سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علوم سیاسی
 

  4- هدفهای آنی

الف  -بی طرف کردن قدرت نظامی اسرائیل

دکتر موسی ابومرزوق از رهبران حماس در این زمینه میگوید: ((...دیدگاه جنبش حماس این بود که قدرت اشغالگران و جنگ افزارهای آن از صحنه ی رویارویی ها حذف شود تا نوعی برابری و موازنه ی نسبی برای تداوم مقاومت و حفظ امکانات برقرار شود. مثلاً به این نتیجه رسیدیم که استفاده از ابزارهایی نظیر سنگ پراکنی و ایجاد موانع خیابانی و دیگر ابزارهای مشابه می تواند نیروی نظامی دشمن (نیروی -هوایی،توپخانه،تانکها و زره پوش ها) را از چرخه ی رویارویی خارج کند... دشمن شروع به استفاده از گلوله های پلاستیکی و باتوم کرد. تانکهای اسرائیلی به جای گلوله ،سنگ شلیک کردند. این خط مشی عملاً نقش مهمی در ادامه ی انتفاضه تا مرحله ی ماقبل روی کار آمدن تشکیلات خودگردان ایفا کرد.

ب.تحقق مشروعیت سیاسی:

تحقق مشروعیت سیاسی یکی از هدفهای مهم هر نیروی سیاسی پس از اعلام موجودیت به شمار می رود.تحقق مشروعیت سیاسی برای جنبش حماس نخستین و مهمترین گام در راه اجرای برنامه های این جنبش در عرصه ی اجتماعی است. با تحقق این هدف ،جنبش حماس جایگاه بلندی در معادله ی سیاسی داخلی (سرزمینهای اشغالی) و بین المللی پیدا کرد.بدین ترتیب نادیده گرفتن حماس در ساخت و ساز سیاسی فلسطین و روند حل و فصل نهایی مساله ی فلسطین ناممکن به نظر می رسد. (56)

 نکته ی قابل توجه و لازم به ذکر اینکه همچنان که اشاره شد ،این اهداف از سوی نویسندگان مذبور در دهه ی اول فعالیت جنبش نگارش یافته است و اکنون که جنبش حماس دهه ی سوم عمر خود را به پایان میرساند ،بسیاری از اهداف فوق الذکر را تحقق یافته می بیند .

تشکیل دولت فلسطین به نخست وزیری اسماعیل هنیه با پیروزی در انتخابات ژانویه ی 2006 مشروعیت سیاسی این جنبش را در سطح عالی تحقق بخشیده و از طرفی به هدف برقراری دولت اسلامی در این سرزمین نائل آمده است. از طرفی آزادسازی نوار غزه و خروج نظامیان صهیونیسم از این منطقه از اهداف مهم تحقق یافته این جنبش به شمار میرود.

تشکیلات و سازمان حماس:

حماس دارای دو جناح سیاسی و نظامی است،اما برخی بر این باورند که بر خلاف ارتش جمهوری خواه ایرلند حماس هیچ تفکیک آشکاری میان اهداف سیاسی و نظامی اش قائل نیست. تمام شعب حزب به یک مرجع سازمانی پاسخگو هستند که این مرجع ،تصمیمات اساسی در مورد فعالیتهای نظامی و فعالیتهای اجتماعی و سیاسی و سایر سیاستها را اتخاذ میکند. جنبش حماس رهبران خود را بر اساس اصل شورا و انتخابات آزاد برمیگزیند. بدین ترتیب که هیئت شورای جنبش،رئیس و اعضای دفتر سیاسی را انتخاب و خط مشی و سیاستها و موضع گیریهای جنبش را ترسیم می کند. در حال حاضر رهبر این جنبش خالد مشعل می باشد.


[ دوشنبه 92/8/6 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره سایت

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 37
بازدید دیروز: 19
کل بازدیدسایت: 404458
انقلاب اسلامی