سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علوم سیاسی
 

  41-منظور از کشورهای درحال گذار کدام ها هستند و شمار افراد گرسنه در این کشورها چه تعداد است ؟

کشورهای در حال گذار در بر گیرنده اقمار و جمهوری های وابسته به شوروی سابق هستند که امروزه به صورت دول مستقل درآمده اند مانند ارمنستان ، قرقیزستان ، آذربایجان / که در حدود 30 میلیون نفر در این کشورها هستند .

42-چه عواملی باعث گرایش جمعیت در کشورهای جهان سوم به پیری گردیده است ؟

کاهش میزان باروری به موازات کاهش مرگ و میر اجرای برنامه های تنظیم خانواده رشد جمعیت شهری و افزایش جمعیت 65 ساله و بیشتر ترکیب سنی جمعیت را در مناطق درحال توسعه دگرگون کرده است .

43-در حال حاضر چند درصد از جمعیت جهان کمتر از 15 سال سن دارند و چند درصد 65 ساله و بیشتر هستند ؟

جمعیت زیر 15 سال منطقه مورد نظر به 22 درصد جمعیت کل و درصد جمعیت 65 ساله و بیشتر به 8 درصد بالغ گردیده است .

44-به اعتقاد "کلدتورپ" حیات سیاسی کشورهای جهان سوم تحت تأثیر کدام عوامل شکل گرفته است ؟

حیات سیاسی در کشورهای جهان سوم تحت تأثیر عواملی از قبیل سطح پایین درآمد ، توسعه نیافتگی صنعتی ، میراث استعماری به جا مانده از دوران گذشته قبیله گرایی یا گروه مداری و جامعه چند گانه زبان ، تحصیلات ، نخبگان تحصیل کرده و رسانه های جمعی شکل گرفته است .

45-نخستین کسی که برای اولین بار اصطلاح جمهوری را در معنا و مفهوم امروزی به کار برده است که بوده است ؟

ماکیاول سیاستمدار و نویسنده معروف ایتالیایی

46-طبقه بندی رژیم های سیاسی را از دیدگاه منتسکیو توضیح دهید ؟

جمهوری سلطنتی استبدادی / منتسکیو بلافاصله تفاوت اساسی را ظاهر می سازد هر یک از رژیم ها به عقیده او نوعی اجتماع را مشخص می سازد منتسکیو عقیده ارسطو را که بر اساس آن طبیعت یک رژیم بستگی به آن هایی دارد که قدرت عالی را در اختیار دارند حفظ می کند جمهوری رژیمی است که در آن توده ی ملت یا قسمتی از ملت قدرت عالی را در اختیار دارند / حکومت سلطنتی رژیمی است که در آن تنها یک نفر فرمانروایی می کند ولی طبق قوانین ثابت و تدوین یافته و بلاخره حکومت استبدادی رژیمی است که در آن فقط یک نفر فرمانروایی می کند .

47-ویتفوگل نویسنده کتاب " استبداد شرقی " ریشه استبداد شرقی را در چه چیزی جستجو می کرد ؟ توضیح دهید .

ویتفوگل ریشه استبداد شرقی را در آبیاری جستجو می نمود به نظر او امپراطوری بابل و آشور هند هخامنشی عثمانی امپراطوری های اینکا و فدراسیون مکزیکی " ازتک " همه وهمه امپراطودیهایی بودند که بر اساس سیستم آبیاری جمعی سازمان یافته و شکل گرفته اند .

48-در شیوه تولید "آسیایی" نقش قدرت مرکزی و دولت چیست ؟

در شیوه تولید قدرت مرکزی در همه جا منتشر و در تمام فعالیت های اقتصادی مسلط است حتی در ادواری که نظام فئودالی قدرت می یابد دولت مالک زمین های فراوانی است و تجارت با سرزمین های دوردست گسترش یافته است اساس کشاورزی آب است که طبیعتا در مناطق مختلف جامعه خوب توزیع نشده است .

49-مارکس منشا استبداد شرقی را چه چیزی می دانست ؟

مارکس بر خلاف ویتفوگل تنها در شیوه تولید آسیایی جستجو نمی کرد بلکه توجه زیادی به ویژگی های اقتصادی سیاسی اجتماعی جوامع شرقی می نمود و معتقد بود که ضعف مالکیت خصوصی و پراکندگی جماعات دهقانی در جوامع آسیایی زمینه های لازم را برای تشکیل و تداوم حکومت های خودکامه در این جوامع فراهم کرده است .

50-به عقیده "مور " مهمترین عوامل توسعه دموکراسی در انگلستان کدام ها بوده اند ؟

  " مور" بر این باور است که از مهمترین عوامل توسعه دموکراسی در انگلستان یکی استقلال اشرافیت زمین دار از دربار و گرایش آن طبقه به کشاورزی تجاری بعضا در واکنش به پیدایش طبقه تجاری صنعتی نیرومند و مستقل و دیگری از میان رفتن تشکل دهقانان بود .

