سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علوم سیاسی
 

21-دو تن از مخالفان و دوتن از موافقان سرمایه گذاری های خارجی در کشورهای جهان سوم را نام برده و خلاصه ای از نظرات هر کدام را بیان کنید ؟

لانگشای معتقد است که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در مرحله اولیه ورود باعث ایجاد اختلال در توزیع درآمد می شود اما به تدریج به دلیل افزایش رشد اقتصادی ناشی از سرمایه گذاری مستقیم خارجی، توزیع ناعادلانه درآمد روبه بهبود می گذارد ، پاتانابک و سوامی معتقدند سرمایه گذاری خارجی موجب افزایش صادرات هند شده اما واردات را نیز کاهش داده است. کوجیا نیز معتقد است که سرمایه گذاری مستقیم خارجی همچون وسیله ای برای انتقال سرمایه، تکنولوژی و مهارتهای مدیریتی از کشور مادر به کشور میزبان است .

22-دو ویژگی اصلی شرکت های چند ملیتی را بنویسید ؟

1-      دو مشخصه اصلی کشورهای چند ملیتی اندازه بزرگ آنهاست و این فعالیت ها و عملیات گسترده آن ها گرایش به آن دارند که توسط شرکت مادر کنترل شوند. 2- بسیاری از این کشورهای چند ملیتی دارای آنچنان حجم فروش سالیانه ای هستند که حتی از تمامی تولید ناخالص داخلی کشوری که در آن به فعالیت اشتغال دارند بیشتر است .

  23-چرا می گوئیم که بخش خدمات در کشورهای جهان سوم انگلی و بسیار حجیم است ؟ دلایل خود را با ذکر مثال هایی توضیح دهید .

گسترش انگل وار بخش سوم در کشورهای جهان سوم نتیجه محاجرت بی رویه روستائیان به شهرها به ویژه شهرهای بزرگ می باشد ورود جوانان محاجر از روستا به شهر سبب پیدایش مشاغل کاذب و غیر مولد گریدیده است .

24-تحول بخش های سه گانه اقتصادی را در کشورهای توسعه یافته شرح دهید ؟

1-      در مرحله اول که تا آغاز انقلاب صنعتی ادامه دارد بخش کشاورزی دو بخش دیگر را تحت الشعاع قرار می دهد و اکثریت مردم به فعالیت های کشاورزی مشغولند . 2- در مرحله دوم در بخش دوم در برابر بخش های دیگر قد علم کرده و جمعیت فعال زیادی را جذب می کند . 3- بخش خدمات بر سایر بخش ها حاکم شده و این بخش با نام های جامعه خدماتی و یا جامعه فرا صنعتی نیز معروف گشته است

  25-علل بهره کشی ظالمانه از کودکان خردسال در جهان سوم چیست ؟ و چرا دولت های کشورهای اخیر علیرغم تصویب قوانین مربوط به سن کار و عضویت در سازمان جهانی کار نمی توانند ویا نمی خواهند معضل غیر انسانی یاد شده را بر طرف نمایند ؟

1-      به دنیا آمدن در خانواده های فقیر و یاری رساندن به خانوتده های خود . 2 - تن به کارهای محقر و اسفناک می دهند / در آغاز انقلاب صنعتی سنت ها به هم ریخته و شیوع بیکاری و استفاده از خردسالان امری بدیهی بود و برای کارفرمایان کار کشیدن از این کودکان امری با صرفه بود

  26-مفاهیم بیکاری ،اشتغال سن فعالیتهای اقتصادی را تعریف کنید ؟

اشتغال به معنی احراز کار و شغل توسط فرد کسانیکه شاغل به حساب نمی آیند ولی قبلا شاغل بوده / بیکار به کسی گفته می شود که دارای حداقل سن قانونی (15 سال) بوده تمایل وتوانایی جهت انجام کار را داشته و در موقع سرشماری یا حداقل یک هفته قبل از آن فاقد کار باشند .

