سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علوم سیاسی
 

 

22- کانت کیست ودر چه زمانی می زیسته است؟ فیلسوف بزرگ آلمانی ، از برجسته‌ترین فیلسوفان سده? هجدهم اروپا و نقطه‌ی جوش دو جریان فکری خردگرایی و تجربه‌گرایی بود. تحقیقات جامع وی در معرفت‌شناسی، اخلاق و زیبایی‌شناسی بر بسیاری از مکاتب فکری بعدی خصوصا کانت‌گرایی و ایده‌آلیسم آلمانی اثرگذار بود. او هم‌چنین یکی از فیلسوفان کلیدی روشنگری است و فلسفه‌ی وی از اندیشه‌های مسلط بر نیمه‌ی نخست سده? نوزدهم است.

23- نیچه کیست ودر چه زمانی می زیسته است؟

فیلسوف، شاعر، آهنگساز و فیلولوژیست کلاسیک بزرگ آلمانی بود. (15 اکتبر 1844 - 25 اوت 1900) او یک انقلابی بود که به جامعه وتاریخ اعتقاد داشت وشورش علیه مارکسیسم وشورش علیه فرد گرایان داشت ومخالف فردگرایی واراده گرایی بود.

24- مارکس کیست ودر چه زمانی می زیسته است؟ یک متفکر انقلابی، فیلسوف، جامعه‌شناس، تاریخ‌دان، اقتصاددانآلمانی و از تأثیرگذارترین اندیشمندان غرب است. که در 1818 در تریرمتولد ودر14 مارس1883 در لندن، انگلستان درگذشته? است او به همراه فردریش انگلس، مانیفست کمونیست (1848) که مشهورترین رساله? تاریخ جنبش سوسیالیستی است را منتشر کرده‌است. مارکس همچنین مؤلّف «سرمایه» مهم‌ترین کتاب این جنبش است. این آثار به‌همراه سایر تألیفات او و انگلس، بنیان و جوهره? اصلی تفکّر مارکسیسم را تشکیل می‌دهد «تاریخ همه? جوامع تا کنون، تاریخ مبارزه? طبقاتی بوده است.»

25- فیخته کیست ودر چه زمانی می زیسته است؟ فیخته در سال 1762 در دهکده ای از آلمان درخانواده ای اهل کلیسا و مردمی پرهیزکار به دنیا آمد. پدر یوهان همواره او را به کلیسا برده و با مسائل مذهبی و دینی آشنا می نمود.او در کودکی به باهوشی و زیرکی معروف بود، به نحوی که یکی از بزرگان به خاطر همین هوشیاری، پرورش و کفالت او را قبول نمود. در هجده سالگی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته الهیات آغاز نمود. پس از اتمام تحصیلات، فیخته برخلاف تربیت دینی و رشته تحصیلی خود به امور کشیشی نپرداخت و ترجیح داد تا جهت امرار معاش به شغل معلم خصوصی بپردازد.در آلمان با فلسفه و کتب کانت آشنا شد، مطالعه کتاب‌های کانت تاثیر زیادی در فیخته گذاشت زمانی که فرانسویان به انقلاب پرداختند، فیخته ذوق و شوری از خود نشان داد و در تأیید آن نهضت، نگارش‌ها نوشت.اما در دوره ناپلئون، میهن پرستی فیخته باعث شد تا بر ضد فرانسویان برای ملت آلمان سخنوری ها نماید

26- عقاید و فلسفه سیاسی شخصیت های سیاسی غرب ( قرن 19) را بیان کنید.

هگل = اعتقاد به عقل گرایی فلسفه او = ایده آلیسم مطلق (ایده آلیسم ذهنی فیشه + ایده آلیسم عینی شلینگ)وی به ضرورنت تاریخ تأکید داشت-لنین= ذهن گرا بود  - کانت = اعتقاد به عقل گرایی (پدیدارها را می توان به کمک ذهن شناخت) - فیخته = اعتقاد به آزادی اراده در مقابل جبر تاریخ   - مارکس= اعتقاد به اراده وجبر تاریخ (هردو) - نیچه= اعتقاد به جامعه و تاریخ ومخالف فرگرایی واراده گرایی       

27-انقلابی که بعد از هگل شروع شد واورا زیر سئوال برد چه ویژگی هایی داشت؟

الف- فرد وفردگرایی وآزادی اراده. ب- شورش برعلیه مارکسیسم.   ج- شورش برعلیه اثبات گرایان.

28- اثبات گرایی چه بود وتوسط چه کسی مطرح شد؟ نوعی خردگرایی است توسط اکوست کنت مطرح شد.

29- دلایل اثبات گرایی را بیان کنید؟ الف- نیاز جامعه به نظم دادن به گروه علمی (سرانجام منجر به خلق جامعه شناسی وعلوم اجتماعی شد که این نگرش یک فلسفه اثباتی را بوجود آورد) ب- تقلیل واقعیت به نتایج تجربی بی واسطه (اثبات گرایی علمی وکسب نتایج تجربی بی واسطه)

30- نظریات مربوط به اثبات گرایی را بیان کنید.

الف نظریه حقیقت وقطعیت در علوم تجربی( حقیقت وقطعیت جز در علوم تجربی نیست،اندیشه فقط از علوم تجربی بوجود می آید)

ب- نظریه افزایش دانش های ذهنی (روح اثبات گرایی مبتنی براین است که این نوع دانش های ذهنی را افزایش دهیم)

ج- نظریه فرضیه وآزمون (اشکال جدید اثباتی حاصل فرضیه های علمی است)

د- نظریه تأکید بر عنصر غیر بخردانه(شورش علیه عقل گرایی )

 


[ سه شنبه 93/7/29 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره سایت

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 68
کل بازدیدسایت: 403930
انقلاب اسلامی