سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علوم سیاسی
 

9- نظریه لیبرالیسم  را بیان کنید. لیبرالیسم به عنوان یکی از مکاتب و ایدئولوژی های مهم غرب است که مبتنی بر ویژگی ها، اصول و مقدمات فکری است که یکی از آنها اومانیسم و انسان محوری است. در ادامه به صورت مختصر توضیحاتی پیرامون این دو اصطلاح ارائه می شود: لیبرالیسم: واژه Liberal   در لغت به معناى مختلف به کار رفته است: آزاد مرد در مقابل برده، روشنفکر، سخاوتمند، لاابالى، بى‏بند و بار و... اما در اصطلاح به یک گونه طرز تفکر در زمینه‏هاى سیاسى، اقتصادى، فرهنگى و دینىگفته مى‏شود که تکیه اصلى آن بر آزادى هر چه بیشتر و توجه به حقوق طبیعى افراد است. این مکتب اولین بار به عنوان یک حزب سیاسى در سال 1850 م در انگلیس مطرح گردید

10-به طور کلی اومانیسم در تاریخ غرب، با دو قرائت یا در دو گرایش کلی بروز کرده است آن را بیان کنید. الف- گرایش فردگرا و ب-گرایش جمع گرا. فرد گرایی که قرائت غالب از انسان گرایی بوده است، نه تنها اصالت را به انسان، که به فرد انسانی می دهد. در عرصه حیات سیاسی و اقتصادی، گرایش جمع گرا معمولا در مکاتب سوسیالیسم و مارکسیسم و گرایش فردگرایانه خصوصا در لیبرالیسم و کاپیتالیسم خود را نشان داده است

 11- چه موضوعاتی بیشتر مورد توجه اومانیسم ها بوده است؟  آنها مفاهیمی از جمله اختیار و آزادی انسان را همواره می ستودند.
طبیعت گرایی، تصدیق جایگاه لذت در زندگی اخلاقی، تساهل و تسامح دینی از دیگر موضوعاتی بود که به تدریج مورد علاقه اومانیست ها قرار گرفت در مجموع از قرن چهاردهم میلادی تا به امروز، اومانیسم در معنای عام خود مؤلفه های زیر را مد نظر داشته است: محوریت انسان و پای بندی به خواست ها و علایق انسانی، اعتقاد به عقل، شک گرایی و روش علمی به عنوان ابزاری تناسب برای کشف حقیقت و ساختن جامعه انسانی، بر شمردن عقل و اختیار به عنوان ابعاد بنیادی وجود انسان، اعتقاد به بنا نهادن اخلاق و جامعه بر مبنای خود مختاری و برابری اخلاقی، اعتقاد به جامعه باز و تکثرگرا، تأکید بر دموکراسی به عنوان بهترین تضمین کننده حقوق انسانی در برابر اقتدار فرمان روایان و سلطه جویی حاکمان، التزام به اصل جدایی نهادهای دینی از دولت، پرورش هنر مذاکره و گفت و گو به عنوان ابزار حل تفاوت و تقابل فهم های گوناگون، اعتقاد به این که تبیین جهان بر پایه واقعیات ماورای طبیعی و توجه به جهان غیر دنیوی برای حل معضلات بشری، تلاشی است برای ضعیف و بی ارزش کردن عقل انسانی.

12- انتقاداتی که به اومانیسم وجود دارد را بیان کنید.

الف) بی تردید، آن گونه که اومانیسم می پندارد، ایمان یگانه حقیقت هستی نیست؛ بلکه خود آفریده ای است که خاستگاه وجود او، حقیقتی برتر از او و تنها حقیقت جهان است.

ب)نگاهی اجمالی به پیشینه مکتب مزبور نشا ن می دهد که همین نگرش انسان گرایانه، در بسیاری از دوران های تاریخی، آنگاه که چیزی را معارض با منافع خود و به اصطلاح ارزش های انسانی مورد باور خود تشخیص داده، در صدد حذف و نابودی آن برآمده است؛ هر چند دیدگاه مقابل مزبور، نگرش انسان گرایانه دیگری بوده و هر چند به نابودی انسان ها و ارزش های انسانی بینجامد.

ج) در ادیان آسمانی، خصوصا دین اسلام، انسان افزون بر این که از جایگاه ممتاز کرامت انسانی و جانشینی حضرت حق برخوردار است و آسمان و زمین، مسخر او قلمداد شده اند، اما آنچنان در عرصه هستی وا نهاده نیست که غیر مسؤولانه تنها به خود بیندیشد و آنگاه که چیزی را در برابر منافع خود تشخیص داد، آن را ناحق تلقی کند. شأن انسان نیز در تفکر اسلامی، در امور دنیوی محبوس و منحصر نیست؛ بلکه پایگاه و شأن او در ارتباط با مبدأ و معاد و ارزش های اخلاقی معنا می شود .

13-مفهوم لیبرالیسم چیست . لیبرالیسم  ( liberalism )  ، خواهان درجاتی از  آزادی  در  برابر  تسلّطیاهدایتدولت و یا هر مؤسّسهدیگر است کهتهدیدکنندهآزادی بشر باشد لیبرالیسم، که خود ازمؤلفّه‏هایمدرنیسماست، درنظروعملازپروتستانتیسم- نهضت اصلاحدینی- درقرن16میلادی بسیارمددگرفته است.

