سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علوم سیاسی
 

  17-سازو کارهای نهادهای سیاسی که موجب ایجاد مشکلات سیاسی و شکست نظام سیاسی می شوند را نام ببرید ؟

1. .جود مشکلات از نظام کهنه و نابرابری توزیع قدرت و نفوذ

2. وجود مشکلات  نابسامان از فرهنگ سیاسی نظام

3. وجود مشکلات از نهادهای تربیتی جامعه ( تعلیم و تربیت )

4. وجود مشکلات از نادرست بودن دستگاه اداری دولت

5. وجود مشکلات از بحران اقتصادی 1390 ( بحران اقتصادی بین دو جنگ جهانی )

19- نظریه پردازی در جوامع استبدادی و جوامع لیبرال را مقایسه کنید ؟

در جوامع استبدادی حرفه ای خطرناک است زیرا حاکمان از بیان هرگونه انتقادی جلوگیری می کنند چرا که هرگونه تردید در اصول عقاید حاکمان بدعت گذاری و الحاد تلقی می شود .  اما در جوامع لیبرال اگر چه آزادی بیان وجود دارد ولی بیشتر علاقه دارند از آنها تعریف شود. اجازه تفکرات ضد آنها (آمریکایی) در ملاء عام داده نمی شود اگر تئوری هم مطرح شود در مرحله حرف می ماند و در مرحله عمل زیر پا گذاشته می شود . 

20- موضوع تحقیق کلاسی خود رابنویسید و خلاصه ای ازآن بیان کنید.

نقش نخبگان سیاسی در ایجاد سنت های سالم سیاسی = نخبه(Elite  ) به معنی انتخاب و یا انتخاب کردن است. ودر تعریف نخبه کسی است که ذاتاً دارای امتیازات هوشی، جسمی و روانی است. این مواهب را طبیعت در وجود یک شخص به عاریت نهاده است.« نخبگان سیاسی معمولا به طبقه ای برگزیده از افراد جامعه اطلاق می شود که صاحب قدرت و  نفوذ بوده و در تدوین و پیشبرد  خط مشی دستگاه سیاسی به اشکال گوناگون تاثیر می گذارند.» . مقصود از «سنت سالم سیاسی» اینست که باید مشخص و معین نماییم که با اتکا و پشتیبانی به چه مبانی ای ، یک سنت سیاسی را قادر می سازد تا به صفت سالم بودن متصف گردد. به تعبیری ساده تر ؛ چه منبع ارزشی و کدام مبانی ارزش سنجی ای ، سالم بودن یا نبودن سنت سیاسی را مشخص می سازد  .   لذا از آنجایی که نویسنده افتخار زندگی در یک کشور اسلامی و در جامعه ای که نظام آن یک الگوی اسلامی است را دارد پاسخ به این پرسش را با تکیه بر مبانی ارزشی دین مبین اسلام مطرح می نماید. گر چه وظیفه ی نخبگان سیاسی در موضوع پیشگفته معلوم شد لیکن مشخص گردید که رفتار آنها بر سایر افراد جامعه موثر می باشد. ازآنجایی که نقش نخبگان در سنت های سالم سیاسی موضوع تحقیق است باید از دوجهت بررسی شود اول اینکه شناسایی سنت های سالم سیاسی گذشته وتشخیص معیارهای  آنها ست که با مطالعه زندگی پیامبر بزرگوار اسلام وامیرالمومنین (ع) وسایر ائمه معصومین (سلام الله علیه) وزندگینامه وتاریخ فعالان ،نخبگان و رهبران جنبش های اسلامی در طول تاریخ که که در قالب رفتاری منابع اساسی اسلامی یعنی قرآن کریم ، سنت ، عق واجماع می باشد ودوم با استفاده از منابع ذکر شده الگوهای عملی که می تواند برای جواع اسلامی در اینده مورد استفاد قرار گیرد مد نظر بوده است . توضیح اینکه در جامعه‌ای که براساس موازین و معیارهای دینی بنیان نهاده شده، نخبگان سیاسی نقش مهمّی در ایجاد بصیرت و بینش مردم دارند. لازمه‌ی این کار آن است که ابتدا خود ایشان از چنین بصیرتی برخوردار باشند و آن‌گاه دیگران را در این مسیر راهنمایی کنند. در این بخش به برخی از اصول مورد تأکید اسلام اشاره می شود 1- دین‌مداری ، 2 -امر به‌معروف و نهى از منکر    ،3-عدم کتمان حقیقت ،4- اطاعت از ولیّ امر، 5- مبارزه با حرکت نفاق، 6- حقّ‌مداری و عدالت‌گستری و 7- صلح دادن  میان افراد  