27-اصطلاح خرده پرولتاریای شهری را کدام محقق بکار برد و منظور از آن چیست ؟

در لایه تحتانی این هرم اجتماعی کسانی قراردارند که محقق فرانسوی " ارژاندارم" آن ها را خرده پرولتاریای شهری می نامند ، این ها شهرنشین هایی هستند که گهگاهی به کار اشتغال دارند یا همان روستائیانی که به تازگی وارد شهر گردیده و هنوز هم با زندگی شهری خو نگرفته اند نظیردست فروش های بیسواد خیابان ها و افرادی که به کارهای خدمات پستی می پردازند

28-از علل پیذایش و گسترش نابرابری های اجتماعی در جهان سوم دو علت را بنویسید .

1-      کنترل بخش اقتصاد نوین و فعالیت های وابسته به بازارهای داخلی و خارجی توسط موسساتی که دارای موقعیت انحصاری هستند . 2- برداشت سنگین مالکین از ثمره کار اجاره دادن . 3- وجود روابط تولیدی شبه فئودالی و نیمه فئودالی

  29-چرا در کشورهای جهان سوم با فقدان یا ضعف طبقه متوسط مواجه هستیم ؟

گسترش دامنه نابرابری های اجتماعی یکی ازخطوط اساسی نظامهای اجتماعی کشورهای کم رشد به شمارمی ایدو همین امر موجب شده است که طبقه متوسط یا به طور کلی در این گونه کشورها به وجود نیاید و یا از اهمیت کمتری در مقایسه با سایر طبقات برخوردار گردد

30-در حال حاضر ، سالانه به طور متوسط چه تعداد زن در جهان سوم به هنگام وزن حمل جان خود را از دست می دهند ؟

در حال حاضر 600000 زن به هنگام وزن حمل جان خود را از دست می دهند از سوی دیگر اگر میزان باروری کل زنان کشورهای جهان غرب به مرز 2 کودک هم نمی رسد ازدواج در سنینی پایین و فرزند آوردن در سنین پایین، کم بودن فاصله بین زایمان ها عدم دسترسی به وسایل پیشگیری از باروری و عدم همکاری شوهران و همسران

31-وقتی می گوئیم که جهان سوم هم از نظر توسعه یافتگی و هم از نظر سطح باروری جهانی هست ناهمگن و متفاوت ، منظورمان چیست ؟

اینکه کاهش مرگ و میر در کشورهای جهان سوم نشان دهنده این نیست که در این مناطق انسان ها بهتر و بیشتر عمر می کنند بلکه کاهش مرگ و میر در کشورهای جهان سوم بیشتر در سایه انتقال پیشرفت های طبی و دارویی به این کشورهاست

32-کشورهای صنعتی غرب وارد مرحله چهارم انتقال جمعیتی شده اند این مرحله را توضیح دهید ؟

این مرحله در اروپا از قرن 18 آغاز می شود قاره اروپا به سرعت مرحله یاد شده را پشت سر می گذارد در اروپا انسان مرگ را به عقب می راند پیشرفت های علمی ، تحول فنون و تکنیک های پزشکی و آشنایی با قوانین بهداشتی عقب نشینی سرحدات عمر انسان را امکانپذیرمی سازد در پاره ای از این کشورها شمار موالید از شمار مرگ و میر کمتر بوده و در نتیجه با رشد منفی جمعیت خود روبرو هستند

33-مالتوسیانیسم و نئو مالتوسانیسم (نئومالتوسی) را تعریف کرده و بگوئید کشورهای جهان سوم پیرو کدام یک از مکاتب فوق هستند ؟

منظور از نئو مالتوسی عبارت از تحدید موالید به هر طریقی که امکان داشته باشد درصورتی که مالتوسیانیسم جلوگیری از باروری را از راه شرعی و مجاز توصیه می کند کشورهای جهان سوم پیرو مالتوسیانیسم هستند .