14- اقسامو عرصه هایلیبرالیسم را بیان کنید .1-لیبرالیسم سیاسی: لیبرالیسم، در عرصه سیاست، خواهان آزادی فرد در مقابل کنترلیا هدایت دولت است. علاوه بر دولت، هر مؤسسه و نهاد دیگری که بخواهد آزادی فرد راکنترل کرده یا بر آن نظارت داشته باشد، از نظر لیبرالیسم سیاسی مردود است.2-لیبرالیسم اقتصادی: لیبرالیسم، فرد را به مقاومت در برابر تسلط اقتصادی دولتفرا می‏خواند. این مقاومت، در برابر محدودیت‏های تجاری، یا مالیات بر واردات، یا بهطور کلی، مقاومت در برابر هر نوع انحصار و مداخله است که در تولید و توزیع ثروتانجام می‏گیرد.همچنین می‏توان گفت که لیبرالیسم بر حفظ آزادی اقتصادی، دفاع از حریم مالکیتخصوصی، سرمایه سالاری، ترویج بازار آزاد و رقابتی تأکید دارد. در واقع، می‏توانلیبرالیسم اقتصادی را هم معنای سرمایه داری یا کاپیتالیسم دانست.3ـ لیبرالیسم اخلاقی: لیبرالیسم اخلاقی در ارتباط با رفتارهای اخلاقی افراد،آسان گیر، انعطاف‏پذیر، با گذشت و اباحی مسلک است. عمده رفتارهای اخلاقی افراد هرچند ناپسند باشد، از نظر لیبرالیسم اخلاقی مباح است. تشخیص خوبی و بدی اخلاقی تنهابه دست خود انسان است و هیچ منبعی حتی وحی و شرع الهی از نظر لیبرالیسم، نمی‏تواندمعیار خوبی و بدی رفتارهای اخلاقی باشد. لیبرالیسم اخلاقی به نسبیت اخلاقی معتقداست. یعنی بر اساس این نگرش، هیچ اصل اخلاقی ثابت وجود ندارد و تنها این خواست،اراده و انگیزه‏ها و هواهای فرد است که معیار خوبی یا بدی قرار می‏گیرد.4ـ لیبرالیسم فرهنگی: لیبرالیسم فرهنگی گسترده‏ترین و مهمترین بخش لیبرالیسمبوده و دارای اصولی نظیر اومانیسم، آزادی و... می‏باشد و هر گونه مداخله و انحصاردولت یا نهاد دیگر را در عرصه فرهنگی مردود می‏داند.

15- مبانیفکری لیبرالیسم را بیان کنید. عناصر اصلی تفکّر لیبرالیستی عبارت‏اند از: تکیه برعقلبدون در نظرگرفتنوحی؛ آزادی مبتنی برفردگرایی(اومانیسم)؛ تساهل و تسامح با رویکردنسبیّت‌گراییمدرن. لیبرالیست‏ها دربارهآزادیمعتقدند کهوحدتدینبرایتنظیممصالحجامعهضرورینیست وقانونباید عهده‏دار آزادیعقیدهباشد آزادی‏خواهی لیبرالیست‏ها تا جایی پیش می‏رودکه مرزهای دین را درنوردیده،انسانمدرنرا برای تکلیف‏گریزی وبی‏قیدی نسبت بهآموزه‌های دینیمحق می‏پندارد. از این رو، لیبرالیسم،حاکمیت الهیرا درجهاننمی‏پذیرد

16- مفهوم آزادی در اسلام چگونه بیان شده است. قرآنمی‏گوید، انسان موجودیمختاروآزاداست وسرنوشتشبه دست خود اواست.هر کس می‏خواهدایمانآورد و هر کسمی‏خواهدکافرشود،ولی در برابر راهی که برمی‏گزیند،مسئولاست.
ایندیدگاهمطابق باحکمتالهی در کسبپاداشاخروی است. از اینرو، آزاد بودن انسان دراعمالورفتار، نقطه قوّتآفرینشاو است. بنابراین، اصلآزادی در اسلامپذیرفته شده است هر چندمؤمنان، آزادی خود را درچارچوب حدود و قوانین الهی جای می‏دهند. از نظرگاه اسلامی، انسان برای تکامل و رشدآزاد است تا بتواند سعادتمند شود. در این راه باید به آموزه‏های دینی پایبندی کند. آزادی حیوانی- یعنیآزادی مطلقشهوتو هوا وهوسودنیاپرستی- موردتأییداسلام نیست.

17- واژه آزادی درلیبرالیسم به چه معناست؟واژه آزادى در این جا به معناى «اباحى‏گرى» است نه به معناى استقلال از یوغ خودکامگان که در فرهنگ ما رایج است.


[ پنج شنبه 93/3/29 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره سایت

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 26
بازدید دیروز: 24
کل بازدیدسایت: 403836
انقلاب اسلامی