51-ماکس وبر در کتاب " اقتصاد و جامعه " خود از نظام های سیاسی در جوامع عقب مانده سخن به میان می آورد ، آن را شرح دهید ؟

مارکس وبر در کتاب اقتصاد و جامعه خود بر خصوصیت شخصی بودن قدرت و مشروعیت و خودکامگی و استبداد جوامع سنتی غیر اروپایی اشاره کرده و از نظام های سیاسی در جوامع عقب مانده با نام نظام های پاتری مونیال یاد می کند وی از سیادت سنتی پیر سالاری پدر سالاری و شیوه های حمایت از خدمتگزار پاتری مونیال بحث نموده و می گوید سیادتی را سنتی می نامیم که مشروعیت آن بر اساس تقدس قدرت سرور نظام هایی است که از قدیم و ندیم وجود داشته است .

52-چرا " اورس " در نامیدن کشورهای درحال توسعه ، عبارت " کشورهای پیرامونی کاپیتالیستی " را بر سایر مفاهیم و اصطلاحات دیگر ترجیح داده است ؟

وی معتقد است که اصطلاح یاد شده 

دارای دو ویژگی وابستگی تولید و باز تولید به بازار جهانی و تعدد ساختن صورت بندی اجتماعی است .

53-"اورس" نقش دولت در جوامع پیرامونی را چگونه توضیح می دهد ؟

اشکال گوناگون حکومت استبدادی ، حکومت های نظامی الیگارشی ( شبه دموکراتیک ) تنوع اشکال حکومتی در این جوامع عدم ثبات دستگاه حکومتی اختناق شدید اقدامات متناقض دولت .

54-در مورد الگوی مناسب نوسازی برای کشورهای جهان سوم ،اعتقاد دانیال لرنر چیست ؟

دانیال لرنر در مورد الگوی مناسب نوسازی برای کشورهای جهان سوم معتقد است که جهان یاد شده با یک یا دوراهی روبروست که باید یکی از آن دو را انتخاب نمود یا به مسیر غرب گام نمود و یا راه شوروی سابق را دنبال کند .

55-نظر دویچ در مورد نوسازی و تجدد یک نظام را توضیح دهید .

کارل دویچ بر خلاف لرنر به طبقه بندی کردن دولت ها بر پایه تعاملیشان به برنامه ریزی (به راه شوروی رفتن ) یا گام نهادن در مسیر غرب نیست او با انتشار کتاب خود تحت عنوان تمرکز اجتماعی و توسعه سیاسی در سال 1961 همانند لرنر درباره این موضوع بحث می کند که نوسازی و تجدد یک نظام است .

56-به عقیده شیلز در بیشتر کشورهای جهان سوم از کدام الگوی نظام های سیاسی پیروی می شود ؟

به ادعای شیلز بیشتر کشورهای جهان سوم از الگوی نظام های سیاسی آنگوساکسونی حمایت می شود .

57-تقسیم بندی فرهنگ سیاسی را از منظر آلموند وربا توضیح دهید .

فرهنگ سیاسی محدود : در این فرهنگ سیاسی افراد به ندرت با امور سیاسی ارتباط دارند .

فرهنگ سیاسی تبعی : در این فرهنگ سیاسی افراد رابطه انفعالی و مطیعانه با نظام سیاسی دارند .

فرهنگ سیاسی مشارکتی : در این نوع فرهنگ سیاسی افراد به صورت مثبت به اکثر جنبه های نظام سیاسی حساسیت نشان می دهند و با نظام سیاسی رابطه فعال دارند .

58-نظر لیپست درمورد رابطه موجود بین دموکراسی و توسعه اقتصادی چیست ؟

وی در صدد نشان دادن این مطلب است که چه رابطه ای میان دموکراسی و توسعه اقتصادی وجود دارد (ارتباط معنا دار ) لیپست خاطر نشان می سازد که از دوران گذشته تا کنون همیشه این بحث مطرح شده که هر چه ملتی از رفاه بیشتری برخوردار باشد فرصت ها و امکانات بیشتری برای حفظ دموکراسی دارد از نظر وی جوامع مرفه دارای امکانات بیشتری از لحاظ دسترسی به دموکراسی هستند ولی جوامع فقیر تر به الیگارشی یا اریستوکراسی گرایش دارند .

59-نظر هانتینکتون درمورد تباهی ساسی در کشورهای جهان سوم کدام است ؟

عدم وجود نهادهای ضروری برای به وجود آمدن مشارکت سیاسی و نداشتن ثبات سیاسی در اکثر کشورهای جهان سوم ، کشورهای جهان سوم را با نوعی تباهی سیاسی مواجه کرده است .