34-منظور از میزان باروری کل چیست و کدام یک از کشورهای جهان بالاترین رقم میزان باروری کل را به خود اختصاص می دهند ؟

منظور از باروری کل (R  ،F  ،T  ) شمار کودکانی را که یک مادر در طول دوران باروری خود 15 تا 49 سالگی در یک جامعه معینی به دنیا می آورد محاسبه می نماید، بالاترین رقم متعلق به کشور نیجر با 8 کودک است

35-تفاوت بین هرم سنی جمعیت یک کشور جهان سومی را با یک کشور جهان صنعتی غربی مشخص نمائید .

شکل هرم سنی کشورهای جهان سوم به صورت مثلث با قائده عریض و رأس باریک است و حال آنکه در کشورهای توسعه یافته هرم سنی شکل زنگ کلیسا به خود می گیرد قلت تعداد سالخوردگان در جهان روبه توسعه سبب باریک شدن رأس هرم سنی می گردد .

36-به نظر شما آیا رشد جمعیت و رشد اقتصادی در کشورهای جهان سوم از یک همبستگی معنی دار برخوردار هستند ؟ چرا؟

رشد بی رویه جمعیت در کشورهای جهان سوم و وجود قشر بزرگ از نوجوانان و جوانان امکان تشکیل سرمایه و سرمایه گذاری مجدد در این کشورها را از بین می برد و در نتیجه شاهد فقر عمومی و پایین آمدن میزان درآمد سرانه هستیم .

37-طرفداران نظریه مرکز و پیرامون توسط یک یا دو شهر پر جمعیت در کشورهای جهان سوم را چگونه تبیین می نمایند ؟

طرفداران نظریه مرکز و پیرامون تسلط یک یا دو شهر پر جمعیت در کشورهای کم توسعه را به طور عمده معلول وابستگی این کشورها به کشورهای مرکز ، سرمایه داری می دانند و معتقدند که این شهرها به مثابه مرکز پیرامون و ایستگاه های اصلی انتقال ثروت ملی به خارج و جذب و همه گیر ساختن الگوی مصرف سرمایه داری عمل می کنند .

38-به طور متوسط سالانه چند نفر در جهان به دلیل کم غذایی و بد غذایی جان خود را از دست می دهند ؟ و اکثر این گرسنگان در کدام یک از مناطق و نواحی جهان زندگی می کنند ؟

سالانه به طور متوسط 5 میلیون کودک خردسال جان خود را از دست می دهند به عبارت دیگر روزانه 16438 نفر و در هر ساعت 685 کودک جهان سومی قبل از رسیدن به پنجمین بهار زندگی می میرند و اکثریت آن ها جهان سومی هستند .

39-چهار عامل اساسی مرگ و میر کودکان در جهان سوم را نام برده و توضیح دهید ؟

  4 عامل اصلی مرگ ومیر کودکان در جهان سوم عبارتند از اسهال ،بیماری های تنفسی حاد ، مالاریا و سرخک هستند ترکیب 4 عامل فوق مسئول مرگ و میر نیمی از کودکانی است که در جهان سوم قبل از 5 سالگی از بین می روند در بیمارستان های جهان سوم تحقیقات نشان داده که قربانیان اغلب از بین کودکانی انتخاب می شوند که نارسایی وزن و از رشد ناقص رنج می برند و از سوی دیگر عدم وجود تنوع رژیم غذایی و فقدان املاح معدنی و ویتامین ها سبب افزایش میزان مرگ و میر کودکان و بزرگسالان می شود

40-می دانیم که شمار گرسنگان در سال 2000 میلادی 840 میلیون نفر شمارش شده است . توزیع افراد گرسنه در مناطق مختلف جهان چگونه است ؟

  11 میلیون نفر در کشورهای صنعتی 30 میلیون نفر در کشورهای درحال گذار و بقیه یعنی 799 میلیون نفر دیگر در کشورهای در حال توسعه سکونت داشتند .


[ پنج شنبه 92/12/22 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره سایت

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 19
بازدید دیروز: 69
کل بازدیدسایت: 403689
انقلاب اسلامی