام است حتی اگر قیام نکند.

57- برای شکل گیری حکومت چه شرایطی لازم است؟ 1- مشروعیت(قائل به مبانی فکری ،هنجاری واعتقادی است) 2- مقبولیت (پذیرش توسط مردم)

58- نظر شیعیان امامیه در مورد تحقق نیافتن امامت  چیست؟ تحقق نیافتن امامت توسط امام هیچ خدشه ای به امامت او وارد نمی کند فقط حکومت تشکیل نمی شود ولی امام نسبت به اداری وظیفه خود نسبت به مردم اقدام می کند

59- توجیه زیدیان در مورد قیام امام چیست ؟ قیام امام زیدی فقط برای کسب قدرت نیست بلکه قدرت را برای بر پاداشتن حق می داند.

60- مبدأ نظر شیعیان اسماعیلیه به چه کسی برمی گردد.؟ به اسماعیل پسر امام جعفر صادق(ع)

61- نظر طرفداران اسماعیلیه در مورد اسماعیل چیست؟ 1- او زنده است 2- او دعوی امامت داشته است 3- به زودی ظهورمی کند و قیام خواهد کرد.

62- نظر شیعیان در مورد اسماعیل چیست؟ او نه قیام کرده ونه دعوی امامت داشته ودر زمان حیات پدرش فوت نموده است. البته گروهی از اسماعلیه مرگ اورا قبول دارند و می گویند او دعوی امامت داشته است.

63- اهمیت فرقه اسماعیلیه چیست؟ شرح دهید. 1-از گروههای مهم بوده است 2- تشکیل حکومت هایی در مصر ،تونس وشمال افریقا 3- فعالیت نظامی آنها وترور شخصیت های سیاسی بزرگ زمان خود(مثل خواجه نظام الملک)4- جذب برخی از بزرگان و علما از جمله خواجه نصیرالدین طوسی 5- ارتباط با علما (رساله اخوان الصفا توسط جمعی از نویسندگانی که گرایش به اسماعیلیه داشتند نوشته شده است)

64- شاخه اسماعیلیه در ایران چگونه شکل می گیرد؟ در زمان حکومت فاطمیان در مصر بعداز مرگ المعتصم بالله اختلافی بین دوپسر او بوجود می آید یکی از پسرها مقلوب وبه ایران می گریزد ودر ایران شاخه اسماعیلیه را بنیان می کند.

65- فلسفه ودیدگاه اسماعیلیه رابیان کنید. فلسفه آنها پیچیده گی خاصی دارد زیرا مخلوطی از عقاید یونان باستان ، ایران باستان وعقاید شیعه است وبرمبنای عقول دهگانه فلسفه یونان هر مرتبه ای با یکی از آن مراتب یکی گرفته اند . اسماعیلیه امام حسن (ع) را قبول ندارند امام جعفر صادق را امام پنجم و اسماعیل را امام ششم می دانند.

66- سر انجام گروه اسماعیلیه ایران چه شد؟ هلاکوخان مغول قیام کرد وبساط آنها را برچید جمعیتی از آنها متفرق شدند تا در دوران قاجار در دلیجان قیام کردند ولی سرکوب شدند واز ایران خارج شدند.

67- نظر گروههای اسماعیلیه در مورد دو اصطلاح شریعت وقیامت چیست؟ از شکل گیری تا زمانی که حکومت فاطمیان مصر (اسماعیلی بودند) برقرار بودندبرضرورت شریعت تأکید داشتند ومی گفتند باید به شریعت عمل کرد اما از زمان حسن صباغ بجای اصل شریعت اصل قیامت را مطرح کردند یعنی قیامت فرا رسیده ونیاز به انجام اعمال مذهبی نیست. (البته در جایی که دولت بوده برای مشروعیت خود بر اجرای اعمال مشروع تءکید می کردند).


[ چهارشنبه 93/8/28 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره سایت

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 19
کل بازدیدسایت: 403748
انقلاب اسلامی