60-برای اینکه گروهی را بتوان حزب نامید کدام مولفه ها ضرورت دارد ؟

سازمان ، ایدئولوژی ، قانونی بودن ، مبارزه برای کسب قدرت

61-منظور از رژیم توتالیتر چیست ؟

سیستم های تک حزبی به رژیم های توتالیتر نیز شهرت دارد رژیم توتالیتر به رژیمی اطلاق می شود که در تمامی شئونات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و حقوق خانوادگی و تعلیم و تربیت و ... را تحت سلطه و نظارت قرار می دهد .

62-ویژگی های سیستم های تک حزبی را شرح دهید .

اصالت رهبر یا کیش شخصیت / سرکوبی نظام قانونی / مشروعیت و سیستم توده ای / وجود یک ایدئولوژی واحد/ ضدیت با حقوق و نظم بین المللی / اصالت تشکیلات و سازمان حزبی و دستگاه دولتی ، اداره جامعه به صورت متمرکز / یکسان سازی افراد جامعه از حیث ایدئولوژی / لغو تمامی اشکال دموکراسی / تأثیر بر تمامی شئون جامعه حتی اخلاق خصوصی .

63-امتیازات نظام های دو حزبی در مقایسه با نظام های چند حزبی کدام ها هستند ؟

اعتدال در سیاستگذاری ، ثبات سیاسی ، انتخاب روش آشکار ، مسئولیت پذیری شفاف

64-ویژگی های احزاب سیاسی در کشورهای جهان سوم را توضیح دهید .

احزاب سیاسی در جهان سوم فاقد توانمندی و ثبات و دوام بوده و بسیار ضعبف هستند به طور کلی این احزاب نتوانسته اند به عنوان نهادهایی مستقل از دولت اعتبار و نفوذ خود را حفظ کنند و نهادی برای بسیج خودجوش مردمی و سازوکاری برای مشارکت و رقابت سیاسی باشند .

65-منظور از بی تفاوتی سیاسی چیست ؟

بی تفاوتی سیاسی و فقدان مشارکت سیاسی اجتماعی فعال یکی از دیگر ویژگی های عصر ما به حساب می آید جامعه شناسان از بی تفاوتی به عنوان یک پدیده آسیب شناختی یاد کرده و آن را به مثابه سدی بزرگ ومانعی مهم قلمداد می نمایند که باعث کاهش مشارکتی سیاسی و اجتماعی مردم گردیده و از این رهگذر توسعه ملی جوامع و پیشرفت اجتماعی و اقتصادی آنان به مخاطره افتاده و توسعه نیافتگی را شدت می بخشد.

66-دو تعریف از تعاریف مربوط به مشارکت سیاسی را ذکر کنید ؟

1-      آلن بیرو د رفرهنگ علوم اجتماعی مشارکت را چنین تعریف می کند مشارکت به معنی سهمی در چیزی یافتن و ازآن سود بردن و یا در گروهی شرکت جستن و بنابر این با آن همکاری داشتن است .

2-      مایکل راش : مشارکت سیاسی در گیر شدن در سطوح مختلف فعالیت در نظام سیاسی از عدم درگیری تا داشتن مقام رسمی سیاسی است.

  67-سطوح مختلف مشارکت سیاسی را از دیدگاه مک کلاسکی بیان کنید؟

رای دادن کسب اطلاعات سیاسی- بحث در مورد مسائل سیاسی شرکت در جلسات سیاسی کمک مالی به فعالیت سایسی مذاکره با نمایندگان عضویت در احزاب سیاسی شرکت در مبارزات سیاسی

68-میلبرات ,مردم امریکا را از نقطه نظر سطح مشارکت به چند دسته تقسیم می کند ؟ توضیح دهید .

او مردم امریکا را به سه گروه تقسیم می کند .

1-      گلادیاتور یا کسانی که غالبا در سیاست فعالند بین 5ت 7 درصد

2-      تماشاگرها یا کسانی که به حداقل در سیاست درگیرند درحدود 60 درصد

3-      بی تفاوت ها یا کسانی که در سیاست درگیر نمی شوند در حدود 33 درصد

  69- تفاوت بین مشارکت سیاسی سازماندهی شده و مشارکت سیاسی مستقل را بیان کنید ؟

مشارکت سیاسی افراد در اکثر کشورهای جهان سوم بیشتر جنبه سازماندهی شده دارد نه مستقل و فعالیت های سیاسی در این جوامع نتیجه تشویق و یا دستور شخصیت های با نفوذ و قوی در اجتماع می باشد . بسیاری از ناظران سیاست سنتی اعتقاد دارند که نباید مشارکت سیاسی سازماندهی شده را مشارکت دانست چون این مشارکت ملهم از اعتقاد یک شهروند به موثر بودن خودش نیست .


[ پنج شنبه 92/12/22 ] [ م. مباشری ] [ لطفا نظر دهید ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره سایت

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 14
بازدید دیروز: 44
کل بازدیدسایت: 403728
انقلاب اسلامی