    با مطالعه تاریخ وسرگذشت انقلاب ها و نهضت های فکری ،اجتماعی وسیاسی کشورها به وجود دو گروه عوام و خواص در جامعه پی می بریم  . این دو گروه گاه باعث سرعت گرفتن جریان نهضت و برداشتن موانع از مسیر حرکت و ناامیدی دشمنان شده و گاهی هم به منزله مانعی بر سر راه حرکت رو به جلوی نهضت و ایجاد شک و دو دلی و تزلزل در ارکان آن عمل کرده و آن را به چالش و یا شکست کشانده اند .ررسی چگونگی این نقش آفرینی از سوی خواص جامعه همواره موضوعی قابل مطالعه وپیگیری بوده است ...خواص یا نخبگان جامعه گروه صاحب تحلیل ، صاحب بصیرت و تمیز دهندگان جریان حق از باطل اند که اسیر جو و هیجان نمی شوند و فریب جریان های انحرافی در مسیر حرکت را نمی خورند . در زیر به نقش نخبگان سیاسی اشاره کرده ایم

Ò       اگر نخبگان هر جامعه در یک نظام متعادل در جایگاه خود قرار گرفته باشند با یکدیگر هماهنگی و همراهی می کنند.

Ò       در کشورهای توسعه یافته نخبگان در نظم بخشیدن و پاسداری از جهان خویش سیاستمداران را یاری می کنند.

Ò       نخبگان جامعه برای دستیابی به موفقیت از لذتهای زودگذر پرهیز می کرده و به امید لذتهای پایدار سختی را تحمل می کنند.

Ò       نخبگان موظف هستند آنجایی که باید ،آگاه‌سازی کنند، و آن جایی که باید سکوت کنند، سکوت نمایند نه بالعکس.

Ò       نخبگان، نقش اول را در تحولات و هدایت مردم بر عهده دارند، افکار عمومی و فضای سیاسی و اجتماعی تحت تاثیر نخبگان است

Ò       نخبگان از طریق نهادهای سیاسی و اجتماعی، رسانه ها و تضارب آراء در جهت‌دهی به تحولات و رویکردهای مردم تعیین‌کننده هستند.

Ò       شکاف بین نخبگان و مسئولان از یک سو و تضاد غیرمنطقی در درون نخبگان از سوی دیگر به ساختارها و هنجارهای ارزشی آسیب می‌زند.

Ò       توانمندی نخبگان در اتکا به عقلانیت به شرط پایبندی به ارزش‌ها ، در هدایت و تحکیم پیشرفت‌های گوناگون تعیین کننده است

Ò       روشنگری وظیفه اصلی نخبگان است که بایستی جامعه در مقابل میکروب‌هایی که به اندامش وارد می‌شوند واکسینه کنند

Ò       نقش نخبگان در هدایت جامعه و سمت‌گیری آن به سوی اهدافش بسیار موثر است.

Ò       معمولا جهت و راهی که فرهیختگان جامعه دنبال می‌کنند می‌تواند برای بسیاری از افراد جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

Ò       نخبگان آن‌‌چه می‌گویند باید حساب شده، دقیق و در جهت مصالح و منافع جامعه باشد و حتی ناگفته‌هایی که نخبگان می‌توانند بگویند و آنچه نباید بگویند نیز می‌تواند برای راهگشایی و هدایت جامعه موثر باشد.

در پایان می توان محور های زیر را به عنوان بخشی از مواردی دانست که نخبگان می توانند در رابطه ی با سنت های سالم سیاسی به ایفای نقش بپردازند  :

  1-بالا بردن سطح آگاهی افراد نسبت به فلسفه ی حکومت اسلامی

2-افزایش سطح آگاهی افراد نسبت به مسوولیت های متقابل مردم و حکومت  

3-حفاظت و پاسداری از ارزش ها و ارکان نظام اسلامی

4-تلاش در جهت ایجاد وفاق و وحدت ملی

5-نهادینه کردن فرهنگ مطالبه ی مبارزه با فساد در تمامی زمینه ها از مسوولین در بین مردم ( در راستای امر به معروف و نهی از منکر)

6-تبیین مبانی مردم سالاری دینی

7-تبیین لزوم احترام به قانون و خط قرمز قرار دادن آن

8- بصیرت بخشی به توده ی مردم در فضای فتنه 

21- چهار کتاب سیاسی که مطالعه کرده اید نام ببرید وخلاصه هر کدام را در دوسطر بنویسید.

22- در خصوص لیبرالیسم جه می دانید؟


[ شنبه 93/3/31 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره سایت

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 24
کل بازدیدسایت: 403832
انقلاب اسلامی